Vikten av mineraler och vitaminer

Vad vet du om vikten av mineraler och vitaminer? Hur mår du? Har du koll på dina värden eller vanliga symtom vid brister?


Kroppen behöver en blandning av olika näringsämnen varje dag för att du ska må bra. Dessa näringsämnen är kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer och mineraler. Och mineraler och vitaminer är essentiella för kroppens processer. Mineraler kan ses som bärare av energi och vitaminer något som hjälper cellprocesser och läkningen i kroppen. Därför är det viktigt att du har koll på dina värden eller vanliga symtom vid brist.


Brister kopplat till trötthet:

Järn

Järnbrist är väldigt vanligt och så mycket som var tredje svensk kvinna lider av det. Själva järnbristen är tätt kopplad till sömn och handlar om att du har för lite röda blodkroppar eller för liten mängd hemoglobin i de röda blodkropparna, vilket i sin tur innebär att kroppen inte får tillräckligt med syre.

Vanliga symtom: Konstant trötthet, sömnlöshet, svaghet, energibrist, huvudvärk, blek hy, myrkrypningar och koncentrationssvårigheter.

Magnesium

Mineralen magnesium kallas ofta ”mirakelmineralen” eftersom det har en betydande roll för en mängd olika kroppsfunktioner så som hjärt- och kärl, muskler, nervsystemet, mental hälsa och inte minst god sömn. Magnesium bidrar nämligen till att minska trötthet och utmattning. Men vid magnesiumbrist får kroppen svårt att slappna av, både i musklerna och i inre delar som blodkärl och hjärta. Magnesium gör då att musklerna kan slappna av. Det är bland annat därför vi behöver välfyllda depåer av magnesium för att kunna sova bra.

Vanliga symtom: Trötthet, irritation, depression, stelhet, höjd puls, vaknar tidigt på morgonen, restless legs, försvagat immunförsvar.


mineraler och vitaminer

D-vitamin

Vitamin D är ett hormon som bildas från kolesterolen i huden när den utsätts för exempelvis solljus. D-vitamin är viktigt för att producera sömnfrämjande hormoner i vår kropp och därför är D-vitaminbrist kopplat till sömnstörningar. Människor i nordiska länder har en hög risk för D-vitaminbrist på grund av solbrist under den mörkare årstiden. D-vitamin påverkar skelettet och det finns också stöd för att det har betydelse sådant som immunförsvaret och risken att drabbas av autoimmuna sjukdomar, cancer och hjärt-kärlsjukdomar.

Vanliga symtom: Trötthet, orkeslös, nedstämdhet, försämrad koncentration, högt blodtryck, dålig aptit, retlighet.

Selen

Selen finns i alla kroppens celler. Det ingår i antioxiderande enzymer som skyddar mot fria radikaler och därmed en mängd sjukdomar och åldrande. Selen stärker hjärtat och andra musklers funktioner, verkar uppbyggande för levern, förebygger hjärtsjukdomar och stress, stärker immunförsvaret och förstärker effekterna av vitamin E.

Selenbrist är mycket vanligt i Sverige, då vi har selenfattiga jordar. Ofta ger det dock inga märkbara symtom, även om det ibland kan vara förknippat med kronisk trötthet, nedsatt immunförsvar och muskeltrötthet.

B12

Om du upplever en extrem trötthet trots att du sover om nätterna bör du testa dina värden för B12. B12-brist kan nämligen bidra till att du knappt kan hålla ögonen öppna fram emot kvällen. Utan tillräckliga mängder av B12 i kroppen bildas nämligen för få röda blodkroppar, vilka transporterar syre till dina organ. Detta betyder att du kommer känna dig trött – oavsett hur mycket du sover. 

Symtom: Trötthet, yrsel, röd och irriterad tunga, domningar, dålig balans, huvudvärk, öronsus och koncentrationssvårigheter. 


mineraler och vitaminer

Få koll på dina värden

Med hjälp av ett enkelt blodprov kan man idag få mycket information om hur det står till i kroppen. Man kan mäta, utvärdera, analysera och ta fram information som direkt kan få effekt för hur vi väljer att leva våra liv. Vill du få mer information om hur dina blodvärden ser ut i en hälsokontroll kan du enkelt både beställa och få provsvar online. Via Medisera kan du beställa en hälsoundersökning och direkt efter beställning gå till en av deras +100 provtagningsställen. Om det låter intressant så kan du läsa mer på Medisera.


Relaterade blogginlägg:

5 livsmedel som får dig att sova bättre

Konsekvenser av sömnbrist i din vardag

Vad kan hända i hjärnan vid sömnbrist?

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning