Ny teori kring skärmljusets påverkan på sömnen

Använder du ofta ”nattläget” för att du hört att det är bättre för sömnen? En ny studie utmanar teorin kring skärmljusets påverkan på sömnen.


Uppfattningen har länge varit att det blåa ljuset från elektroniska enheter påverkar kroppens produktion av melatonin och stör sömnen. Men nu utmanar en ny studie denna teori.

Vad är melatonin?

Melatonin är ett hormon som finns naturligt i kroppen och som gör oss trötta. Rubbad nivå av melatonin i kroppen eller för låg produktion av det påverkar sömnen. En melatonin-nivå ur balans betyder nämligen att du kommer få svårt att sova. 


skärmljusets påverkan på sömnen

Är nattläget lösningen på problemet?

Många lösningar har presenterats för att lösa problemet med blått ljus. Först ut var Apple år 2016 med sitt ”nattläge”. Ett skärmläge som minskade mängden blått ljus och växlade till en varmare färgton kvälls- och nattetid. Något de flesta andra mobiltillverkarna följde efter. Men en ny studie pekar nu på att minska mängden blått ljus, i själva verket, inte påverkar sömnen. Närmare bestämt att ändra skärmljuset för att minska mängden blått ljus inte påverkar nattsömnen.

En studie kring skärmljusets påverkan på sömnen 

Studien som undersökte skärmljusets påverkan på sömnen leddes av psykologiprofessor Chad Jensen Brigham vid Young University tillsammans med forskare vid Cincinnati Children’s Hospital Medical Center.

Studien undersökte 167 personer mellan 18 och 24 år som använde mobiltelefoner dagligen. Deras sömn övervakades sedan samt, i grupperna som använde mobiltelefoner i sängen, en app som undersökte vad de gjorde. Deltagarna delades in i tre grupper:

  1. De som använde mobiltelefoner i “nattläge” med mindre blått ljus.

2. De som använde mobiltelefoner i sitt vanliga skärmläge.

3. De som inte använde mobiltelefoner alls innan de gick och la sig. 


skärmljusets påverkan på sömnen

Att ändra skärmljuset hjälper dig inte

Studien visade inte några märkbara skillnader i vare sig mängden sömn eller sömnkvalitet mellan någon av grupperna. Detta oavsett hur de använt mobiltelefonen eller om de hade använt den över huvudtaget. 

Forskarna fortsatte då studien och delade upp deltagarna i två nya grupper; 

  1. De som sov cirka 7 timmar per natt 

2. De som sov mindre än 6 timmar per natt

Resultatet visade då att de som sov minst 7 timmar och inte använt mobiltelefonen hade bättre nattsömn. De var också mer utvilade och mådde bättre än de som använt mobiltelefon och oavsett om de använt nattläge eller inte. Bland dem som sov 6 timmar eller mindre såg man dock inga skillnader alls.


skärmljusets påverkan på sömnen

Innehållet påverkar mer än ljuset

Efter resultaten drar därav forskarna slutsatsen att det blåa ljuset inte spelar lika stor roll för sömnen som det faktum att vi använder mobiltelefoner och vad vi gör med dem. Jensen menar att nog för att det finns mycket som tyder på att detta blåa ljuset ökar vår vakenhet så är det även viktigt att tänka på vilken del av stimuleringen som beror på ljuset jämfört med andra kognitiva och psykologiska stimuleringar. Att engagera hjärnan med spännande eller provocerande intryck före läggdags kan ju nämligen utlösa känslomässiga och hormonella svar i kroppen, vilket också påverkar sömnen.


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn

Relaterade inlägg:

Melatonin och sömn

Ny studie: Stör verkligen blått ljus vår sömn?

Så påverkar skärmtiden ditt barns sömn

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.