Sömnens roll i den globala ensamhetsepidemin

Sömnens roll i den globala ensamhetsepidemin

Ensamhet och känslan av utanförskap är idag ett folkhälsoproblem. En ny studie visar att sömnproblem kan ställa till med stora problem för ditt sociala liv. Man talar om en tvåvägskoppling mellan dålig sömn och social isolering. Något som gett forskarna en större inblick i den globala ensamhetsepidemin.

Ensamhetsepidemin och social isolering 

Idag växer ensamhet sig allt större och har faktiskt nått så pass stora proportioner att man kallar det en ensamhetsepidemi. Otaliga studier har framhävt de allvarliga och negativa effekterna som ensamhet har för vår hälsa, vår känsla av välbefinnande och vår förmåga att trivas i en alltmer kaotisk värld. Man talar ofta om tillståndet social isolering. Detta är när en individ saknar känslan av social tillhörighet och meningsfulla relationer. Du känner dig helt enkelt ensam och utanför. 
Att det finns flera olika anledningar till detta står klart och man talar bland annat om sociala mediers påverkan på oss. Men nu lyfts även sömnproblem som en bidragande faktor. I en ny studie gjord av University of California, Berkley visade nämligen ett flertal experiment att personer som lider av sömnproblem ofta känner sig mer ensamma samt känner ett mindre behov av att umgås och interagera med andra människor. Något som, i sin tur, också gör att människor i deras omgivning också blir mindre benägna att vilja umgås med dem, menar forskarna.
Studien visade intressant nog också att människor som själva känner sig utvilade men som umgås med en person som lider av sömnproblem efter bara en kort stund visade tendenser av att känna sig ensamma. Ett fenomen som, enligt forskarna, tyder på att social isolering orsakad av sömnstörningar också kan vara smittsamt.
Människan är en social art men sömnlöshet kan förvandla oss till social avart, en person som människor inte vill ha i sin närhet, menar Dr. Matthew Walker som är professor i neurovetenskap och psykologi. 

Detta händer i hjärnan

När man undersökt scanningar gjorda på hjärnor tillhörande personer med sömnproblem vilka i sin tur tittat på videor med främlingar som närmar sig fann man en intressant upptäckt. Hos dessa personer aktiverades nämligen något som vanligtvis brukar aktiveras när människor känner sig trängda, att någon kommit inför deras ”personal space”. Forskarna kunde även se att hos personer som led av sömnproblem så minskade aktiviteten i hjärnregioner som normalt uppmuntrar oss till socialt umgänge. Walker förklarar vidare att detta handlar om att ju mindre sömn du får desto mindre behov har du av socialt samspel och därmed kan andra människor också uppfatta dig som socialt motbjudande. Detta ökar, i sin tur, din sociala isoleringseffekt ytterligare. Walker menar att denna onda cirkel kan vara en betydande faktor som bidrar till att ensamhetspeidemin sprider sig. 
Undersökningar visar att nästan hälften av alla amerikanska medborgare känner sig ensamma eller utanför och studier visar även att ensamhet ökar risken för tidig död med hela 45%, vilket alltså är dubbelt så mycket som fetma. Så, kanske är det inte en slump att man de senaste decennierna sett en markant ökning av ensamhet och en lika dramatisk minskning av sömnens varaktig, menar en av forskningsledarna, Eti Ben-Simon. Utan tillräcklig sömn stänger vi av vår sociala förmåga och vårt sociala behov och snart fylls vi av ensamhetskänslor, fortsätter hon.

Sociala mediers påverkan

Social isolering och sociala medier går hand i hand och en studie gjord år 2017 av American Journal of Preventive Medicine visade att människor som spenderar mest tid på sociala medier också har dubbelt så stor risk att uppleva svår, social isolering. 
Redan år 2010 stod det i en rapport gjord av American Academy of Pediatrics klart att överkänslighet och socialt utlopp på sociala medier kan leda till vad vissa läkare kallar “Facebook Depression”. Ytterligare en rapport, släppt under år 2017, fann att ju mer du använder Facebook, desto mindre nöjd känner du dig med ditt liv.
Och en annan studie från år 2015 visade att överdrivet scrollade också kan vara ett problem och menade att ungdomar som använder sociala medier väldigt mycket, det vill säga, som spenderar mer än två timmar om dagen med det, är mer benägna att må psykiskt dåligt med symptom som inkluderar ångest och depression. Att det också står klart att det artificiella ljuset från våra mobiler, skärmar och surfplattor påverkar oss och vår sömn tål att tänkas på när man talar om sociala medier och social isolering. 

Du kan få hjälp

Om du vet med dig att du lider av sömnproblem och känner dig träffad så ska du inte misströsta. Det finns hjälp att få och du kan trösta dig med att en förändring kan komma fort. För endast en natt med god sömn kan faktiskt göra stor skillnad och få dig att känna dig mer utåtriktad och socialt trygg samt att detta kommer göra att andra människor lockas till dig. Om du däremot misstänker eller vet med dig att du borde söka hjälp så ta gärna kontakt med oss.Vid just sömnproblem visar studier att kognitiv beteendeterapi (KBT) har en väldigt god effekt och att den typ av behandling dessutom är en långsiktig lösning på problemet. Läs gärna mer om hur KBT fungerar och hur vi på Learning to Sleep kan hjälpa dig.


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning