MENY STÄNG
Ny studie om koffein och sömn: En matematisk formel berättar hur mycket du ska dricka

Ny studie om koffein och sömn: En matematisk formel berättar hur mycket du ska dricka

Att dricka något med koffein för att orka med en stressig vardag är inte ovanligt – men skiljer sig intaget av det från person till person eller har koffein samma effekt på alla människor oavsett situation eller tid på dygnet? Nu finns det en matematisk formel som berättar för dig exakt hur mycket just du bör dricka för att ligga på topp och orka med!

Idag är sömnbesvär ett utbrett problem och sannolikt har du, din kompis eller din kollega perioder av problem med sömnen och kanske sover du för få timmar överlag. Att detta påverkar ens prestation- och koncentrationsförmåga står klart och du har säkert själv känt av det någon gång, inte minst på jobbet. Att vända sig till kaffe eller annan koffeinhaltig dryck för att piggna till och orka med är inte ovanligt – men vet du om du dricker rätt mängd för att uppnå bästa resultat? Förmodligen inte. En ny studie och verktyg framtaget av den amerikanske militären undersökte just detta.

Koffein ökar prestationsförmågan

Det sägs att en vuxen person behöver 8-9 timmars sömn men cirka 40% av alla amerikanska soldater sover färre än 5 timmar när de är stationerade hemma. När de däremot är ute i strid sover de ännu mindre och ofta är det kaffe eller annan koffeinladdad dryck dem tar till för att orka med och för att kunna prestera.  Men efter flera år av forskning kring ämnet har amerikanska militären, US Army Medical Research, tagit fram en ny matematisk formel som ska kunna klargöra den optimala mängden koffein en person bör inta för att orka hålla sig alert på bästa sätt. Närmare bestämt en formel som sedermera ska kunna berätta för en specifik soldat hur mycket koffein han/hon bör konsumera för att uppnå maximal känsla av att vara alert inför strid.
En av de ansvariga utgivarna är Dr Jaques Reifman som menar att deras forskning drar nytta av 10 års forskning gjord på ämnet sömnbrist och i deras matematiska formel beskriver man fenomenet av kontinuerlig sömnbrist på 60 timmar och hur det skiljer sig från att endast sova tre timmar per natt i 10 dagar. 

Så kom formeln till

För att få fram denna formel utgick forskarteamet ifrån att själva koffeinets farmakodynamik, det vill säga, koffeinets effekt, skiftar likartat under såväl vakenhet som sömn samt att det har multipel effekt på en persons prestation. För att få fram effekterna av koffeinet multiplicerade de därför en dosberoende koffeinfaktor med den uppskattade prestationen utan koffeinintag och utförde detta i laboratorier med realistiska sömnförlustscheman. Läs gärna mer ingående om detta i den fullständiga rapporten HÄR.

Mer om formeln

Den matematiska formeln kan i dagsläget avgöra hur mycket koffein en person med sömnbrist behöver för att kunna vara lika alert som om de hade sovit 8 timmar samt att den beroende på person kan avgöra vad en viss mängd koffein hade gjort för just den personen och dennes känsla av att vara alert. 
Dr Reifman menar att målet med formeln är att utnyttja den maximala fördelen av koffeinet du konsumerar samtidigt som du ser till att den totala koffeinhalten i blodet inte överskrider 400 mg per tillfälle. Däremot är formeln för individuellt baserat resultat än så länge i egendom av militären men de arbetar med licensieringen och att kunna offentliggöra den. Tills dess har de släppt en light version i form av en gratis webapp som använder sig av den genomsnittliga datan för att få fram resultat. Du hittar den HÄR.

Här följer några olika exempel på hur mycket koffein man, enligt formeln, ska inta för att uppnå samma prestationsförmåga som om man hade sovit 8 timmar;

Du sover 5 timmar per natt: Du kan behöva inta koffein motsvarande två koppar svagt kaffe när du vaknar och sedan två koppar till fyra timmar senare.

Du sover relativt många timmar men jobbar nattskift: Du rekommenderas att snabbt dricka två koppar svagt kaffe eller motsvarande precis innan ditt arbetspass startar. 

Du kommer inte sova särskilt mycket alls på en, två eller flera dagar: Du rekommenderas att dricka två koppar kaffe eller motsvarande vid midnatt och sedan kl.04.00 och därefter 08.00.

Kaffe löser inte långvariga sömnproblem

Vi vill understryka att denna metod och formel handlar om hur man ökar prestationsförmågan i tjänst men om du däremot har långvariga sömnproblem så ska du alltid söka hjälp först. Om du lider av sömnproblem kan nämligen kaffe också göra det värre för dig. Mer om detta kan du läsa HÄR. Vi på Learning to Sleep har lång erfarenhet av att hjälpa människor med långvariga sömnproblem, kontakta oss gärna så berättar vi mer om behandlingen!


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning