Kan du inte somna? Du är kanske övertrött

Kan du inte somna? Du är kanske övertrött

Känner du igen beskrivningar som att ”Hen är övertrött” eller ”Hen har gått in i andra andningen” ? Ja, dessa beskrivningar är vanliga att höra främst gällande barn men nu menar sömnexperter att fenomenet att vara övertrött blir alltmer vanligt bland vuxna och att vi har vårt ständigt uppkopplade samhälle att skylla.

 

Man kan tycka att det borde fungera så att om jag blir trött så somnar jag till slut. Och visst, är det så för många men för andra kan det också gå för långt. Man väntar ut tröttheten alltför länge så att det till slut tippar över och istället för att då bli trött blir man istället pigg. Man blir, helt enkelt övertrött och det kan kallas för en form av falsk vakenhet och energi som gör att du inte kan varva ner och slappna av och göra dig redo för sömnen. Fenomenet är väldigt vanligt bland små barn men nu visar nya undersökningar att övertröttheten också ökar bland vuxna. Sömnexperter uttalar sig om problemet och menar att det finns en viss ironi i att vi i vår sofistikerade och ständigt uppkopplade och högteknologiska värld ser tendenser att vuxna tycks återgå till beteenden som vanligtvis är synonyma med barn eftersom vuxna inte vet hur dem ska lösa det. Sömnexperten och författaren till The Little Sleep Book, Dr. Ramlakhan menar dock att anledningen just är det att vi idag lever i en ständigt uppkopplad existens. Hon menar att förr i tiden bestod våra dagar av naturligt inbyggda vilostunder men eftersom vi idag är ständigt uppkopplade så har dessa försvunnit helt för en del av oss. Samhället är mer rastlöst överlag och detta ställer högre krav på oss när vi väl ska sova. Rutiner, beteenden och övningar som naturligt gav oss lite andrum under dagen förut har gått förlorade. Om du, till exempel, stod i en kö i mataffären förut skulle det vara en tid för att dagdrömma, känna dig uttråkad eller bara titta dig omkring lite. Idag ser det dock väldigt annorlunda ut eftersom samma situation istället blir en chans att titta i sin telefon, svara på några mail eller stämma av sina sociala medier. Och kanske inbillar du dig att du förenar nytta med nöje och lägger tiden på något bra medan du väntar där i matkön men det är inte så din hjärna tolkar det. Hjärnans komplexa neurofysologi kräver nämligen pauser under uppgifter och koncentration men om du då hela tiden utsätter den för nya intryck och information bombarderas den och kan bli överbelastad. Resultatet blir, enligt Dr. Ramlakhan, att hjärnan går in i vad man kan kalla ett överlevnadsläge vilket betyder att den antar att något dåligt är påväg att hända och pumpar därav ut adrenalin i kroppen och vanligt är också att suget efter söta saker ökar eftersom det, rent kemiskt, ger hjärnan en quick fix av energi. Sker detta vid upprepade tillfällen blir din hjärna inställd på att alltid vara alert och redo för nya saker och stänger gradvis ner förmågan att ta en paus eller att kunna vila, vilket kommer göra det svårt för dig att somna på kvällen. Det är nästan som att vi slutligen förlorar förmågan att kunna släppa taget och detta är en av de viktigaste förmågorna för att överhuvudtaget kunna somna. 
Vik Veer är egentligen en öron-, näs- och halskonsult som specialiserar sig på sömnapné men eftersom så många söker sig till honom som visar sig ha andra sömnproblem har han blivit något av en sömnexpert. Något han, bland annat, kan koppla till övertrötthet. Han menar att det handlar att försöka överleva på mindre sömn än vad du egentligen behöver och pratar med många patienter som behöver kaffe på morgonen för att ”komma igång” och alkohol på kvällen för att ”varva ner”. Samma patienter kopplar bara bort de verkliga problem och tror att deras teknik är hållbar. Men detta beteende sätter sina spår eftersom hjärnan acklimatiserar sig till din verklighet och när det kommer till sådana beteenden är det inte bra.

År 1943 presenterade den amerikanska psykologen Abraham Maslow modellen Maslows behovstrappa vilket idag är en världskänd förklaringsmodell inom psykologin för hur människor prioriterar sina behov. Den primära idén innebär att behoven på en lägre nivå måste vara tillfredsställda innan högre mål blir viktiga för individen. Den kliniska konsulten och psykologen Dr. Anna Symonds som arbetar vid Nottinghamshire arbetar med Maslows modell men menar att medan man förr satte fysiologi inklusive mat, sömn, vatten och skydd i botten av trappan och självförverkligande med att söka lycka, uppnå mål och använda våra talanger högst upp så har det idag vänt. Vi prioriterar de övre delarna mer och bryr oss allt mindre om de längre ner men eftersom vi insett att det är svårt att leva utan mat, vatten och skydd så är det sömnen som blivit bortprioriterad, menar Dr. Symonds. Det få dock förstår är att detta är ett stort grundläggande fel eftersom övertrötthet är ett kvitto på att något inte fungerar och att vi prioriterat fel.
Dr. Ramlakhan menar dock att paradoxalt nog lever vi i en tid då sömn aldrig varit ett hetare samtalsämne och vi har bättre sovförutsättningar än någonsin förut. Vi är också mer upplysta kring den och vi har en bättre sovrumsmiljö överlag. Så det är alltså inte sömnens mekanik sviker oss utan det är människans oförmåga att respektera att den hör ihop med hur vi lever våra liv under dagen.

 

Vilka kan tecknen vara på att du är övertrött?

Om du går och lägger dig på kvällen men känner att din hjärna inte kan koppla ner och du tänker på allt som skett under dagen så kan övertrötthet vara anledningen.  Du kan också under dagen känna att du har svårt att koncentrera dig eller känna dig skarp i din proffesionella roll och yrke likväl som i ditt privata liv. Kanske blir du också drabbad av förkylningar och virus oftare än andra – och allra helst när det är dags för semester. Också ditt humör blir påverkat och kanske känner du dig oftare irriterad och därtill ofta sugen på något sött för att pigga upp dig själv. 

 

Vilka är i riskzonen för övertrötthet?

Veer menar att de i 30-40-årsåldern är extra utsatta eftersom många av dem har en stressig vardag med mycket att göra och tid som inte räcker till. De känner också ofta att de inte kan ge upp utan fortsätter, vare sig det är bra eller inte för dem. De är också mindre benägna att ta en paus än äldre människor och de har höga förväntningar på såväl sitt yrkesliv som sociala liv. Därav följs ofta en upptagen arbetsdag av en upptagen kväll ute på någon bar eller på en middag med vänner. Likaså är de dessa personer som även när de kommer hem fortsätter med sina sociala medier, att kolla mail och hålla sig allmänt uppdaterade. 

 

Hur förhindrar man övertrötthet? 

Dr. Symonds menar att vi måste titta på hur vi hanterar liknande problem hos barn och föregå med gott exempel och alltså implementera samma visdom att använda oss av i våra egna liv. Hon menar att vi, till exempel, är duktiga på att veta att vi borde begränsa skärmtid för våra barn, men däremot sämre när det gäller oss själva. Dr. Veer rekommenderar att implementera tekniker för sömnhygien, i särklass vad det gäller att skära ner på kaffe och att öva på att varva ner. Dr. Ramlakhan säger att vi också borde dricka mer vatten, gå och lägga oss tidigare minst tre nätter i veckan och överlag se över och arbeta på att skapa ett hälsosamt förhållande till vår sömn.

 

Andra relaterade blogginlägg:
5 saker som händer i kroppen när du sover för lite

Varför kaffe och en god natts sömn inte hör ihop

5 frågor som kan avgöra om du sover tillräckligt mycket

 


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på 4 år av egen forskning och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag

Har du sömnproblem så prata gärna med en av våra sömnkonsulter