MENY STÄNG
Trender inom sömn, ett inlägg från Learning to Sleep

Trender inom sömn

Du har säkert hört talas om att den bästa investeringen är den du gör i dig själv – ett påstående som nog aldrig varit mer sant än när det gäller hälsa och välmående. Att träna och äta rätt i all ära men att prioritera sin sömn tycks viktigare än någonsin och kanske har det aldrig varit mer trendigt än nu?

CLEAN SLEEPING

År 2017 tog avstamp i vad som då kallades den största hälsotrenden för året, nämligen ”Clean Sleeping”. Ett begrepp som skådespelerskan och hälsogurun Gwyneth Paltrow talade varmt om i sin bok ”Goop Clean Beauty” från år 2016. Och begreppet låter onekligen intressant och rimmade fint med Clean Eating-trenden. Men vad betyder egentligen dessa ord? Jo, det hela handlar egentligen endast om att prioritera sin sömn på samma sätt som man tenderar att prioritera sin träning eller kost. Här talar man om att sova minst 7-8 timmar per natt men idealt 10. Vad detta i förlängningen resulterade i för Paltrow var dess avgörande roll i hur sömnen sedan påverkar din aptit och energinivå. Här låg alltså fokuset på skönhet, hälsa och vikt.
Och visst, det hon talar om är ingen nyhet. Sedan flera år har det varit känt att sömn och sömnbrist påverkar vår metabolism, att sömnbrist kan öka suget på kaloririka livsmedel, att trötthet försämrar impulskontrollen och att det påverkar våra hormoner som styr hunger och mättnad. Men kanske behöver människan just en sådan som Paltrow för att förstå det eller ta det till sig lättare? Det kan vara lätt att förringa trendsnacket men kanske gör det mycket nytta? Syftet är ju, trots allt, gott.

FITNESS TECH

När det gäller hälsa och välmående vet många att just det också är synonymt med aktivitet och rörelse under dagen och de klassiska stegräknarna har byts ut mot funktioner i din smartphone, smartklocka eller aktivitetsarmband. Att ha koll på vad som händer och sker i kroppen har blivit allt viktigare och likaså vad gäller att ha koll på sin sömn och att marknaden för olika typer av sleep trackers fullkomligt exploderat är kanske inte svårt att förstå. Detta leder oss in på en annan trend inom sömn – Fitness Tech och de otaligt många gadgets som finns idag. Appar, glasögon, lampor, madrasser. Ja, aldrig någonsin förr har nog marknaden för sömn varit så stor som den är idag.
I början av januari i år hölls årets största teknikmässa i Las Vegas, ”CES 2018” (Consumer Electronics Show). Mässan är en höjdpunkt inom teknikvärlden och alla stora tillverkare samlas för att presentera det senaste inom alla kategorier. På mässan fylls hela hallar av bara hälsoprylar och de sömnfokuserade prylarna lös inte direkt med sin frånvaro detta år. Smartpillows och sängar i överflöd och för att nämna några andra nya produkter så lanserade Philips ”SmartSleep”. Ett pannband som genom sensorer känner av din hjärnvågsaktivitet och som genom små högtalare spelar vita ljudmönster för att hjälpa dig att fortsätta sova. Nokia lanserade ”Nokia Sleep”, en sensor till din madrass som i samarbete med deras app Health Mate ska mäta din rörelse och snarkningar och sedermera garantera mer sömn.”The Nightingale” är en enhet som kan pluggas in i ett vägguttag och som genom ljudmaskeringsteknik har för syfte att minska omgivande ljud som kan störa dig under din sömn. Ja, listan kan göras lång och vittnar om att sömn och hälsa är en trend som håller i sig.

ANTI-TRENDEN

Men som med alla andra trender kommer också anti-trenden. För bland alla mätningsredskap, pannband och madrasser finns det dem som ställer sig frågan om sömn är påväg att bli en statussymbol – en miljardindustri för vårt mest grundläggande behov?
I våras skrev The New York Times en uppmärksammad artikel i ämnet och även om teknikindustrin inte låter sig hejdas föddes nya tankar och nya läger. För vad behöver vi och vad behöver vi inte – egentligen? Har människan tappat kontrollen över detta grundläggande behov och kommer framtida generationer inte klara sig utan dessa gagets? Blir det ett måste och kommer sömn således skapa klasskillnader?
Att sömn redan idag ser olika ut beroende på livssituation har konstaterats och somliga talar om att det handlar om att ha råd att sova. Flera studier visar att du är mer benägen att sova dåligt om du är fattig eller om du till exempel är skiftarbetare med oregelbundna arbetstimmar. Här handlar det alltså inte om att värdera sin sömn utan om vilket typ av liv du lever.

TREND ELLER INTE TREND

Oavsett åsikt om trenderna kring sömn och dess vara eller icke vara så kan man inte blunda för det faktum att i takt med att sömnen får allt större utrymme och människor inser dess verkliga värde och avgörande roll så ser man en förändring. Intressant nog verkar vi faktiskt gå från att det förut ansågs vara ett tecken på framgång, ett hedersmärke för att du var upptagen, viktig och efterfrågad om du sov lite till att det idag skiftat. Nu uppmanas du till att vara stolt över hur du prioriterar din sömn och att se den som den styrka den är. Och ser man ur ett större perspektiv så är just det där, i egentlig mening, ett gott tecken eftersom det kan betyda att det leder till större krav på ledande positioner och således större insatser för ett bättre välmående på arbetsplatser – oavsett position. Något som kan ge synergieffekter på samhället i stort.
Hur man än vrider och vänder på det så är sömn kraftfullt och forskning visar tydligt att god sömn leder till godare hälsa, mindre stress och förbättrad prestation- och reaktionsförmåga. Sömnen är vital och hjälper dig att bearbeta tankar och känslor. Så, att satsa på en återhämtning av sin kropp och knopp är, med andra ord, aldrig fel. Men hur man gör det är dock högst individuellt. Och just det är också viktigt att komma ihåg. För vad som fungerar för dig kanske inte fungerar för den bredvid dig. Sömn är individuellt och likaså behovet av den. Så, om en gadget gör mirakel för dig, go ahead! Om du blir motiverad av Paltrow så lyssna till henne! Om du känner att ditt kamomillte innan läggdags hjälper dig så fortsätt med det! Eller kanske behöver du absolut ingenting. Fint, fortsätt då så!

NÄR INGET HJÄLPER

Skiljas ska på behovet eller lusten att prioritera sin sömn och att faktiskt lida av långvariga sömnproblem, även om man kan tycka att det ena förebygger det andra. Vi har, trots allt, en lång väg kvar att vandra eftersom hela 20% av världens befolkning beräknas lida av sömnproblem. Och kanske är det också därför marknaden kring sömn ökat explosionsartat. Roliga och smarta gadgets är, i slutet av dagen, ett tecken på ett behov, en marknad där efterfrågan finns. En medvetenhet kring sömn skadar därför aldrig och man skulle därav kunna påstå att alla gadgets och trender enbart gynnar sömnens framtida utveckling och betydelse. För ju mer upplysta vi blir desto lättare kanske det blir att känna igen varningsflaggen.
Om man då hamnar i en situation där sömnproblem tar över och påverkar ens liv är det dags att ta tag i det. Gadgets, kamomillte och andra trender i alla ära men när problemen är ett faktum är det också dags att söka professionell hjälp. När det kommer till just sådana problem är det bra att veta att studier visar att kognitiv beteendeterpi (KBT) är den metod som har en väldigt god och långsiktig effekt på problemet. Matt Walker, som är professor i neurovetenskap och psykologi vid University of California, Berkeley, släppte under år 2017 sin kritikerrosade bok ”Why we sleep: Unlocking the power of Sleep and Dreams”. I boken utforskar han den senaste vetenskapliga forskningen kring sömn överlag och väljer även att belysa forskningen kring sömnmedel och det faktum att det inte fungerar lika bra som vi kanske hade önskat att det gjorde. Det ger, helt enkelt, inte samma återställande fördelar som en naturlig sömn och tenderar inte heller att öka sömnkvaliteten utöver en placeboeffekt. Walker menar att den bästa behandlingsmetoden för kroniska sömnproblem inte är farmakologisk utan psykologisk och lyfter här KBT. Detta är trevlig läsning för oss på Learning To Sleep eftersom KBT är precis den behandlingsmetod vi förespråkar och också erbjuder till våra klienter. För att kunna uppnå en långsiktigt lösning måste man gå till roten av sina sömnproblem och detta är precis vad KBT gör.


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning