MENY STÄNG
Sova 8,5 timmar? Ett inlägg av Learning to Sleep

Ny studie: Bör vi sova 8,5 timmar per natt?

Att vuxna rekommenderas att sova minst 7 men helst 8 timmars sömn per natt är vida känt. Men nu har en ny studie från sömnexperten Dr. Daniel Gartenberg vid Pennsylvania State University släppts som menar att vi istället borde satsa på 8,5 timmars sömn per natt och detta på grund av vårt sätt att leva idag. Vi bombarderas och hanterar stora mängder information och är ständigt uppkopplade och med detta kommer ett behov av mer vila, menar Gartenberg. 

Förutom cellåtervinning och uppbyggnad är en av sömnens viktigaste funktioner  synoptisk homestasis. Denna funktion bearbetar och tar, helt enkelt, hand om all den information som du lagrar under en dag och sorterar vad som är viktigt och inte, vad som har relevans för att få stanna kvar. Och i dagens, ständigt uppkopplade, samhälle lagrar vi mer information än någonsin förut där Dr. Gartenberg gör en liknelse vid att det handlar om hela 34 GB om dagen. Mätningar gjorda i USA under 1940-talet visade att amerikaner i genomsnitt fick 8 timmars sömn, idag pekar siffran på 7 timmar istället och han menar att om vi en gång sovit så mycket så tyder det också på att vi behöver sova så mycket. 
I en intervju i magasinet Quartz pratar han mer om resultaten i sin studie:
– Under de senaste 50 åren har vi i snitt sovit en timme mindre per natt. Det är en stor skillnad och en hel del kan förklaras med tillgången till tv och mobiltelefoner som alltid är i gång, men jag tycker att det största problemet är att det ofta saknas balans mellan arbete och fritid. Många människor har jobb där de alltid är uppkopplade och får ta emot mail dygnet runt. Till stor del har vi inte längre vanliga nio-till-fem-jobb, säger Dr. Daniel Gartenberg.
Vidare menar han att det förmodligen är 30 % av befolkningen som behöver 8 timmars sömn men för att få 8 timmars sömn behöver du, i själva verket, mer än 8 timmar i sängen. För förmodligen behöver cirka 95 % mellan 7- 8,5 timmar, tillägger han.

Trots att många försöker att gå och lägga sig i tid för att få den rekommenderade sömnen så är problemet att vi vanligtvis inte sover under hela tiden, utan spenderar en del av den med att försöka somna och att vi dessutom vaknar upp flera gånger per natt – även fast man själv inte märker det. Detta är alltså fullt normalt och så länge du sover 90 % av dessa timmar så betraktas det fortfarande som en ”hälsosam” natts sömn – men det är nödvändigtvis inte optimalt för det. Dr. Gartenberg menar att det inte alltid handlar om rätt mängd sömn utan att man också ska titta på sin sömnkvalitet. 
Dr. Gartenberg menar att, till exempel, ljuset från våra skärmar såsom datorer och smartphones kan, till viss del, beskyllas för sömnproblemen som finns i Amerika men å andra sidan menar han också att de kan användas på ett bättre sätt som faktiskt kan hjälpa till istället. Ett exempel på detta är hur forskargruppen i laboratoriet simulerar en sjukhusmiljö där utgångspunkten är att detta är en miljö man förväntas kunna återhämta sig i vid sjukdom och där sömn är en avgörande faktor för återhämtning. Men vi omges utav störande ljud av olika slag och detta har forskargruppen tittat närmre på. 
Idag visar studier att Kognitiv beteendeterapi (KBT) är den mest effektiva och varaktiga behandlingsmetoden mot sömnproblem. Ljud faller i, vad man inom KBT, kallar stimuluskontroll, en teknik som går ut på att förändra vissa beteenden. Man talar ofta om, till exempel, sömnhygien, det vill säga saker som kan hjälpa eller stjälpa din väg till en god natts sömn. KBT är, i själva verket, ett samlingsnamn för tekniker och teorier baserade på principer för inlärningspsykologi där du går till botten av varför sömnproblemen uppstått och hur du kan förändra dem. Man fokuserar på ditt liv här och nu och din framtid och stöttepelarna är att man tittar på tankemönster och beteenden. Det vill säga hur samspelet mellan dina tankar och känslor styr och påverkar dina handlingar. Och medan somliga tycker att vi borde bannlysa allt som heter teknik i våra sovrum så ser Dr. Gartenberg det ur ett annat perspektiv. Han framhåller, till exempel en app med ”rosa ljud”. Det vill säga ett ljud som liksom rundar ut andra ljud och som gör att du lär dig att inte vakna lika lätt om natten på grund av andra störande ljud. Men i sann kognitiv anda så tål det att tränas på eftersom med mobiltelefoner och sociala medier så kommer en hjärna som ständigt är lite vaken och en fight-or-flight respons som alltid är lite aktiv. Något som kan betyda att det kan finnas en låg nivå av ångest som du inte ens noterar – men du kan träna dig ur den. 


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning