MENY STÄNG

Vikten av sömn under en pandemi

Hur hanterar man sin oro kring en pandemi så det inte går ut över sömnen? Förutom att följa riktlinjer från myndigheter gällande coronaviruset kan detta vara en tid att värna lite extra om goda sömnvanor.


I tider av kris och oro blir ofta sömnen lidande. Och kanske är detta något som du upplever just nu. För mitt i den globala hälsokrisen, till följd av coronaviruset (covid-19), är det säkerligen många människor som upplever sömnproblem. Kanske läser du extra mycket nyheter just nu? Använder sociala medier mer? Tänker och pratar mycket om coronaviruset och har svårt att varva ner? Och när man väl ska sova vänder och vrider man på sig och jagas av mycket tankar, frågor och ångest. Först och främst, följ givetvis försiktighetsåtgärder och riktlinjer från myndigheter. Men förutom det kan detta vara en tid att värna lite extra om goda sömnvanor. Idag går vi igenom vikten av sömn för vår motståndskraft och vårt välbefinnande överlag. Vi ger även några handfasta tips som kan hjälpa dig under en orolig tid. 

Vad händer i kroppen när jag sover?

Sömnen är vår viktigaste funktion för återhämtning. Under djupsömnen sker viktiga uppbyggnadsprocesser i kroppen som, i sin tur, hjälper oss att stå emot infektioner bättre.

Under sömnen producerar nämligen immunsystemet skyddande och infektionshämmande ämnen i kroppen, såsom cytokiner. Cytokiner, en grupp proteiner och peptider, vars funktion är att bära kemiska signaler i kroppen och bidra till immunsystemet. De fungerar som en sköld som hjälper att bekämpa olika virus och bakterier. De hjälper oss även att sova vilket ger immunsystemet mer energi och kraft att fortsätta försvarar sig mot sjukdomar.

Vid sömn frigör också kroppen ämnen som bygger upp våra muskler och skelett. Det frigörs även en mängd hormoner och protein som agerar som ett skydd mot infektioner. Proteinet man brukar tala om är AcPb som finns i hjärnan och som verkar nödvändigt för både sömnen och immunförsvaret. Kort sagt, är det under sömnen som kroppen får chans att reparera och kurera sig. Till exempel från de smittor kroppen utsatts för under dagen.


Vikten av sömn under en pandemi

Varför är djupsömnen viktig?

Har du hört talas om att djupsömnen är viktig? Men visste du att den bevisat är essentiell för kroppens återhämtning? Detta gäller bland annat hormonproduktionen, cellreparation, förstärkning av immunförsvaret, hjärnan, minnet och inlärningsförmågan. Utan tillräcklig djupsömn kan alltså livet och vardagen påverkas.

Rent tidsmässigt infaller djupsömnen oftast när du sovit någon timme. Därav är de första timmarna väldigt viktiga för din sömn. Djupsömnen är dock oberoende när vi gått och lagt oss.Den styrs alltså inte av ett klockslag. Men regelbundna sovtider är alltid att rekommendera för att uppnå en långsiktigt god sömnkvalité.

Varför blir jag trött när jag är sjuk?

Sömnen är oerhört kraftfull och anledningen till att du så gärna vill sova när du är sjuk är en instinkt. En effektiv instinkt. När du blir sjuk stimulerar nämligen immunsystemet aktivt sömnsystemet. På så vis krävs mer sömn för att bygga upp ett starkt försvar mot sjukdomar.


Vad kan jag göra för att sova bättre nu?

Till dig som aktivt vill arbeta på det som kan hjälpa dig och din sömn i oroliga tider så finns det många olika verktyg att ta till. Här går vi igenom 4 handfasta tips som kan lägga en bra grund för detta.


Vikten av sömn under en pandemi

1. Håll regelbundna sovtider

Att hålla ett konsekvent schema för sömnen kan vara viktigt för dig och din cirkadiska rytm. Det vill säga den individuella dygnsklocka som styr dig. En av grundstenarna för god sömn är just att gå upp och lägga sig vid samma tidpunkt varje dag. 

Om du tenderar att sova annorlunda på helgen så försök begränsa skillnaden i ditt sömnschema till högst en timme. Att vara konsekvent stärker din kropps sömn-och vakenhetscykel. Hjärnan söker nämligen regelbundenhet . Därför är tydliga sovrutiner viktigt eftersom det hjälper till att signalera att det är dags att sova.


sömn och corona

2. Avsätt tid för nedvarvning 

Att hitta sätt att hjälpa din hjärna att slappna av är viktigt och bra när det kommer till din sömn. Det handlar om att lära sig att sända signaler till sin kropp. På så vis registrerar den att det, till exempel, är dags att sova och du somnar lättare. Knepet kallas rutiner och det handlar alltså om att vara konsekvent. Att lära kroppen tecken på att det är dags att sova. Hitta det som får dig att varva ner. Ta ett bad, förbered din morgondag, drick en kopp te. Lyssna på avslappnande musik, gör några meditationsövningar eller bara släck ner och gör dig dig redo för natten. 


Vikten av sömn under en pandemi

3. Begränsa skärmtiden innan läggdags

Just nu kanske du känner ett behov av att vara ständigt uppdaterad kring coronaviruset. Och kanske blir det också det sista du läser om innan du ska sov? Tyvärr är det dock inte ett bra recept för god sömn. Faktum är att du helst ska försök undvika skärmar 1,5 timme innan ditt sänggående.

Ljus från elektroniska enheter kan nämligen störa kroppens naturliga cirkadiska rytm. Därtill kan det utlösa känslomässiga och hormonella svar i kroppen. Vår vakenhet ökar och således undertrycks frisättningen av melatonin. Melatonin är det hormon som gör oss trötta. Om detta sätts ur balans resulterar det ofta i att du känner dig pigg när du ska känna dig trött och sova.


oro och corona

4. Hantera din oro när du ska sova

Oroande tankar, stress eller ångest vid läggdags är inte ovanligt och kanske i särklass just nu. Frågor som; Vad ska ske imorgon? Behöver jag vara orolig för coronavirussmitta? Hur ska det gå med världsekonomin? är kanske bara några av dem som dyker upp just nu. När dessa tankar sköljer över dig vid läggdags kan ett värdefullt tips vara att testa att skriva ner dina tankar.

Detta får dig nämligen att lättare släppa de belastande tankarna och lättare slappna av. Det handlar om att när vi blir medvetna om vad som stressar oss så kan vi också kontrollera det. Detta genom att bemöta våra tankar och välja hur vi reagerar. Om du kan identifiera det som oroar dig kan du alltså ta kontroll över det. På så vis har du också större möjlighet att påverka och förändra det och därmed må bättre.


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Relaterade blogginlägg:

Håll dig frisk med goda sovvanor!

Sömnbrist – vilka sjukdomar kan det leda till?

Andningsövningarna som hjälper dig att somna

Bli av med stressrelaterade tankar

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning