MENY STÄNG
Var tredje svensk väljer tv-serier framför sömn

Var tredje svensk väljer tv-serier framför sömn

Håller din favoritserie dig vaken om kvällarna? Du är inte ensam. Var tredje svensk väljer tv-serier framför sömn, visar ny undersökning.


I en undersökning utförd av Svenska TV-panelen på tv-tablåsajten tv.nu svarade över 6400 personer på frågor gällande tv-tittande och sömnvanor. Av de tillfrågade uppgav 48 procent att de någon gång i månaden eller oftare går och lägger sig senare än de tänkt. En tredjedel av de tillfrågade skjuter också upp sömnen minst en gång i veckan eller oftare till förmån för sitt tv-serier. 7 procent gör det dagligen och endast var fjärde person svarade att de aldrig går och lägger sig senare. För den stora majoriteten som går och lägger sig senare håller sig 42 procent uppe i över en timme längre än planerat – för att fortsätta titta på tv-serier.

Sömvanor och tv-serier

Att sömnvanor påverkas av tv-tittande beror enligt tv.nu också på sättet tv-serier släpps. Och att det blir svårare att slita sig från serien om man vet att det finns fler avsnitt att tillgå. Undersökningen visade även att en majoritet på 57 procent av de tillfrågade föredrog att få tillgång till hela säsongen direkt framför att invänta ett nytt avsnitt varje vecka. Däremot anser tre av tio att det bästa upplägget är att det, exemplevis, släpps ett avsnitt varje vecka. På så vis hinner man både bygga upp en längtan efter nästa samt att man kommer i säng i tid. Det framkom även att valet av tv-serier är tidskrävande för oss. Nästan varannan svensk ägnar 16-30 minuter på att välja innehåll på streamingtjänster. Utslaget på ett år motsvarar detta cirka en dag.

Vikten av din sömn

Sömn är avgörande för hälsan och det övergripande välbefinnandet. Den återställer kroppen, reparerar celler och laddar hjärnan. Studier och forskning pekar, gång på gång, på riskerna kring för lite sömn. Otillräcklig sömn är kopplat till bilkrascher, dålig arbetsprestation och humörsvängningar. Sömnbrist ökar även risken för hjärt- & kärlsjukdomar, diabetes, fetma, psykisk ohälsa, cancer och Alzheimers – men ändå ökar siffrorna. Bara i USA rapporterar The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) att ungefär en tredjedel av alla vuxna i USA inte följer rekommendationen om minst 7 timmars sömn per natt. Av hela världens befolkning tros cirka 25 % lida av någon form av sömnproblem.

Vad gör tv-serier med min sömn?

När solen går ner och mörkret kommer är det naturligt att vi börjar tända lampor och ljus i våra hem. Kanske också TV, telefonen eller surfplattan gör dig sällskap. Men det påverkar dig mer än vad du kan tro. Närmare bestämt påverkar ljus nära inpå sänggåendet din sömnkvalitet. Ljus från elektroniska enheter kan nämligen störa kroppens naturliga cirkadiska tid, försämra sömnkvalitén, öka hormonet kortisol och därmed vakenheten och således undertrycka frisättningen av hormonet melatonin. Att engagera hjärnan med spännande eller provocerande intryck före läggdags kan, till exempel, utlösa känslomässiga och hormonella svar i kroppen, så som adrenalin. Något som kan göra att du känner dig uppe i varv och har svårt att somna.

Ny forskning rörande vår cirkadiska tid och dygnsrytm har visat att all form av ”artificiellt” ljus kan minska eller fördröja frisättningen av sömnhormonet melatonin och således göra att vi har svårare att sova. Intressant nog har det också visat sig att de personer som anser sig vara ”nattugglor” kan vara ännu känsligare för detta ”nattljus” än andra.

Koppla ner och varva ner

Se till att stänga av och koppla ner från elektroniska enheter minst 60-90 min innan det är dags för dig att sova. Stäng av dina tv-serier, surfplatta, sätt telefonen på ljudlös eller nattläge och försök stänga ut så många störningsmoment som möjligt. Hitta något som får dig att varva ner och kroppen att slappn av så kommer du också somna lättare.


Kan du ta igen den förlorade sömnen?

Sömnbehovet hos människor är individuellt men i genomsnitt behöver en vuxen människa cirka 7 timmars sömn för en optimal återhämtning. Frågan är om du kan ta igen den förlorade sömnen du la på att titta på tv-serier? Till exempel genom sovmorgon på helgen? Detta är ett populärt ämne inom sömnens värld och det råder delade meningar om dess effekter.

…Att kunna ta igen sömn

Somliga studier menar att det är möjligt att ta igen förlorad sömn. Eller att du, närmare bestämt, kanske inte kan ta igen antalet timmar av din förlorade sömn men däremot kan du ta igen återhämtningsvärdet av din sömnbrist. Vidare betyder detta att natten efter en dålig natts sömn kompenserar hjärnan genom att snabbare gå ner i djupsömn. Och bara förra året publicerades en studie i Journal of Sleep Research som menade att denna övning, att ta igen sömn, kan vara mycket fördelaktig för vår hälsa.

…Att inte kunna ta igen sömn

Tittar man på andra sidan av myntet är åsikterna annorlunda. Forskare vid University of Colorado Boulder undersökte om återhämtningssömnen kan förbättra en persons metaboliska hälsa och effektivt göra så att ”sömnskulden” som byggts upp under arbetsveckan kunde betalas av. Resultatet från studien indikerar istället att sovmorgnar för att ta igen förlorad sömn faktiskt inte är tillräckligt för att reparera skadan som sömnbristen orsakat. Studieförfattaren Kenneth Wrigh, från University of Colorado Boulder, menar att den viktigaste lärdomen att ta med sig från deras studie är att återhämtning på helgen (ad libitum) eller att försöka ta igen förlorad sömn överlag inte verkar vara en effektiv motåtgärdsstrategi för att omvandla sömnbristrelaterade störningar av metabolismen.


Vi kan hjälpa dig

Om du vet med dig att du lider av sömnproblem så ta gärna kontakt med oss. Vid just sömnproblem visar studier att kognitiv beteendeterapi (KBT) har en väldigt god effekt. Denna typ av behandling är dessutom en långsiktig lösning på problemet. Läs gärna mer om hur KBT fungerar och hur vi på Learning to Sleep kan hjälpa dig.


Relaterade blogginlägg:

Sömnbrist – Vilka sjukdomar kan det leda till?

6 anledningar till varför sömn är bra för din mentala hälsa

En guide i hur stress påverkar dig och din sömn


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning