MENY STÄNG
Tidsomställningens vara eller icke vara

Tidsomställningens vara eller icke vara

På söndag är det dags för vintertid och att ställa tillbaka klockan en timme. Men tidsomställningens vara eller icke vara är en het fråga bland forskare och inom EU. Kommer den slopas?


På söndag 27 oktober klockan 03.00 når detta årets sommartid sitt slut och åter kommer normaltiden – även kallad vintertiden. Men under flera års tid har debatten kring våra tidsomställningar ökat och just omställningen till sommartid står främst i fokus. Enligt en nyligen utförd undersökning av Dagens Nyheter vill två av tre svenskar avskaffa den nuvarande ordningen och inte ställa om klockan två gånger varje år. Det mest populära alternativet är det som enligt forskare är det mest hälsofarliga – sommartiden. Sömnforskare och experter menar nämligen att vi endast borde förhålla oss till normaltiden och slopa sommartiden. De varnar för de negativa konsekvenserna av att ha sommartid året om. 

Tidsomställningens historia

Vintertid är även känt som normaltid och infördes i slutet av 1800-talet i Sverige. Då fick hela landet samma tid till skillnad från tidigare då tiden faktiskt kunde variera från stad till stad. Förslaget till införandet av sommartid kom ursprungligen från USA:s Frankrikeambassadör Benjamin Franklin år 1784. Det dröjde dock till första världskrigets start innan det faktiskt infördes. År 1916 införde Tyskland och Österrike-Ungern sommartid för att minska sin bränsleförbrukning. Och trots att Sverige inte deltog i kriget anslöt vi oss i detta tänk. Efter protester från bönder togs dock sommartiden bort igen endast ett år senare.

Efter oljekrisen på 1970-talet förenades några europeiska länder och beslutade att anpassa arbetsdagarna efter antalet soltimmar. Något som gav energibesparande där det naturliga ljuset togs om hand under de verksamma arbetstimmarna. År 1980 kom sommartiden åter till Sverige med den primära anledningen att minska vår elförbrukning. Men också för att underlätta den gränsöverskridande handeln med våra grannländer – eftersom alla kunde följa samma klockslag. Att vi också fick fler ljusa sommarkvällar ansågs positivt.

Tidsomställningen är en EU-fråga

Sedan år 1996 är tidsomställningen reglerad av EU och alla medlemsländer ställer alltså om klockan samtidigt. Men efter en undersökning med 4,6 miljoner EU-medborgare föreslog EU-kommissionen år 2017 att tidsomställningen skulle avskaffas. I mars  röstade EU-parlamentet för att den obligatoriska sommartiden ska avskaffas, men genomförandet har skjutits upp till år 2021. Dock har inte de olika medlemsstaterna (rådet) fattat något beslut ännu. Och då rådet och Europaparlamentet beslutar gemensamt i denna fråga behöver rådet nå en överenskommelse innan en eventuell förhandling med Europaparlamentet kan inledas. Tanken är att länderna i EU ska bestämma vilken tid de vill ha: evig sommartid eller evig vintertid.

Kritiken kring tidsomställningen

Teorierna kring tidsomställningens vara eller icke vara går isär. Å ena sidan anser somliga att extra solljus under sommaren eller en extra timmes sömn om vintern är skönt. Å andra sidan ställer sig många experter och forskare sig frågande till fenomenet och pekar på dess negativa konsekvenser. Nutida forskning visar att det inte längre finns någon eller endast marginell energibesparande effekt med omställningen och vår handel bedrivs, trots allt, med länder runt hela världen idag – där tidsomställningen ändå inte påverkar. Men tyngsta argumenten kring tidsomställningen verkar ändå vara hälsoriskerna.

Ljuset är viktigare än vad du kanske tror

Huruvida tidsomställningen påverkar vår kropp har diskuterats i åratal. Men det man faktiskt har sett är att förändringar i sömn och dygnsrytm påverkar vår hälsa. Och i samband med sommartid försvinner en timme från vår ordinarie sömn. Experter menar att ljusare kvällar inte väger upp för mörkare morgnar. Morgonljuset är viktigt för människans välmående medan vintermörkret gör oss mer trötta. Om vi lever med evig sommartid blir det ännu mörkare på morgonen och detta kan öka risken för depression och nedstämdhet, menar sömnforskarna. Mindre ljus på morgonen kan också ”lura” hjärnan. 

Din cirkadiska tid och tidsomställningen

Tidsomställningen påverkar nämligen vår biologiska klocka. Det vill säga kroppens cirkadiska tid. Denna hjälper oss att styra och skilja på sömn och vakenhet och styr även hormonbalansen i kroppen. Det är alltså svårare och mer komplicerat att ställa om den än din väckarklocka. Den biologiska klockan styrs nämligen av just dagsljuset och att förhållandet mellan ljus under dagen och kvällstimmarna är viktig. Produktionen av serotonin och melatonin i kroppen sätts lätt i gungning. Och man har sett kopplingar till sömnproblem, trötthet, orkeslöshet och försämrad uppmärksamhet när vi ställer om klockan.

En timmes sömn räknas

Det är absolut möjligt att ställa om kroppen vid en tidsomställning men sanningen är att det kan ta flera veckor. Själva tidsomställningen påverkar oss markant, menar sömnforskaren Matthew Walker. Han berör ämnet av att man lätt kan tro att en timmes sömn inte spelar så stor roll. Men på våren, dagen efter att vi förlorat en sömntimme ökar antalet hjärtinfarkter med 24%. På samma sätt ökar risken för självmordstankar, självmordsförsök och genomförda självmord. Trafikolyckorna ökar också dagen därpå. Och det handlar bara om en timmes mindre sömn. Så skör och känslig är kroppen för den allra minsta sömnstörningen, menar han. På hösten, när vi vinner en timmes sömn, minskar hjärtattackerna med hela 21%. Walker ställer sig frågande till varför gör vi så mot samhället och säger att vi borde upprätthålla stabiliteten – och avskaffa sommartiden. 



Relaterade blogginlägg:

Kommer sommartiden att slopas?

Vintertiden är här – hur påverkar den dig?

Knepen som gör övergången till sommartid lättare

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning