MENY STÄNG
Skippa det kalla doppet så sover du bättre i värmen

Skippa det kalla doppet så sover du bättre i värmen

Rekordvärme i hela landet och de sömnlösa nätterna är ett faktum. Är du också en av alla dem som inte gör annat än att längta efter ett svalt bad eller en iskall dusch? I detta inlägg redogör vi varför det kanske inte är en så bra idé, trots allt. 

I början av sommaren skrev vi om konsten att sova gott i sommar. Sedan dess har temperaturen i landet stigit rekordartat med dagstemperaturer kring 30 grader och över i stora delar av landet och där också nätterna är varma och kan ligga kring 20 grader på de varmaste platserna. Att många klagar på att de har svårt att sova på grund av värmen är inte konstigt. Temperaturen spelar nämligen en väldigt stor roll för din sömn och faktum är att din kroppstemperatur måste sjunka för att du överhuvudtaget ska kunna somna. 
Om din kropp inte kan kyla ner sig tillräckligt mycket så kommer du, helt enkelt, ligga där och vrida och vända på dig och plågas av ännu en sömnlös natt. Men det finns några basala saker man kan göra och tänka på för att hjälpa kroppen på vägen till en bättre sömn.

Detta händer i kroppen

Kanske lockas du av att duscha i iskallt vatten för att kyla ner kroppen och tanken av att duscha varmt får dig att må dåligt? Ja, det är inte så konstigt men faktum är att du bör tänka till en extra gång nästa gång lusten faller på eftersom en varm dusch kan främja din sömn medan en kall dusch kan ställa till det för din kroppstemperatur och faktiskt få motsatt verkan.
Om du duschar eller badar kallt drar nämligen huden ihop sig och kapillärerna i kroppen släpper inte ut någon värme utan den kapslas istället in. Om du däremot tar en varm dusch öppnar istället dina kapillärer upp sig och värmen frisätts. Så även om det känns som att du initialt höjer din kroppstemperatur när du badar eller duschar varmt så sjunker den sedan snabbare efteråt. Du ger, helt enkelt, kroppen en större chans att naturligt kyla ner sig och finna rätt temperatur och detta gör dig också mer trött. Att duscha eller bada varmt stimulerar också frisättningen av hormonet oxytocin. Ett hormon som, bland annat, gör att man känner sig mer avslappnad och lugn. Faktorer som också de är viktiga när man ska sova. Forskning gjord vid University of Amsterdam visade också att lägre kroppstemperatur förbättrar sömnens djup och minskar antalet uppvaknanden under natten. En låg kroppstemperatur när du sover gör också att kroppen naturligt utsöndrar mer av olika tillväxthormoner som är bra för dig.

Fler tips

Andra tips för en bättre sömn är givetvis att öka tillströmningen av sval luft och detta lämpligast via en fläkt eller luftkonditionering. 
Det sägs att den perfekta sovrumstemperaturen är 14-18 grader.  Se därför till att försöka kyla ner ditt sovrum innan  du kryper till sängs eller för den delen mörklägga rummet under dagen så det håller sig svalt framåt kvällen. Du kan också testa att frysa vatten i flaskor och lägga under täcket så det hålls svalt innan sänggående. Ett annat enkelt sätt att hjälpa denna process på vägen är att sova naken. Läs mer om dess fördelar HÄR.


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning