Sover du mer än vad du borde? 6 tecken att ha koll på!

Sover du mer än vad du borde? 6 tecken att ha koll på!

Att för mycket av något aldrig är bra för dig har du kanske hört förut och det påståendet gäller också din sömn. För även om du gärna tar sovmorgon på helgen eller passar på att sova mer de dagar du inte har ett lika fullbokat schema så kanske du sover mer än vad du borde? För mycket sömn kan nämligen vara minst lika skadligt som för lite sömn. I detta inlägg vill vi att du ska bli lite mer påläst om vad för mycket sömn kan leda till.

 

Efter studier och forskning är idag den allmänna rekommendationen att en vuxen person bör sova 7-9 timmar varje natt. Kroppen och hjärnan behöver sömn för att fungera optimalt och för att du ska kunna tillgodoräkna dig alla de goda fördelar och de processer som sker under din sömn bör du därför följa den allmänna rekommendationen. Kanske upplever du att ditt sömnbehov är annorlunda och visst kan det vara individuellt och påverkas av faktorer som din ålder, din aktivitetsnivå, allmänna hälsotillstånd och andra livsstilsfaktorer men det till trots, bör man göra sitt yttersta för att följa den allmänna rekommendationen.
När man hör ordet sömnproblem är det vanligt att många tänker på en person som får för lite sömn. Men faktum är att precis som för lite sömn kan betraktas som ett sömnproblem så kan också för mycket sömn göra det. Flera studier pekar på att såväl för lite som för mycket sömn är förknippat med en mängd medicinska problem, så som hjärt-och kärlsjukdomar, diabetes och förkortad livslängd. Men det finns också andra tecken, varningsflagg och konsekvenser av för mycket sömn som man bör känna till och håla utkik efter.

 

1. Du får ont i ryggen

Om du sover för mycket är det vanligt att ryggproblem uppstår. Att ligga ner länge orsakar allmän styvhet i musklerna och om man känner smärta så tilltar den också. Detta påskyndas givetvis om din sovposition dessutom inte är optimal. Läs gärna mer om vikten av din sovposition HÄR. Om du lider av ryggsmärta är det också viktigt att försöka hålla sig aktiv. Att spendera lång tid i sängen är därav inte att rekommendera. 

 

2. Du får problem med huvudvärk

Om du sover för mycket så kan det lättare utlösa huvudvärk och migrän. Experter menar att för mycket sömn ställer till det för hjärnans neurotransmittorer och minskar nivån av serotonin. Serotonin är en signalsubstans i hjärnan som hjälper till att reglera en mängd funktioner i kroppen och tillsammans med melatonin är serotonin speciellt involverat i vår sömncykel. Melatonin hjälper nämligen dig att känna dig trött och somna medan serotonin ser till att du känner dig pigg och vaknar. Om då denna process rubbas så kan sömnproblem komma som ett brev på posten. Också att sova för mycket under dagen gör det oftast svårare att sova om natten och detta är kopplat till huvudvärk på morgonen.

 

3. Du känner dig trött hela dagen

Man skulle kunna tro att lite extra sömn då och då är bra men faktum är att det kan ställa till det för dig och din sömncykel. Om du sover för mycket kär det nämligen att inte bara känna sig trött när man vaknar på morgonen utan sannolikt kommer du också känna dig trött och därtill seg under hela dagen. Varför? Allt har med den cirkadiska rytmen att göra. Det äe en intern, biologisk, 24-timmars klocka som hela tiden tickar på i bakgrunden av din hjärna och som pendlar mellan trötthet och vakenhet i bestämda intervaller. Din kropp är alltså inställd på vissa klockslag för när du ska vara vaken och nära du ska sova, den har sitt alldeles egna sömnschema. Men om du frångår detta så hänger inte din klocka med och du blir därför trött, trots mer sömn.

 

3. Du går upp i vikt

För mycket sömn har en kraftfull inverkan på hur din kropp lagrar fett och dess förmåga att förlora den. Det är inte enbart det faktum att för mycket sömn gör dig mer trött och att du därav rör dig mindre utan forskning visar också att för mycket sömn rubbar de hormoner som styr din aptit. Sömn påverkar nämligen nivåerna av hormonerna leptin och ghrelin i kroppen, det vill säga de hormoner som har som uppgift att kontrollera mättnad och hungerskänslor. Leptinet utsöndras och berättar för din hjärna när du ätit tillräckligt och du känner dig mätt. Lider du dock av sömnproblem rubbas denna signal, leptinet minskar och istället höjs ghrelinet, vilket är den hormon som stimulerar din aptit. Så, eftersom leptinet inte kan utföra sitt jobb och ghrenlinet ökat leder det till att du, helt enkelt, äter mer. Om du inte sover som du ska uppmanas dessutom din kropp att automatiskt släppa ut högre nivåer utav insulin efter att du har ätit. Insulinet kontrollerar din blodsockernivå och högre insulinnivåer främjar även fettlagring men framförallt ökar det risken för typ 2-diabetes. Studier visar också att suget efter energirik mat, så som fet mat och mycket socker ökar i samband med att sömnen (och hormonerna) rubbas. När du däremot sover som du ska mår kroppen bra och hormonernas funktion fungerar optimalt och du mår bättre.

 

4. Du åldras snabbare

För mycket sömn påverkar ditt åldrande eftersom den extra sömnen gör att din hjärna åldras i en snabbare takt. Enligt forskning talar man här om så mycket som två år. Detta kan också resultera i sämre koncentrationsförmåga, försämrat minne samt att det kan påverka din förmåga att utföra dina dagliga uppgifter. Forskning visar även att risken att utveckla psykisk ohälsa kan öka.

 

5. Du kan känna dig deprimerad

Depression är idag en av de vanligaste psykiska sjukdomarna i världen men vad få människor vet är att depression och sömnproblem ofta går hand i hand. Om du inte redan har det är det därför viktigt att upprätthålla hälsosamma sömnmönster som främjar din sömn och ditt välmående. Om du sover för mycket är det nämligen inte ovanligt att du sedan känner ett allmänt ointresse för människor i din närhet, dina fritidsintressen, ditt jobb och så vidare. Det står fortfarande inte 100% klart om för mycket sömn är ett symptom på depression eller vice versa men totalt sett har studier kunnat fastställa att människor som sover mer än 10 timmar per natt uppvisar fler tecken på psykisk ohälsa än de som sover de rekommenderade antalet timmar.

 

6. Din fertilitet kan påverkas

Det står, som sagt, klart att frisättningen av hormoner påverkas av vår sömn och detta inkluderar även de som är involverade i vår reproduktionsprocess, vilka påverkas starkt av vår sömn och vakenhet. Enligt studier gjorda på ämnet så visar det att kvinnor som sov för mycket under tiden de genomgick en fertilitetsbehandlning är 43% mindre benägna att bli gravida än de som sover en måttlig mängd. Resultatet var nästan lika högt på andra hållet, det vill säga, hos dem som sov mindre än sex timmar per natt (46%).

 

Mer information

Om du är intresserad av att läsa mer om detta ämne rekommenderar vi dig att läsa vårt inlägg om forskning gjord på riskerna med för mycket sömn. Är du osäker på om du sover tillräckligt mycket rekommenderar vi dig att läsa vårt inlägg om 5 frågor som kan avgöra om du sover tillräckligt mycket. Kom också ihåg att vi på Learning to Sleep finns här för dig om du upplever att du behöver hjälp med din sömn. Ta gärna kontakt med en av våra sömnkonsulter för att ta första steget mot en bättre sömn och ett bättre välmående.

 

 


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på 4 år av egen forskning och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag