Långvarig stress och utmattningssyndrom

Har du stressat länge, är trött, har hjärtklappning och svårt att koncentrera dig? Långvarig stress är skadligt och kan leda till utmattningssyndrom.


Stress är en fysisk reaktion i kroppen. En reaktion som vi upplever när vi känner oss hotade och som, i sin tur, aktiverar en rad processer i vår kropp. Processer som har för avsikt att göra oss redo för det som hotar. Men om stressen blir långvarig och om man inte får den återhämtning man behöver kan utmattningssyndrom utvecklas. 

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn

Vad är utmattningssyndrom?

Utmattningssyndrom är en konsekvens av långvarig och svår stress och när balansen mellan stress och återhämtning inte fungerar. Det kan alltså inträffa när stress eller andra svåra påfrestningar pågått under en lång tid. Det kan, till exempel, handla om höga krav på dig själv, krävande arbetssituation, separation, dödsfall eller ekonomiska problem. Och när kroppen utsatts för denna stress och påfrestningar under en för lång tid säger den, till slut, ifrån. Kroppsliga och psykiska besvär uppstår då och oftast har du även haft andra stressrelaterade besvär under en längre tid innan utmattningssyndrom utvecklas. 


utmattningssyndrom

Vanliga besvär vid utmattningssyndrom:

  • Du känner dig trött och utmattad och har svårt att vila bort det
  • Du har svårt att komma till ro, somna om kvällen och vaknar ofta under natten
  • Kroppen reagerar och du kan, bland annat, få muskelvärk, yrsel, hjärtklappning, problem med magen och bli extra känslig för ljud och ljus
  • Koncentrationsförmågan och minnet försämras och du får svårare att planera och utföra uppgifter
  • Ditt humör påverkas och du är mer lättirriterad och reagerar också starkare känslomässigt. Du kan även lida av ångest och oro. 

utmattningssyndrom

Insjuknandet

Många som drabbas av utmattningssyndrom vittnar om att symtomen skett väldigt plötsligt. Däremot går egentligen själva insjuknandet ganska långsamt med ökade besvär över tid. Dock är det vanligt att man inte noterat detta i tid och därav kan insjuknandet beskrivas som en blixt från klar himmel för en del. 

När du väl insjuknar kan du plötsligt få svårt att hitta eller göra vanliga saker som du annars klarar utan problem. Till exempel hänga med i ett samtal, låsa en dörr eller minnas vilken väg du tar till jobbet. 

Vem drabbas?

Både män och kvinnor drabbas av utmattningssyndrom men däremot är kvinnor överrepresenterade i statistiken. Det kan alltså hända vem som helst men man har kunnat se att det oftare drabbar den som ofta har negativa tankar och sig själva. Eller den som är, perfektionist, ambitiös och även känner stort ansvar för sitt yrke och de runtomkring dem. 


utmattningssyndrom

Arbeta med problemen och/eller få hjälp

Om du känner dig stressad och kroppen börjar säga ifrån är det viktigt att du tar signalerna på allvar. För ju tidigare du fångar upp problemen desto bättre och desto snabbare kan du ta till åtgärder för att bromsa och förändra. I detta inlägg kan du hitta mer hjälp kring hur du kan bli av med stressrelaterade tankar. Tips som rör allt från tankehantering till affirmationen och konkreta tips att använda i din vardag. Om du behöver vård så kontakta din vårdcentral för att starta en utredning och få professionell hjälp och behandling med dina problem. 


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Relaterade blogginlägg:

Bli av med stressrelaterade tankar

Sömn och ångest hör ihop

En guide i hur stress påverkar dig och din sömn

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning