5 tips när du inte kan sova

Alla vet hur jobbigt det är när man inte kan sova. Men vad kan du göra när det sker? Här kommer 5 tips när du inte kan sova!


Många känner till vad dem ska göra för att främja en god sömn överlag men vad gör du när du ligger där och inte kan sova? När du skruvar på dig, när tankarna far iväg och stressen ökar. Att veta vilka knep man kan ta till när detta sker kan vara minst lika värdefullt. Knep som man också kan öva på och bli bättre och bättre på. Idag ska vi titta lite närmare på 5 tips som du kan ta till när du inte kan sova.


1. Använd din fantasi med visualisering

när du inte kan sova

Föreställ dig en vacker och fridfull plats som får dig att må bra. Det kan vara något du tidigare upplevt eller en fantasi. Fokusera på de detaljer i din mentala bild som gör att du mår bra och kan slappna av och flyt bara med. Om dina tankar vandrar iväg eller om du blir distraherad så för dem bara sakta åter till din bild och börja om. Visualisering kräver övning men ju mer du gör det desto bättre kommer du bli på att behålla ditt fokus och du kommer känna hur skönt det är. Visualisering av avkopplande platser har nämligen visat sig göra oss trötta enligt forskning och hjälpa när du inte kan sova. 

Gör intresseanmälan idag!

Lämna dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig helt kostnadsfritt.


2. Gå upp ur sängen

när du inte kan sova

Ett återkommande knep inom KBT är 20-minuters regeln. Den baseras på att du ska gå upp om du inte somnat eller somnat om inom 20 minuter. Det handlar här om att bryta den onda cirkeln av oro och stress som sömnlösheten medför. Och detta gör du effektivt genom att göra något annat en liten stund. Ta fram morgondagens kläder, läs en bok, ta disken, skriv ner anteckningar men undvik TV, telefon och dator. Gör, helt enkelt, något som får din hjärna att tänka på något annat en stund och ditt sinne att vandra. Snart kommer den där sömniga känslan infinna sig. Försök sedan att lägga dig igen efter en stund.


3. Lär dig konsten att djupandas

när du inte kan sova

Studier har visat djupandningsövningar kan hjälpa dig när du inte kan sova. Djupandning innebär att du andas med buken antingen genom att röra diafragmans muskler nedåt eller bukens muskler utåt. Djupandning ger långsamma och avslappnade andetag som underlättar kroppens avspänning. Det gör att hjärnans elektriska aktivitet förändras från de stimulerande betavågorna till de lugnande alfavågorna. Det lugnar det centrala nervsystemet och gör kroppen redo för djupare sömn. Dessutom fungerar det som meditation för att lugna sinnet. Här kan du hitta ett exempel på guide till hur du utför djupandning steg för steg.


4. Skriv ner dina tankar och ta kontroll över dem

vaknar på natten

Rusar tankarna ofta iväg vid läggdags och du kan inte sova? Då är det effektivt att skriva ner sina tankar. Detta avlastar inte endast din hjärna och ger dig en chans att lättare somna utan här handlar det om att bli medveten om vad som gör att tankarna far iväg. Över tid kan man lära sig att bli bättre på att kontrollera sig själv när man tänker för mycket. Detta gör du genom att bemöta dina tankar och sedan välja hur du reagerar. Ställ motfrågor som; Varför uppstod detta? Var det något i min omgivning som triggade det? Skapa distans till tankarna och inse att du inte ÄR dina tankar. Försök således att släppa taget om dem genom att acceptera dem men inte agera på tankarna. 


5. Lyssna på ljud som hjälper dig att somna

när du inte kan sova

I motsats till vad du kanske tror så kan ljud hjälpa dig när du inte kan sova. Men inte vilka ljud som helst utan detta handlar om ljud som, till exempel, vågor som slår mot en strand, ljudet av ett försiktigt regn eller så kallat vitt brus. Studier visar nämligen att vi sover bättre och slappnar av lättare när vi kan stänga ute störande ljud och lyssna på naturljud eller vitt brus (White Noise). Hjärnan kategoriserar då dessa ljud som icke-hot och de fungerar istället väldigt lugnande. Denna typ av ljud påminner nämligen hjärnan om andningscykeln. Resultatet blir att hjärnan lyssnar en stund och kopplar sedan bort och slappnar av. Detta betyder att du lättare kommer kunna somna till ljudet av lugna naturljud eller vitt brus.


Sover du bra eller dåligt?

Är du nyfiken på din sömn och hur den egentligen ser ut? Sover du bra eller dåligt? Behöver du kanske hjälp med din sömn? Gör vårt enkla sömntest nedan för att få reda på mer!

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Relaterade blogginlägg:

Andningsövningarna som hjälper dig att somna

5 psykologiska knep att ta till när du inte kan sova

Bli av med stressrelaterade tankar

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning