MENY STÄNG
Sömn under allergisäsongen

Sömn under allergisäsongen

Äntligen är våren här men med den ökade värmen och de blomstrande landskapet kommer också allergi som ett brev på posten för många människor! En rinnande näsa och kliande ögon är vanligt men också extrem trötthet och sömnproblem ökar under allergisäsongen.

Idag lider flera miljoner människor världen över utav säsongsbunden allergi och medan andra njuter av att vistas ute när solen äntligen tittat fram finns det en hel del som hellre stänger alla fönster och lägger sig under täcket. Generellt sett brukar man tala om hösnuva eller mer vanligt pollenallergi och detta är faktiskt något som kan påverka en människas liv avsevärt, inklusive dess sömn. Faktum är att mätningar visar att så många som 70% av de som har diagnosticerats med hösnuva känner att tillståndet begränsar deras dagliga liv. Det är, till exempel, inte ovanligt att på grund av sin allergi lida av trötthet, huvudvärk och sömnproblem. Inte heller att behöva stanna hemma från arbete, skola, eller inte orka med andra aktiviteter, för att ens allergi påverkar ens dagliga liv. Omvänt, vad många inte känner till är också att ens sömnproblem kan vara ett tecken på just pollenallergi. Sömnsvårigheter, orolig sömn och snarkningar är nämligen några av de symptom som kan bero på de andningsproblem som kan orsakas av pollen. 

Vad är hösnuva?

Hösnuva är en vanlig term för ett tillstånd som kallas allergisk rinit, det vill säga en form av allergi. Ofta handlar detta tillstånd om en allergi mot pollen och pollen är det som växter frigör som en del av fertiliseringsprocessen. Just denna frisättning kan, i sin tur, orsaka kaos för allergiker eftersom de inhalerar pollen alltmedan deras immunsystem gör allt i sin makt för att bekämpa det. Det pollen man talar om här kommer oftast från tre källor. Träd, gräs och ogräs men det finns givetvis andra faktorer som gör att själva hösnuvan kan sättas igång – och då när som helst på året. Då talar man istället om saker som mögel, djur och damm.

Träd
Toppen för pollen från träd brukar generellt sett vara i slutet av mars till mitten av maj.

Gräs
Pollen från gräs är känt för att irritera dess allergiker som mest från mitten av maj till och med juli.

Ogräs
Denna form av pollen är som allra vanligast i slutet av juni till och med september

Symptom vid hösnuva

Rinnande och/eller igentäppt näsa
Rinnande och/eller kliande ögon
Nysningar
Andningssvårigheter
Huvudvärk
Slem i halsen
Trötthet och sömnproblem
Snarkningar

Hur påverkar din allergi din sömn?

Allergi är känt för att ha en stor inverkan på sömnen och skapar ofta en extrem trötthet som påverkar ens vardagliga liv. När det kommer till hur vi ligger när vi sover så sover de allra flesta människor liggandes på rygg. En position som gör att ditt huvud placeras på samma nivå som din övriga kropp, och som,  i sin tur, kan vara problematiskt för personer som på grund av sin allergi har en igentäppt näsa. Det är nämligen vanligast att vi andas genom näsan vid sömn men vad som händer här är att man istället andas med munnen, vilket kan irritera halsen eller göra de symptom du redan har värre. 

Även det faktum att man har en ständigt rinnande näsa eller nyser konstant kan givetvis hålla en person med allergi uppe om nätterna och det tenderar också att göra en trött under dagen. Och likaså kan allergimediciner göra en trött. Att då ta en tupplur på dagen kan locka många men faktum är att denna tupplur istället riskerar att stjälpa din sömn och vanliga sömnmönster. 

Sovrumsmiljö och teknik som kan hjälpa

Förutom medicinering kan en enkel förändring bland din sovrumsmiljö hjälpa dig med din allergi och sömnproblem. Att se till att din madrass, sängkläder, golv och andra ytor och material i ditt sovrum är rent och nytvättat kan vara viktigt för att förbättra din chans till god sömn. Men också ditt val av madrass är viktigt och personer som kämpar med sin allergi bör överväga att investera i en, så kallad, allergifri madrass. Till exempel kan Memory foam-madrasser vara bra för allergiker eftersom dammkvalster har svårare att tränga in i det tunna och täta skummet på denna typ av madrasser. Också latexmadrasser har antibakteriella egenskaper och suger inte åt sig lika mycket fukt som andra madrasser. Även detta material har dammkvalster svårt att tränga sig in i men däremot finns det människor som inte tål latex, så detta ska man ha i åtanke vid ett eventuellt köp.
Ett annat tips till en allergiker är att dels hålla koll på väderleksrapporter där de rapporter om temperaturer, nederbörd och annan information som kan ge dig en fingervisning för hur pollenhalten kommer se ut. Men glöm inte att det idag finns en rad tekniska lösningar på detta också och att ladda ner en app kan till exempel vara en enkel lösning för att hålla koll på hur just pollenhalten ser ut en viss dag. På så vis kommer du enklare kunna förutspå hur din dag kommer te sig och ta ett beslut om att kanske vistas inne under en viss tid under dagen för att undvika de allra högsta halterna.

Givetvis finns det inga garantier för att det vi presenterat kommer hjälpa just dig men se detta som en hjälp på vägen för att du lättare ska kunna ta kontroll över din allergi, dina symptom och få en bättre vardag och en bättre sömn. Är du orolig över din allergi eller sömnproblem ska du dock alltid rådfråga dina läkare för mer hjälp.


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning