Klienter berättar: Vi träffar Jörgen, 46 år

Klienter berättar: Vi träffar Jörgen, 46 år

Är du nyfiken på vad de personer som gått vår sömnbehandling tycker om den? I vår nya serie “Klienter berättar” pratar vi med några av dem och tar reda på hur den hjälpt dem. I dagens inlägg möter vi Jörgen som gick från ett liv med en ojämn sömncykel till att hitta en regelbundenhet som gör att han nu inte bara mår bättre utan också presterar bättre.


Vilka svårigheter upplevde du innan sömnbehandlingen?

– Jag var ofta trött runt kl. 21 på kvällen men efter att jag nattat mina barn blev jag pigg igen. Därefter kunde det dröja till kl.01-03 innan jag själv somnade, vilket resulterade i att jag var dundertrött på morgonen och på jobbet. Man kan säga att jag egentligen inte hade problem med att jag sov dåligt, när jag väl sov, utan att jag sov väldigt få timmar. Jag kom inte i säng i tid och gick alltid och la mig för sent. Detta ledde till att jag sov väldigt lite på vardagarna och att jag deckade tidigt på fredagarna och sov sedan bort stora delar av förmiddagen. Min sömncykel var alltså väldigt ojämn. Om vardagarna blev sömnen väldigt kort och på helgerna när jag “tog igen” sömnen blev den väldigt långt. Men jag har insett att det inte fungerar att ”ta igen” sömn.

Varför valde du Learning to Sleep?

– Jag fick Learning to Sleep’s sömnbehandling presenterad för mig efter att jag genomfört en 45-års kontroll via mitt jobb. Kontrollen visade att jag mådde bra överlag men att min sömn var väldigt dålig. Jag som person är ofta skeptisk till hjälp via sådant som, till exempel, kiropraktorer eller akupunktur men eftersom jag sov så dåligt och jag kände att det var jobbigt så tänkte jag ”varför inte?” när det kom till att testa Learning to Sleep’s sömnbehandling. Jag ville ha en förändring och detta var en chans till det, trots att jag först var skeptisk till att den skulle kunna hjälpa mig. Nu kan jag dock konstatera att behandlingen verkligen hjälpt mig supermycket och att jag är väldigt nöjd med den!


Jag är egentligen en kvällsmänniska och har alltid varit det men jag har insett att det inte riktigt fungerar i praktiken. Jag vinner ingenting på det.


Vad tycker du var bra med sömnbehandlingen?

– I början var det väldigt jobbigt med sömnrestriktionen som man ska genomgå men jag beslutade mig för att ge det en ärlig chans. Jag fick ett sömnschema av min psykolog där jag de första dagarna sov mer än vad jag brukar göra, fast utan att ”ta igen” sömnen som jag gjorde innan. Jag skulle alltså sova mer jämt och detta var tufft och en period som höll i sig i 3-4 veckor. I början vågade jag inte ens köra bil eftersom jag kände mig som när man är bakfull. Det handlade om att nollställa min sömncykel, att behålla regelbundenheten och aldrig ”ta igen” sömn, vilket betydde att jag gick upp tidigt även på helgerna. Behandlingen var tuff men jag följde den stenhårt, trots att jag var otroligt trött dem första veckorna. Men regelbundenheten satte sig till slut, den blev som inprintad hos mig, och nu i efterhand kan jag säga att det är så värt det.

Hur upplevde du kontakten med psykologen?

– Jag tyckte att det fungerade jättebra och var faktiskt positivt överraskad till hur pass bra det kändes och fungerade! Det var skönt att ha någon att prata med, särskilt eftersom behandlingen var lite tuffare för mig än vad jag hade trott.

Hur är din sömn idag?

– Behandlingen har fungerat enormt bra för mig och jag är otroligt nöjd! Tidigare hade jag, som sagt, ett väldigt stort spann på när jag gick och la mig men idag går jag och lägger mig mellan kl.00-00.30 och jag sover bra. Jag är också mer medveten kring mina tider nu och jag går upp vid regelbundna tider, även under helgerna.


Jag har insett att regelbundenhet gör att jag mår som bäst och det försöker jag också tänka på.


Hur har ditt liv och vardag förändrats efter behandling?

– Mitt problem innan behandlingen var att jag var trött på jobbet men däremot inte särskilt trött på eftermiddagar och kvällar. Detta problem har jag inte alls längre och nu presterar jag mycket bättre och gör ett bättre jobb. Jag kan, helt enkelt, lägga mitt fokus på att jobba istället för att fundera över hur trött jag är. Även på helgerna är det stor skillnad nu eftersom jag är mycket piggare. Innan behandlingen sov jag bort förmiddagarna så nu har helgerna blivit längre, vilket är kul!

Vad från sömnbehandlingen har du tagit med dig efter att den avslutats?

– Regelbundenheten. Jag är rädd att falla tillbaka in i gamla mönster så jag ser till att lägga mig i tid på vardagar och helger och håller mig till min regelbundenhet. Givetvis finns det undantag när jag, till exempel, ska på fest eller gå ut med jobbet men, rent generellt, är min sömn mer regelbunden nu. Jag har insett att regelbundenhet gör att jag mår som bäst och det försöker jag också tänka på. Jag är egentligen en kvällsmänniska och har alltid varit det men jag har insett att det inte riktigt fungerar i praktiken. Jag vinner ingenting på det.

Till vem skulle du rekommendera denna behandlingen?

– Jag skulle rekommendera den till alla som har svårt att sova eller som har sömnproblem på ett eller annat sätt. Det är värt det – många gånger om!


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning