Tips vid sömnproblem

Svårt att sova? 7 tips från våra psykologer

Har du svårt att sova? Låt 7 tips från våra psykologer hjälpa dig! För sömnproblem är nämligen vanligare än vad du tror och du är inte ensam!


Har du svårt att sova? Skruvar du på dig vid läggdags eller vaknar kanske om natten och har svårt att somna om? Klockan tickar och stressen över morgondagen tilltar. Du är inte ensam! De flesta människor drabbas av sömnproblem och har svårt att sova någon gång i livet och idag lider faktiskt cirka 20 % av världens befolkning av det. Men tar man inte tag sömnproblemen blir det lätt en ond cirkel där sviterna av en dålig natts sömn tar krafterna ur en och hämmar ens återhämtning.

7 tips från våra psykologer

Men hur gör man egentligen när man har svårt att sova? Hur tar man sig ur den onda cirkeln? Vi har frågat våra psykologer som här listar några av sina bästa sömntips;

1. Håll regelbundna tider

Lägg dig samma tid och gå upp samma tid oavsett om det är vardag eller helg. Då lär du kroppen när det är dags att sova och när du ska gå upp.

2. Ingen skärmtid 60-90 minuter före sovdags

Ljuset från skärmarna har enligt nya studier visat sig påverka frisättningen av melatonin vilket gör att det kan ta längre tid att somna och sömnkvaliteten försämras.


svårt att sova

3. 20-minutersregeln

Gå upp om du inte somnat eller somnat om inom 20 minuter. Bryt den onda cirkeln av oro och stress genom att, till exempel, göra något annat en liten stund. Försök sedan att lägga dig igen.

4. Sömnförberedande rutiner

Varva ner och gör det som gynnar din sömn och sänker stressen på kvällen. Ta, exempelvis, ett bad, förbered för morgondagen, drick en kopp te, lyssna på en avslappnande ljudövning, ljudbok eller meditera.

5. Undvik sådant som kan göra dig pigg

Det du äter och dricker påverkar din energinivå och vakenhet. Socker och koffein har en uppiggande effekt som gör att du kan ha svårt att somna. Detta gäller även alkohol.


svårt att sova

6. Acceptera dina dåliga nätter

Om du bara sover dåligt ibland och inte ofta så försök att acceptera att det helt enkelt är så ibland. Om du accepterar dålig sömn emellanåt så släpper oftast en del oro och du kommer då kunna somna lättare och sannolikt går du inte in i ett långvarigt sömnproblem.

7. Se över din ekonomi

Oro över sin ekonomi är en av de vanligaste orsakerna till grubbel på kvällen. Om du skaffar dig en buffert är det lättare att göra val som kan sänka din stress såsom att gå ner i tid eller byta jobb. Gör en budget och skaffa dig ett sparande.


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Relaterade inlägg:

Vad är melatonin och vilka biverkningar finns det?

Det du behöver veta om insomni

7 saker du kanske inte visste påverkar din sömn

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning