KBT med sömnrestriktion och stimulikontroll för en bättre sömn

KBT med sömnrestriktion och stimulikontroll för en bättre sömn. Vad vet du om KBT, sömnrestriktion, stimulikontroll och hur vår behandling går till?


Vad är insomni?

Insomni är den medicinska termen för sömnlöshet (insomnia) och det handlar om att inte kunna sova. För en person som lider av insomni betyder det återkommande sömnproblem och problem som håller i sig över en längre tid (mer än en månad). Här kan du läsa mer om symtom och kriterier för diagnos av insomni.

KBT-behandling vid sömnproblem

KBT (kognitiv beteendeterapi) är den behandlingsform som enligt forskning och Socialstyrelsen lämpar sig bäst vid långvariga sömnsvårigheter. Under KBT-behandlingen arbetar man med avslappningsövningar, interaktiva uppgifter och andra kognitiva tekniker för strukturerat stöd till beteendeförändring. Sömnrestriktion och stimulikontroll är dock de största och mest verksamma delarna i behandlingen. 


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Vad är sömnrestriktion?

Sömnrestriktion bygger på att man medvetet går in och bryter ner ett felaktigt sömnmönster för att sedan förbättra det. Sömnrestriktionens faktiska syfte är att bygga upp ett naturligt sömnsug i kroppen. Det vill säga att kroppen per automatik vill sova när man lägger sig för att göra det.

Så fungerar sömnrestriktion

Vid sömnrestriktion utgår man från den tid man vet att klienten sover i vanliga fall och går sedan in och minskar tiden i sängen. Det vill säga att klienten får lägga sig senare än vad hen är van vid samt gå upp tidigare. Det finns dock en gräns om fem timmars sömn så att klienter inte får större sömnrestriktion än detta. Successivt ökas sedan sovtiden för varje vecka och, på så sätt, bygger man upp ett nytt, hälsosamt sömnmönster.


sömnrestriktion

Vad är stimulikontroll?

Stimulikontroll handlar om att bryta ner en felinlärning av sovrummet. Att bryta associationen mellan sängen och sovrummet och beteenden förenade med vakenhet. Med andra ord att tydliggöra för kroppen vad som är vakenhet och vad som är sömn. För när du lider av sömnproblem blir nämligen ofta sovrummet en plats förknippad med obehag. 

Så fungerar stimulikontroll

I praktiken betyder stimulikontroll att om klienten inte har somnat inom 20 minuter ska hen gå upp och gör något annat, utanför sovrummet tills man känner sig trött och då gå tillbaka till sängen. Successivt kommer tiden liggandes vaken i sängen att minska. I stimulikontroll talar man också om att ta till avslappningsövningar och tankehantering. 


sömnrestriktion

Så går vår behandling till

Learning to Sleep erbjuder en digital sömnbehandling baserat på KBT för personer som lider av otillräcklig sömn. Vi tror nämligen på att en omsorgsfull, effektiv och professionell vård gynnar alla. Vi beskriver mer kring upplägget för att du enklare ska förstå hur vår behandling går till.

1. Första steget – Bedömningssamtal

Första steget är att boka ett bedömningssamtal med någon av våra legitimerade psykologer. Bedömningssamtalet handlar om att få en bättre bild av hur din sömn ser ut och för att vi ska kunna ta ställning till om vår behandling kan vara till hjälp för dig. För att boka ett bedömningssamtal laddar du ner vår app och loggar in med Bank-ID. Bedömningssamtalet tar cirka 30 minuter och du får, till exempel, prata om dina problem så ni kan komma fram till en lämplig plan för att lösa dem. Samtalet kostar endast 100 kr.

2. Utvecklas varje vecka

Vår behandling pågår under fem veckor och varje vecka presenterar din psykolog nya metoder och strategier baserade på KBT. Resultaten av behandlingen utvärderas nämligen kontinuerligt för att säkerställa att metoderna ger effekt. Du kan när som helst avsluta din behandling, men du får bäst resultat om du fullföljer samtliga fem veckor i programmet. Du betalar 100 kr per samtal med din psykolog. Har du ett frikort är samtalen kostnadsfria.

3. Få stöd och feedback varje vecka

En av psykologens viktigaste uppgifter är att ge dig stöd och feedback. Varje vecka pratar ni därav via röst- eller videosamtal om hur föregående vecka har gått och hur ni bör fortsätta. Utöver veckosamtalet finns psykologen tillgänglig via chatten i vår app för att svara på de frågor som, till exempel, kan dyka upp.


Behandlingens upplägg vecka för vecka

Vecka 1: Digital kartläggning av patientens sömn (sömndagbok). Kick-off samtal med psykologen

Vecka 2: Inför sömnrestriktion baserat på sömndagboken och diskuterar detta med psykologen

Vecka 3: Digital hjälp med olika strategier och problemlösningar. Diskussion med psykologen

Vecka 4: Digital hjälp kring tankar som uppkommer. Allmänt stöd av psykologen

Vecka 5: Digitalt avslut och planering för framtiden. Reflektioner och framtidsdiskussion med psykologen


Gör intresseanmälan idag!

Lämna dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig helt kostnadsfritt.

Har du frågor? Vi hjälper dig!

Har du frågor eller funderingar om vår behandling som du gärna får svar på innan du bokar in ett bedömningssamtal? Inga problem! Gör en intresseanmälan ovan så kontaktar vi dig så du får hjälp med detta!



Relaterade blogginlägg:

Melatonin och sömn

Har du problem med att sova?

Sover du dåligt? Detta är KBT-knepen som kan hjälpa dig

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning