MENY STÄNG
Vad är sömnparalys och vem drabbas av det? - Ett inlägg av Learning to Sleep

Vad är sömnparalys och vem drabbas av det?

Föreställ dig själv att du vaknar mitt i natten, övertygad om att en ond gestalt kommit in i ditt sovrum. Du försöker flytta på dig men din kropp lyder inte och rör sig inte ur fläcken. Du försöker skrika och ropa på hjälp men ingenting kommer ut. Gestalten kommer närmare och närmare…
Visst låter det som en scen hämtad ur en skräckfilm? Såhär kan det kännas om du lider av sömnparalys.

Vad är sömnparalys?

Sömnförlamning eller sömnparalys är oförmågan att röra sig eller tala efter att man vaknat. Det beskrivs som ett förlamande tillstånd som kan ske när man håller på att somna eller vakna. Människor som drabbas av detta beskriver det som något väldigt läskigt eftersom de är vakna men kroppen har inte vaknat.
När du drömmer att du rör på dig men i själva verket ligger still är det för att hjärnan stänger av våra viljestyrda muskler under vår REM-sömn. Därför rör du, till exempel, inte benen trots att du drömmer att du springer. Den enda delen på kroppen som är ett undantag till detta som rör sig trots att vi drömmer. Vad som dock sker när sömnparalys inträffar är att den muskelkontroll som styr att vi är stilla stängs av för tidigt eller slås på för sent och att du alltså vaknar innan du gått igenom REM-stadiet till fullo. Detta resulterar i att du kommer vara medveten och vaken men att din kropps rörelseförmåga inte återställts och du kan alltså inte kan röra dig, trots att du vaknat. Tillståndet försvinner av sig själv efter ett tag men om du inte vet vad som skett är det i detta skede som, förståligt nog, många får panik eftersom du upplever allt men kan inte röra dig. 

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn

Vem drabbas av sömnparalys?

Förr trodde man att det sömnparalys orakades av ett demonisk väsen som höll människor nere, satte sig på den sovandes bröst och gav dem andnöd. I svensk folktro var detta väsen ”maran” och att uppleva en så kallad mardröm betydde då att du egentligen upplevt ett tillstånd av sömnparalys. Vad ”maran” dock egentligen var var inget annat hallucinationer, vilket är ett vanligt symptom vid sömnstörning eftersom hjärnan fortfarande är i ett drömtillstånd. Därav pratar ofta människor med sömnparalys om att de ser spöken, demoner och andra märkliga uppenbarelser i tillståndet. Idag vet man, tack och lov, mer om tillståndet och faktum är att sömnparalys inte är särskilt ovanligt utan många människor upplever det någon gång i sitt liv. Man talar faktiskt om att 10-50 procent upplever det 1-2 gånger i sitt liv. 
Varför det uppstår är egentligen ganska enkelt och det finns en rad olika faktorer som kan utlösa det. Faktum är att det ofta kan räcka med att ens sömn vid upprepade tillfällen störs och då följaktligen ens REM-sömn. Att du, helt enkelt, inte tar dig igenom de sömnstadier din kropp behöver. Kanske har du sömnproblem, kanske äter du mediciner eller lider av sömnapné till exempel. Studier visar också att unga människor i åldern 10-25 år oftare drabbas av tillståndet men det är även utbrett hos personer som lider av posttraumatisk stress, ångest, depression eller annat psykisk ohälsa. Efter en studie gjord på syskon och tvillingpar kunde man även konstatera att tillståndet kan vara genetiskt betingat samt sägs ha en koppling till en störning av den cirkadiska rytmen. 

Hur känns sömnparalys?

De som drabbas av sömnparalys kan inte röra sig och kan heller inte prata under tillståndet. Hur länge det pågår är individuellt men man talar oftast om att det pågår i cirka en till två minuter. Men det kan också handla om några tiotals sekunder eller till och med 10 minuter. Under denna tid är det inte ovanligt att man kan känna ett tryck över bröstet och en lätt kvävande känsla. Vissa människor får, som sagt, hallucinationer av olika slag när de är i sin sömnparalys och man talar här om hypnagoga och hypnipompa. Dessa kan betyda upplevelser av skräckfyllda känslor av att någon kanske är i rummet eller står vid ens säng, alltmedan man själv inte kan röra sig, tala eller helt enkelt påverka situationen. Forskning tyder på att hypnagoga kan bero på en rubbning i den synkroniserade deaktiveringen och aktiveringen av hjärnbarken och talamus under sömnen, eftersom en aktiverad hjärnbark tycks sammanfalla med denna form av hallucinationer. 
När själva sömnparalys-attacken sker kan du generellt sett inte göra något för att komma ur den men de som upplever dem ofta brukar dock utveckla tekniker för att påskynda det. Det kan vara allt från att försöka röra på sig så att kroppen vaknar eller att aktivt försöka kämpa emot. Eftersom ögonen är rörbara kan man försöka öppna dem eftersom kroppen då kan registrera rörelse och har man tur så vaknar den också till. För andra fungerar metoden att intala sig själv att detta endast är tillfälligt och kommer att passera bättre. Oavsett teknik ä det viktigt att behålla lugnet och fokusera på att du snart kommer att kunna röra dig igen. Detta kan såklart vara svårt och väldigt skrämmande att uppleva, speciellt om du aldrig har haft en attack tidigare, men håll ut, den släpper snart. 

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn

Behandling av och hjälp med sömnparalys

Sömnparalysen i sig är inte farlig och är inte heller någon sjukdom. Det är naturligt och kan hända vem som helst, vilket är något som kan vara skönt att veta för den drabbade. På grund av detta finns det följaktligen ingen behandling för själva sömnparalysen utan nyckeln ligger i att förebygga den genom att behandla de bakomliggande orsakerna till varför den uppstår. Det behöver inte betyda att du har djupa underliggande psykiska problem utan kanske räcker det med att kika på hur dina sovvanor ser ut. Om du, till exempel, genomgått en period av sömnstörningar kan det vara en god idé att söka professionell hjälp eftersom sömnparalys kan vara ett tecken på sömnbrist. Allmänna tips från läkare för dig som upplevt sömnparalys är också att se till att sova tillräckligt mycket och regelbundet samt att undvika alkohol, nikotin och mediciner åtminstone tre timmar innan sänggåendet. Du bör också begränsa ditt intag av koffein efter kl.14 på eftermiddagen och ha ett sovrum fritt från elektronik. 


Kan Learning to Sleep hjälpa dig?

Vid just sömnproblem visar studier att kognitiv beteendeterapi (KBT) har en väldigt god effekt och att den typ av behandling dessutom är en långsiktig lösning på problemet. Läs gärna mer om hur KBT fungerar och hur vi på Learning to Sleep kan hjälpa dig.


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning