MENY STÄNG
Trötthet bakom ratten, learning to sleep

Så farligt är det att köra bil när du är trött

Tänk dig att du sovit dåligt och vänt och vridit dig en hel natt. När morgonen väl kommer stiger du upp, tar en kaffe, gäspar och hoppar in i bilen. Ganska harmlöst…eller?
Att sätta sig bakom ratten och köra bil när du är trött kan faktiskt vara farligare än du tror och enligt många studier kan det till och med vara lika farligt som att köra berusad.

Ja, om du någonsin satt dig trött bakom ratten är du inte ensam. Faktum är att det tyvärr är väldigt vanligt att nicka till som bilförare och var sjätte bilist har faktiskt varit med om detta. Det har nämnts många gånger förut här i bloggen men det tål att nämnas igen. Din sömn är helt avgörande för en fungerande vardag och för ditt välbefinnande. Din kropp och hjärna behöver sömn för att bearbeta intryck, reparera celler och göra dig redo för en ny dag. Om du då inte sover ordentligt kommer det påverka dig på mer sätt än ett och i trafiken kan det få förödande konsekvenser. Du blir inte bara en fara för dig själv utan också för andra.

Så påverkar sömnbrist dig som bilist

Alla må känna till att det är farligt att sätta sig bakom ratten efter att man har druckit alkohol men vad många människor inte verkar veta är att det är minst lika farligt att köra bil om man är trött. Ja, för sömn och alkohol har mer gemensamt när det kommer till bilkörning än vad många tror, något flertalet studier också pekar på.
Likt alkohol försämrar sömnbrist ditt minne, din reaktionstid samt din förmåga att bearbeta information. Såväl som när du kör bil trött som om du skulle köra rattfull så gör de båda tillstånden att du har svårt att bibehålla uppmärksamheten och kommer negativt påverka din förmåga att fatta goda beslut. Dina reflexer och reaktionsförmåga försämras och din koncentrationsförmåga, omdöme och uppfattningsförmåga försämras också. Likaså gäller din förmåga att tänka, bedöma, ta beslut samt att din koordinationsförmåga försämras. Även din blick kan bli suddig och ögonlocken kännas tunga.

Trötthetssignaler att hålla koll på när du kör:
  • Svårt att fokusera
  • Dåsighet
  • Tankar som vandrar iväg
  • Ögonlocken känns tunga och nackmusklerna är avslappnade
  • Vinglar på vägbanan
  • Svårt att hålla jämn hastighet
  • Upplever synvillor eller dubbelseende
  • Gäspningar, muntorrhet och frusenhet
  • Missar skyltar och avfarter
  • Upplever irritation och rastlöshet
Vad säger lagen om trötthet bakom ratten?

Trötthet bakom ratten är ett lagbrott och jämställs i svenska trafikförordningen med alkohol- och drogpåverkan;

”Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.” [Kap 3, §1]. 

Att vara påtagligt trött som förare är alltså straffbart men att någon döms för det är dock ovanligt. Detta eftersom man inte kan mäta graden av trötthet och då få personer tillstår att de varit trötta vid olyckstillfället.

Olyckor och statistik kopplat till sömnbrist

Eftersom vår kropp styrs av den cirkadiska rytmen och vår naturliga dygnsklocka sker de flesta olyckor om kvällen när vi naturligt börjar känna oss trötta men det sägs även att störst risk att somna bakom ratten är under vargtimmen, det vill säga mellan klockan 3 och 5 på morgonen.
Den vanligaste typen av trötthetsolyckor i Sverige är enligt statistik singelolyckor där bilen åkt av vägen eller kolliderat med föremål eller andra trafikanter i dess närhet. Sannolikt är det även vanligt i mötesolyckor men detta är svårare att avgöra. Statens väg-och transportforskningsinstitut (VTI) har genomfört tester med trötta personer bakom ratten som visar att 25% av förarna orsakade farliga situationer.
I USA beräknas trötthet stå för 20% av alla dödliga kraschar och en studie utförd av American Automobile Association (AAA) menar att de som inte får sina rekommenderade 7 timmars sömn ökar risken för en trafikolycka avsevärt mycket. Bara 1-2 timmars sömnbrist gör att risken för en olycka fördubblas och de likställer också mindre än 5 timmars sömn med rattfylla. En studie från UCLA Sleep Disorders Center visade också att en enda öl kan påverka någon som endast sovit fyra timmar på samma sätt som sex öl påverkar en person som är utvilad och sovit ordentligt. Med andra ord kan sömnbrist alltså ha liknande effekter på din kropp som den får av att dricka alkohol.
Vidare visar studier att det räcker med en liten sömnbrist för att det ska bli dubbelt så sannolikt att vara med om en olycka som någon som får de rekommenderade 7-8 timmars sömn per natt. Och om du till exempel endast sover fyra timmar per natt i en vecka så har du samma reaktionstid som om du har 0,8 promille alkohol i blodet och din reaktionsförmåga förlängs med cirka 15%. Eller så kan exempelvis 18 timmars vakenhet likställas med 0,5 promille alkohol i blodet.
Personer som lider av sömnapné eller som får mindre än sex timmars sömn per natt är statistiskt sett mer benägna att köra trötta eller somna vid ratten. Men risken för sömnrelaterade olyckor är inte bara hög hos personer med kroniska sömnproblem utan vanliga sömnstörningar och akut trötthet är minst lika farligt. Faktum är att det räcker med bara en natts dålig sömn för att din förmåga som bilist kan påverkas och sätta dig och andra i fara. Av denna anledning är det viktigt att inte underskatta sitt behov av sömn och att inte sätta sig bakom ratten om man är trött. Om du känner att du lider av sömnbrist och behöver hjälp med dina problem så finns vi på Learning to Sleep här för dig. Läs gärna mer om hur KBT fungerar och hur vi på Learning to Sleep kan hjälpa dig.


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning