MENY STÄNG
Ny studie: Dålig sömn bland tonåringar kopplas samman med sociala medier

Ny studie: Dålig sömn bland tonåringar kopplas samman med sociala medier

Dålig sömn bland tonåringar kopplas samman med hög aktivitet på sociala medier. Detta visar en ny brittisk studie utförd på 12 000 tonåringar.


Sedan år 2009 har användandet av smartphones och surfplattor ökat lavinartat och för många är det idag en oumbärlig del av vardagen. Barn är uppkopplade från tidig ålder och tonåringar och vuxna spenderar större delen av sin vakna tid med sina enheter på ett eller annat sätt. Det har, helt enkelt, blivit ett sätt att hålla kontakt med sina vänner, ett sätt att läsa nyheter, shoppa och spela spel. Och att vara aktiv innan läggdags och likaså långt in på natten är inte ovanligt – särskilt bland tonåringar som dominerar användandet av sociala medier. Ett område som det nu riktats alltmer fokus kring. I en ny studie tittade brittiska forskare på just sambandet mellan aktivitet på sociala medier och ungas sömn. Genom insamlade uppgifter från 12 000 tonåringar i Storbritannien analyserade de hur mycket de använder sociala medier och hur deras sömnmönster ser ut. 

En undersökning bland tonåringar

Tidskriften BMJ Open publicerade nyligen studien där sömn studerats ur flera olika perspektiv. Såväl när tonåringarna somnade och vaknade på vardagar och helger. Samt hur lång tid det brukade ta att somna och svårigheten i att somna om om de vaknade under natten. De 12 000 tonåringarna delades in i fyra grupper utifrån typ av aktivitet på sociala medier samt aktivitetesgrad. Medelanvändare klassas de som var 15aktiva mellan 1-3 timmar per dag. De som ägnade mindre än 1 timme åt sociala medier per dag räknades som lågaktiva. 3-5 timmar per dag räknades som hög aktivitet och mer än 5 timmar per dag räknades som mycket hög aktivitet. 

Sociala medier och sämre sömnmönster bland tonåringar

Resultaten i studien såg ett tydligt samband mellan mer aktivitet på sociala medier och sämre sömnmönster. Ett samband som kvarstod även när forskarna kontrollerat andra faktorer så som hälsa och fysisk aktivitet samt familjeförhållanden. Tonåringar som rapporterade hög eller mycket hög aktiviteter på sociala medier somnade oftare sent på såväl skoldagar som lediga dagar. De som var mycket aktiva hade också mer problem att somna om när de vaknat under natten. 

Tjejer toppar listan för sömnstörningar

Man kunde också konstatera att tjejerna i studien generellt sett dominerade vad gäller aktivitet på sociala medier och sämre sömn. Och att tjejer toppar listan för sömnstörningar är inget nytt. Socialstyrelsen har tidigare presenterat ny statistik som visar att sömnstörningar bland unga ökar. Alltfler mellan 15-24 år diagnosticeras i den öppna specialiserade vården. Statistik visar även att unga tjejer toppar listan bland dem som vårdas för det, något som tidigare dominerats av män. Och många sömnexperter pekar på just sociala medier som en potentiell anledning till varför tjejer toppar statistiken hos Socialstyrelsen, eftersom man tror att tjejer spenderar mer tid på sociala medier.



Folkhälsokrisen bland barn och tonåringar

Många forskare menar att teknikanvändandet bland våra barn, och särskilt tonåringar, har skapat en epidemi av sömnstörningar. Dessa kan, i sin tur, bidra till olika slags hälsoproblem så som fetma, depression, ångest, hyperaktivitet, ökad aptit, humörsvängningar, sämre reaktionsförmåga och försämrat minne. 

….Ökningen av sömnstörningar bland barn och unga

Mätningar från NHS Digital visar att sömnstörningar bland barn och ungdomar under 17 år har ökat från 6,520 under år 2012-2013 till 9 429 under år 2018 – trots att det sjönk totalt för alla åldrar från 29 511 till 29 184 under samma period. 

…Vikten av sömn i åldern 3-7 år

En studie som utfördes av en barnläkare från Harvard Medical School under år 2017 visade också att barn som inte får tillräckligt med sömn i åldrarna 3-7 år är benägna att få mer problem med uppmärksamhet, känslomässig kontroll och jämlikhet senare i barndomen. Sömnbrist har alltså en direkt inverkan på vår förmåga att lära. Koncentrationen påverkas djupt och barn som lider av sömnbrist kommer därför att få det svårare att ta in och bearbeta information samt lösa problem.

…Om du förlorar 1 timmes sömn

Forskning visar även att om ett barn bara förlorar en timmes sömn per natt, över en längre period, så sker det en återgång i utvecklingen av våra kognitiva förmågor.


Skärmtid och sömn

Rädslan av att missa något om man inte ständigt uppdaterar sina sociala medier är vanligt. Men att engagera hjärnan med spännande eller provocerande intryck före läggdags utlöser känslomässiga och hormonella svar i kroppen. 

…Vad händer?

Först och främst måste man förstå att ljus från elektroniska enheter kan störa kroppens naturliga cirkadiska rytm. Men också en rad andra saker sker i kroppen när vi engagerar oss med elektronik och sociala medier innan läggdags. Till exempel ökar stresshormonet kortisol och därmed ökar vår vakenhet och frisättningen av hormonet melatonin undertrycks. Något som är väldigt viktigt för att reglera sömncykeln. Också hormonet adrenalin kan öka, vilket gör att du känner dig uppe i varv. I jakten på ”likes” spelar även lyckoämnet dopamin en stor roll. Detta är nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem och reglerar glädje, entusiasm, uppmärksamhet, motivation och glädje. En sådan kick sätter alltså igång kroppen. Så, föreställ dig vad som egentligen sker när du avslutar din dag med att gå igenom sociala medier och tar del av aviseringar, kommentarer och like:s. Att du sedan kan ha svårt att somna är kanske inte så konstigt? 


Relaterade blogginlägg:

Så påverkar skärmtiden ditt barns sömn

Sömnstörningar bland unga ökar 1

En guide i hur stress påverkar dig och din sömn


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.