Har du problem med att sova?

Har du problem med att sova? Ligger du och skruvar på dig? Vaknar du om natten? Detta är vanligt men vi har tipsen som kan hjälpa dig!


Vill du testa din sömn?

Att få en god natts sömn vet de flesta är viktigt – men det kan vara lättare sagt än gjort. Alla människor kan ha problem att sova i perioder men om det blir mer ofta än sällan är det dags att göra något åt det. Känner du dig träffad? Vill du veta om du sover bra eller dåligt? Börja med att göra vårt sömntest. Där kan du nämligen enkelt se hur det ligger till med din sömn och om du behöver hjälp med den. Gör testet här nedan.

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn

När räknas det att man har problem att sova?

I Sverige rekommenderas vuxna, friska, personer att sova mellan 6-9 timmar per dygn. Ett tecken på att du sover bra är om du inte somnar eller känner dig trött under dagen eller tidigt på kvällen. Om du känner dig utvilad trots att du bara sovit 6 timmar så är det alltså troligt att du sovit tillräckligt. Om du däremot sovit 8 timmar men ändå känner dig trött så sover du förmodligen inte tillräckligt mycket. Alternativt är din sömnkvalité mindre bra. 

Konsekvenserna av för lite sömn

För lite sömn påverkar hälsan och välmåendet. Själva mängden sömn är nämligen viktig för att din kropp och hjärna ska kunna återhämta sig och bearbeta intryck. Vid för lite sömn minskar motståndskraften för sjukdomar eftersom immunförsvaret försämras. Det kan, bland annat, öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och Alzheimers. Det hör också ihop med ångest, stress och depression. För lite sömn påverkar kognitiva funktioner, våra känslor och omdöme.


problem med att sova

Tips från psykologen för dig som har problem att sova:

1. Håll regelbundna tider

Lägg dig samma tid och gå upp samma tid oavsett om det är vardag eller helg. Då lär du kroppen när det är dags att sova och när du ska gå upp.

2. Ingen skärmtid 60-90 minuter före sovdags

Ljuset från skärmarna har enligt nya studier visat sig påverka frisättningen av melatonin vilket gör att det kan ta längre tid att somna och sömnkvaliteten försämras.

3. 20-minutersregeln

Gå upp om du inte somnat eller somnat om inom 20 minuter. Bryt den onda cirkeln av oro och stress genom att göra något annat en liten stund. Försök sedan att lägga dig igen.


problem med att sova

4. Sömnförberedande rutiner

Varva ner och gör det som gynnar din sömn och sänker stressen på kvällen. Ta ett bad, förbered för morgondagen, drick en kopp te, lyssna på en avslappnande ljudövning, ljudbok eller meditera.

5. Undvik sådant som kan göra dig pigg

Det du äter och dricker påverkar din energinivå och vakenhet. Socker och koffein har en uppiggande effekt som gör att du kan ha svårt att somna. Detta gäller även alkohol.


problem med att sova

6. Acceptera dina dåliga nätter

Om du bara sover dåligt ibland och inte ofta så försök att acceptera att det helt enkelt är så ibland. Om du accepterar dålig sömn emellanåt så släpper oftast en del oro och du kommer då kunna somna lättare och sannolikt går du inte in i ett långvarigt sömnproblem.

7. Se över din ekonomi

Oro över sin ekonomi är nämligen en av de vanligaste orsakerna till grubbel på kvällen. Om du skaffar dig en buffert är det lättare att göra val som kan sänka din stress såsom att gå ner i tid eller byta jobb. Gör en budget och skaffa dig ett sparande.


Relaterade blogginlägg:

Vad händer om man inte sover?

10 sömnförberedande tekniker du måste testa

Bli av med stressrelaterade tankar

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning