Har du svårt att sova under coronakrisen?

Har du svårt att sova under coronakrisen? Känner du dig stressad och har svårt att varva ner? Du är inte ensam. Läs mer om stress och tipsen som kan hjälpa dig att sova bättre under coronakrisen. 


Stress och coronaviruset

Att ha svårt att sova är vanligt och något de flesta människor upplever någon gång i livet. Det finns flera orsaker till att man får sömnproblem. Till exempel kan det bero på livsstilsförändringar och oro men stress är den vanligaste orsaken till sömnproblem. Och att känna oro och stress just nu är det många som gör. Tanken på att man själv, eller någon man känner, allvarligt ska drabbas av coronaviruset väcker oro och stress för många. Likaså skapar konsekvenserna utav Covid-19 ekonomisk stress och oro. En kombination som riskerar att påverka din sömn och du kan få svårt att sova.


svårt att sova corona

Vanliga tecken på att du sover för lite

  • Har svårt att varva ner och somna
  • Vaknar ofta under natten och tidig morgon och har svårt att somna om
  • Känner dig inte utvilad när du vaknar
  • Du upplever din sömn som ytlig eller orolig och du kommer inte in djupsömn

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Vad är stress?

Stress är en fysisk reaktion i kroppen. En biologisk och psykologisk reaktion när vi känner oss hotade eller när något känns utmanande. En stressreaktion aktiveras ofta när vi upplever att livet sätter större press på en än vad man upplever att man kan leva upp till. Ofta är alltså själva hotet baserat på våra egna tankar och känslor och de krav vi satt upp på oss själva. Till exempel rädslor om att inte räcka till, hinna, klara av eller våga.


svårt att sova corona

4 tips till dig som har svårt att sova under coronakrisen:

1. Ha rutiner för din dag och sömn

Hjärnan söker regelbundenhet och mår bra av rutiner. Under coronakrisen är det vanligt att detta har störts och att ens rutiner inte ser likadana ut längre. Försök därför att skapa en struktur. Detta kommer hjälpa dig att hantera stress och oro bättre under oroliga tider. Till exempel kan det handla om en struktur för när du intar måltider, när du tar en paus och viktigast av allt när du ska sova och gå upp. En av grundstenarna för god sömn är nämligen att gå upp och lägga sig vid samma tidpunkt varje dag. Att vara konsekvent stärker din kropps sömn-och vakenhetscykel och tydliga sovrutiner är viktigt eftersom det signalerar att det är dags att sova.

2. Begränsa teknikanvändande och nyhetsuppdateringar

Är telefonen det första du tar upp när du har svårt att sova? Eller det sista du gör innan du ska sova? Sluta med det. Ljus från elektroniska enheter kan nämligen störa kroppens naturliga cirkadiska rytm. Det kan utlösa känslomässiga och hormonella svar i kroppen. Vår vakenhet ökar och frisättningen av trötthetshormonet melatonin undertrycks. Försök undvika skärmar 1,5 timme innan du ska sova. Tänk också på att du inte behöver läsa alla de senaste uppdateringarna om corona. Om du lider av stress kan det mer stjälpa än hjälpa dig. 

3. Skapa en bra sovrumsmiljö 

En enkel och avgörande förändring för god sömn kan börja i ditt sovrum. Skapa en sovrumsmiljö som gör dig avslappnad och där du finner lugn och ro. Man talar här om allt från färgval, rumstemperatur och ljuskällor. Men ofta är ett svalt, mörkt och tyst rum ett bra grundrecept för god sömn. 

4. Avsluta dagen med andningsövningar

Att bli medveten och ta kontroll över sin andning hjälper dig i många lägen och i särklass när det kommer till att ha svårt att sova. Andningsövningar kan också användas för att minska stress och oro. Själva effekten av att ha kontroll på sin andning är att mer syre kommer in i kroppen medan koldioxid avtar. Detta har en rad fördelar för oss men huvudeffekten är ett avslappningssvar på kroppens naturliga fight- or-flight respons som uppstår när du är stressad. Läs mer om olika sorters andningsövningar här. 


Relaterade blogginlägg:

7 anledningar till att du vaknar mitt i natten

Har du problem med att sova?

6 steg till bättre sömn

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning