Känslor av nedstämdhet

Känslor av nedstämdhet är en naturlig del av livet och något alla upplever. Kanske står du inför många förändringar eller svåra händelser som triggat dig?


Nedstämdhet händer alla

Att känna sig nedstämd ibland är vanligt och något alla upplever. Det är en del av livet och själva nedstämdheten är en känslomässig reaktion på när något som sker i ditt liv. Det är inget fel att då och då känna sig nedstämd och du behöver heller inte vara rädd för dina känslor. När det sker jobbiga saker i livet kan man behöva känna in och ge det lite tid innan man mår bättre igen. 


nedstämdhet

Orsaker till nedstämdhet

Själva orsaken till känslan av nedstämdhet kan bero på flera olika faktorer. För vissa är det också årstidsbundet. Till exempel är vintern ofta svår för många eftersom det då är mörkare och man inte i samma utsträckning kommer ut och hittar på sådant som får en att må bra. Också hormonella orsaker sker ofta för kvinnor innan menstruation. Andra vanliga orsaker till nedstämdhet är:

  • Du genomgår en förändring i ditt liv. Till exempel du förlorar ditt jobb, börjar ett nytt, du flyttar.
  • När du upplever något svårt eller jobbigt i ditt liv. Till exempel att någon i din närhet mår dåligt eller att det uppstått bråk inom dina nära relationer.
  • Om du känner dig stressad under en längre tid kan det också trigga nedstämdhet. Till exempel kanske du haft för mycket att göra i skolan eller på jobbet.
  • Du sover för lite och har gjort det under en längre tid.

nedstämdhet

Arbeta på att må bättre

Oftast går känslan av nedstämdhet över av sig själv efter en stund. Överlag är det inte något som du behöver behandling för. Men du kan må dåligt av det och stöd från din omgivning är då viktigt. Men det finns även sådant du kan göra själv för att lättare hantera det och må bättre. Om du däremot känt dig nedstämd i över två veckor och tappat lusten till sådant du brukar tycka om att göra kan det istället handla om depression. Då finns det professionell hjälp att få. 

Sådant som kan hjälpa dig att må bättre kan vara:

  • Hitta en person eller personer som du känner att du kan prata med och som du kan öppna upp dig inför. 
  • Fundera på aktiviteter som gör dig glad eller sådant som du vanligtvis mår bra av och gör det. Att göra sådant man tycker om fyller en med energi, energi som du kan behöva för att må bättre.
  • Att ägna sig åt en hobby är också en bra metod att komma ur sin nedstämdhet. Kanske gillar du att spela gitarr, odla, skriva eller sjunga. Ägna dig åt sådant som du kan finna glädje i. 

nedstämdhet

  • Undvik alkohol, lugnande medel och droger. Det hjälper inte mot nedstämdhet. För även om det ibland kan kännas som att det lugnar och lindrar för stunden så brukar det tvärtom förstärka dina negativa och tunga känslor över tid. 
  • Hitta dina egna sätt att varva ner. Din nedstämdhet kan triggas av stress och då är avslappningsövningar ett bra exempel på sådant som kan hjälpa. Hitta det som passar dig och som gör att du finner lugn. Här är tips på övningar!

nedstämdhet

  • Prioritera att ha bra rutiner i ditt liv. Ät varierat och vid regelbundna tider. Försök att motionera även om det kan kännas tungt. Fysisk aktivitet ger ofta ny energi. 
  • Se till att ha regelbundna sovtider. Sömnen styr nämligen vår förmåga att bearbeta och hantera våra känslor. För lite sömn påverkar alltså kognitiva funktioner, våra känslor och vårt omdöme.
Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn

Mer om varför du behöver sömnen för att må bra

När du sover regleras kroppens belöningssystem i form av må-bra-hormonerna serotonin, endorfin och dopamin. Detta är hormoner som regleras under djupsömnen och som gör att du känner glädje och lust. Om du då däremot inte sover bra så fungerar inte heller systemet som det ska och dina må-bra-hormoner bildas inte. 

Få hjälp med dina problem

Kontakta en vårdcentral eller psykiatrisk öppenvårdsmottagning om du tror att du eller någon annan är deprimerad.

Depression kan behandlas på flera olika sätt. Det beror på vilken typ av depression du har och vad du själv föredrar. Den vanligaste behandlingen vid depression är kognitiv terapi, KBT eller interpersonell terapi, IPT.


Relaterade blogginlägg:

Vad händer om man inte sover?

Sömn och ångest hör ihop

6 steg till en bättre sömn

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning