Så blir det lättare att sova hela natten

Har du svårt att somna? Vaknar du ofta om natten? Vi ger dig tipsen så det blir lättare att sova hela natten.


Att ha svårt att sova är ett problem som ökar världen över. Längtan över att få sova hela natten är stor för många men lättare sagt än gjort. Men eftersom sömnen är viktig för vårt välbefinnande och hälsa är den också värd att prioritera och arbeta med. Idag har vi sammanställt några tips på sådant som kan hjälpa dig att sova bättre.

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn

1. Lägg dig och gå upp vid samma tid

Att gå och lägga sig och stiga upp vid samma tidpunkt varje dag, oavsett vardag eller helg, är en av de viktigaste grundstenarna för god sömn. Hjärnan söker nämligen regelbundenhet och tydliga sovrutiner är viktigt eftersom det hjälper till att signalera till och lära hjärnan att det är dags att sova eller att gå upp. Du belönas sedan med att kunna sova bättre och i förlängningen blir det lättare att sova hela natten.

2. Varva ner och skapa rutiner

Både kropp och hjärna behöver tid att komma ner i varv. Hjälp därför dem att ställa in sig på sömn. Det handlar om att införa konsekventa aktiviteter eller rutiner på kvällen. Till exempel att göra en avslappningsövning eller att läsa en bok på samma tid, varje kväll. Detta hjälper kroppen och hjärnan att känna igen tecknen på sömn och sedan automatiskt förbereda sig för den.

3. Lägg undan tekniken

Lägg undan din telefon eller surfplatta och stäng av TV:n 1,5 timme innan läggdags. Tillåt din kropp att lyssna till ditt biologiska system och dygnsrytm. Ljus från elektroniska enheter kan nämligen störa kroppens naturliga cirkadiska tid, öka stresshormonet kortisol och öka vår vakenhet. Något som leder till att frisättningen av hormonet melatonin undertrycks. Det vill säga, det hormon som gör oss trötta. 


sova hela natten

4. Tänk på vad du äter och dricker

Vad du äter, hur mycket och när kan påverka hur väl du sover. Att inte äta för sent eller dricka för mycket innan sänggåendet är viktigt för en god sömn. Däremot kan örtte som lavender och kamomill fungera lugnande och ge djupare sömn. Det finns även vissa livsmedel som gör kroppen mer avslappnad om kvällen. Speciellt de som innehåller kalcium, tryptofan och magnesium.

5. Gör tid för regelbunden motion 

Regelbunden motion är viktigt för den övergripande hälsan och likaså sömnen. Den gör ofta att du kan sova djupare och hela natten. Motion gör nämligen att du mår bättre, orkar mer och blir naturligt trött på kvällen. Dessutom minskar regelbunden motion stress, ångest och depression, vilket i sig gör att du sover bättre och djupare. 


Vill du veta om du sover bra eller dåligt?

Känner du stress och oro över att du inte sover hela natten? Eller är du kanske nyfiken på din sömn och hur bra du egentligen sover? med vårt enkla sömntest kan du få svar på dina frågor och om du behöver hjälp med din sömn. Testa din sömn här nedan.

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Relaterade blogginlägg:

7 anledningar till att du vaknar mitt i natten

Tips på nyårslöfte – Ta hand om din sömn!

Svårt att sova? 7 tips från vår sömncoach

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning