Ökade sömnproblem under pandemin

Lockdown, självisolering och psykisk oro, har du sovit sämre under pandemin? Flera studier har tittat närmre på ökade sömnproblem under pandemin.


Pandemin har inneburit en orolig vardag för många. Rädslor kring att bli sjuk eller att någon i ens närhet ska bli det. Friställning eller permittering från arbetet som påverkar ekonomin. En social isolering som tär och som påverkat vår utevistelse och således intaget av dagsljus och vår dygnsrytm. För att inte tala om den stress det inneburit. Vad har de alla gemensamt? Jo, de är alla faktorer som kan påverka sömnen negativt. Det återstår fortfarande mycket arbete men alltfler studier undersöker hur pandemin påverkat sömnen. För kan man se ökade sömnproblem under pandemin? Vad säger egentligen forskningen?


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


36 % av vuxna världen över lider av sömnproblem under pandemin

En forskningsstudie som publicerades i Journal of Clinical Sleep Medicine undersökte sömn under pandemin. Studien visade att så många som 36% rapporterade att de led av sömnproblem. Studien är baserad på data från 44 studier med 54 231 deltagare från 13 länder världen över. Resultaten visade att som hårdast drabbade var coronaviruspatienter, där 75 % upplevde störd sömn. Omkring 36% av vårdpersonal och 32% av befolkningen i allmänhet hade också haft sömnproblem under pandemin.  

Ökade sömnproblem under pandemin

En annan, nyligen genomförd, studie om hälsosamt åldrande från University of Michigan, att det även där rapporterades och liknande sömnstörningar relaterade till pandemin. Studien visade att 64% av amerikanska vuxna i åldern 50 år och äldre säger att de har haft problem med att somna eller somna minst en gång i veckan. Något som är dubbelt så många som rapporterade att de hade några problem tidigare.


Ökade sömnproblem under pandemin

Mer tid till sömn men sämre sömnkvalitet

Den internationella studien ICOSS undersöker också den effekter på sömn under covid-19. I denna studie tittar man på faktorer som till exempel, lockdown, självisolering och psykisk oro och hur det påverkar måendet. Och även om vi under pandemin fått mer tid till sömn så visar studien på en sämre sömnkvalitet för många. Utöver oro och osäkerhet kan en förklaring vara att man får mer tid att ligga i sängen och då ökar risken för att man vaknar oftare, menar man. Även skillnader i sovtider mellan vardag och helg har utjämnats under pandemin.

Hemarbete har minskat vår “social jetlag”

En amerikansk studie, publicerad i Current Biology, tittar närmare på begreppet ”social jetlag”. Vilket i detta avseende speglar skillnaden mellan sömnen enligt den biologiska klockan när man är ledig och hur sovtiderna ser ut när man arbetar. Och eftersom många arbetar hemifrån under pandemin har detta blivit ett extra intressant område att undersöka. Flera forskargrupper har nämligen sett att ”social jetlag” minskat, det vill säga att dygnsrytmen på helger och vardagar är mer lika varandra.


Ökade sömnproblem under pandemin

Detta är något som kan ha positiva effekter på hälsan eftersom pandemin och hemarbetet möjliggjort för många att man kan anpassa alla dagar efter den biologiska klockan. Däremot betyder inte det att allas sömnkvalitet automatiskt förbättras. För hemarbetet innebär också mindre solljus, något som påverkar oss mycket. Främst kan rutiner bli sämre och faktorer som kan störa sömnen bli ett faktum. 


Gör intresseanmälan idag!

Lämna dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig helt kostnadsfritt.

Relaterade inlägg:

3 skäl till varför sömnen är viktig under coronapandemin

Internationell undersökning – Hur sover du under coronapandemin?

Har du svårt att sova under coronakrisen?

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.