Tidigare sänggående kopplat till mindre risk för depression

Ditt sänggående, eller rättare sagt, om det sker en timme tidigare än vad du brukar kan minska risken för allvarlig depression med 23 %, visar en ny studie.


Ett team av forskare från University of Colorado Boulder och Broad Institute of MIT och Harvard publicerade nyligen sina studiefynd i JAMA Psychiatry. Studien undersökte om tendensen att sova och vakna tidigare är en potentiell orsak till att minska risken för allvarlig depressiv sjukdom. 


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Vad är depression?

Att vara deprimerad innebär att du sällan eller aldrig känner någon lust eller glädje. Också lusten och orken att ta tag i saker minskar eller försvinner och det är vanligt att tappa intresset för det mesta omkring dig, även vänner. Din vardag känns meningslös och tung. 

Tecken på depression:

  • Hopplöshet
  • Orkeslös
  • Koncentrationssvårigheter
  • Låg självkänsla
  • Ångest, ilska 
  • Kroppsliga besvär så som sömnproblem, huvudvärk, tappad matlust, problem med magen, värk i axlar, nacken eller ryggen

sänggående

DNA-bank, sömn och depression, så gick studien till

Studien baserades på oidentifierad genetisk data från 840 000 personer av europeisk härkomst i den brittiska biobanken och DNA-banken 23andMe. Studien inkluderade även omkring 85 000 personer som använde sömnspårare under en vecka och 250 000 som svarade på frågeformulär med sömnpreferenser. Och resultaten var spännande då de nämligen visade att en persons benägenhet att sova vid en viss tid också påverkar risken för depression. 

En av studiens författare Céline Vetter som är biträdande professor i integrativ fysiologi vid CU Boulder, talar om sömntid och humör. Och att det finns ett samband mellan de två är känt sedan länge men hon menar också på att en fråga de ofta får är;” Hur mycket tidigare behöver patienterna lägga sig för att se en fördel? ” Nu kanske deras studie har ett svar på frågan. För enligt studien är en timmes tidigare sänggående förknippad med betydligt lägre risk för depression.


sänggående

Genetik, en nyckel till vårt sänggående

Och Enligt CU Boulder förklarar genetik 12-42 % av vår sömntidsinställning. Data från sömnspårare och frågeformulär hjälpte nämligen forskare att förstå hur varianter i gener spelar en roll i sömncykler. Av de som svarade på formulären identifierades nästan en tredjedel som morgonlärkor, det vill säga, de som gick upp tidigt. 9 % var nattugglor och resten identifierades i mellanklassen av detta. 

I genomsnitt gick studiedeltagarna och la sig klockan 23 och vaknade klockan 6. Forskare fann att genetiskt predisponerade morgonlärkor hade en tydlig minskad risk för depression. Resultaten visade specifikt att när sömnens mittpunkter skiftade en timme tidigare, var det en minskning av respektive 23 % i risken för allvarlig depressiv sjukdom. Och i rapporten kan man läsa att om någon som normalt går och lägger sig klockan 1 går och lägger sig vid midnatt istället och sover lika länge, kan de minska risken med 23 %. Om de går och lägger sig klockan 23, skulle risken minska med cirka 40 %.

Sömn och depression

Studieteamet betonar att ytterligare studier behövs för att bekräfta om tidigare sänggående kan kopplas till minskad risk för depression. Men de menar också att denna studie i alla fall belyser att det finns ytterligare evidens för att sömn och depression hör ihop. 

*För lite sömn påverkar hälsan och välmåendet. Själva mängden sömn är nämligen viktig för att kroppen och hjärnan ska kunna återhämta sig och bearbeta intryck. Sömnen styr också förmågan att bearbeta och hantera känslor. För lite sömn påverkar alltså kognitiva funktioner, känslor och omdömet.

Gör intresseanmälan idag!

Lämna dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig helt kostnadsfritt.

Relaterade inlägg:

Lider du av depression?

Årstidsbunden depression

Känslor av nedstämdhet

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning