Orsaker till sömnproblem i perioder

Att lida av sömnproblem i perioder är vanligt men för lite sömn påverkar vardagen och välmåendet. Idag tittar vi på vanliga orsaker till sömnproblem. 


Att lida av sömnproblem i perioder är inget ovanligt och något som de flesta känner igen. Faktum är att omkring en tredjedel av Sveriges befolkning lider av sömnproblem då och då. Problemet är vanligare hos kvinnor än hos män och ökar ofta med åldern. Men det drabbar också alla – oavsett ålder. Idag tittar vi på några vanliga orsaker till sömnproblem i perioder.


– Du lider av stress

Den vanligaste orsaken till sömnproblem är stress. Själva orsaken till stress kan ha många olika orsaker, så som ekonomiska bekymmer, en hektisk arbetsplats eller fritid. Likaså kan det härstamma i krav du ställer på dig själv eller tankar du har om dig själv. Och stress och sömn hör inte ihop. Vid stress ställer nämligen nervsystemet in sig på vakenhet. Du får därmed svårt att varva ner, somna och sömnen blir ytligare. Att vakna tidigt på morgontimmarna och ha svårt att somna om är också vanligt vid stress.

Vill du bli av med stressrelaterade tankar? Läs detta inlägg.


sömnproblem i perioder

– Du känner ångest

Att lida av ångest nattetid är en av de vanligaste sömnstörningarna. Ångest är rädsla eller oro som känns i kroppen – och något som hör ihop med din sömn. Det finns nämligen en tvåvägskoppling mellan de två. Detta eftersom för lite sömn förvärrar ångest och själva ångesten gör det svårare att sova. Om du är en person som lider av sömnproblem i perioder kan du säkert känna igen dig i att känna ångest över din sömn och att själva bristen på sömn gör ångesten värre. Och det är inte så konstigt. För forskning har nämligen visat att bristen på sömn påverkar hjärnan. Och den utlöser samma mekanismer som gör oss känsliga för ångest. Faktum är att endast en natt av förlorad sömn resulterar i hjärnmönster som liknar dem som skapas vid ångest.

Vill du lindra din ångest? Ta del av 4 tips att hantera ångest och oro här!


sömnproblem i perioder

– Du använder mycket teknik

Är telefonen det första du tar upp när du har svårt att sova? Eller det sista du gör innan du ska sova? Sluta med det. Rädslan av att missa något om man inte ständigt uppdaterar sina sociala medier är vanligt. Men att engagera hjärnan med spännande eller provocerande intryck före läggdags utlöser känslomässiga och hormonella svar i kroppen. Ljus från elektroniska enheter kan nämligen störa kroppens naturliga cirkadiska rytm och vår vakenhet ökar och frisättningen av trötthetshormonet melatonin undertrycks. Försök undvika skärmar 1,5 timme innan du ska sova.

– Du är förälder

Ett skrikande barn, sömnlösa nätter, oroande tankar eller svårigheter att varva ner. Att du som trött förälder lider av sömnproblem i perioder är vanligt och ibland ett problem som kan pågå under flera års tid. Men nonchalera inte din trötthet och dina sömnproblem, det är aldrig försent att ta tag i det och må bättre. Vill du ha hjälp på vägen? Läs då våra tips till föräldrar här!


sömnproblem i perioder

– Du är sjuk

Ibland kan sömnproblem bero på besvär och sjukdomar som ont i lederna, andningssvårigheter eller kramp i benen. Stroke, Parkinsons sjudom, demens, depression och sömnapné är andra exempel på sjukdomar som kan påverka sömnen. Också en vanlig förkylning kan störa sömnen på grund av att det blir en viss ansträngning att andas.


Hur sover du?

Att veta om ens sömn är bra eller dålig kan vara svårt. Därför kan du med vårt sömntest enkelt se hur det ligger till med din sömn och om du behöver hjälp. Testa din sömn här nedan.

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Relaterade blogginlägg:

Vad händer om man inte sover?

Sömn och ångest hör ihop

6 steg till en bättre sömn

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning