MENY STÄNG
Hantera julstress, Learning to Sleep

Julstress? Hantera den med dessa 10 tips

Julen är den bästa tiden på året…Eller?
Första advent närmar sig med stormsteg och medan bilden utav julen porträtteras som något mysigt och fröjdefullt är sanningen att den för många betyder väldigt mycket stress. Vi känner igen den som julstress.

Kring jul finns det en förväntan av att saker och ting ska se ut och vara på ett visst sätt. Det ska köpas, fixas, lagas, bytas och planeras samtidigt som man ska hinna med sitt, redan stressiga, schema OCH ta tid att njuta. Just julen är den högtid som ofta är väldigt traditionsbunden vilket, i sin tur, leder till att man lätt sätter högra krav på sig själv. Krav som är svåra att uppfylla och hinna med och som istället övergår till en känsla av stress – den beryktade julstressen.

Själva känslan av stress är, i egentlig mening, en fysisk reaktion i kroppen som vi upplever när vi känner oss hotade på något sätt. Detta aktiverar, i sin tur, en rad processer i vår kropp vilka har för avsikt att göra oss redo för det som hotar oss. Hoten kan givetvis komma från vår omgivning men när det gäller just julstress är det mer vanligt att själva hotet egentligen är baserat på de tankar och känslor vi själva har. Det vill säga de krav vi satt upp på oss själva. Våra rädslor om att inte räcka till, hinna med, klara av eller att inte våga säga nej. Blir detta en långvarig stress så skapas en obalans i kroppen som bland annat kan leda till försämrad minnesfunktion och minskad energi. Känslor av depression och sömnproblem är också tätt kopplat till stress och är ett vanligt förekommande i juletid.
Men det behöver inte vara samma visa varje år, utan julen kan faktiskt vara något glädjande och behöver inte kategoriseras där bland livets prövningar. Mycket handlar om att erkänna och förstå sina känslor för att sedan ta kontroll över dem. Och det finns många verktyg att ta till för att göra detta och således hantera sin julstress. Vi har här samlat 10 tips som kan hjälpa dig att få en mer fröjdefull jul:

1. SKRIV EN LISTA

Om det fungerar för jultomten så fungerar det för dig. Dela upp din lista i måsten och sådant som du vill göra. På så vis blir det lättare för dig att navigera och prioritera!

2. BEHÅLL DINA SOVRUTINER 

En timme hit eller dit kanske inte spelar så stor roll men sömnbrist under julen är vanligt och kan påverka ditt välmående och humör. Försök hålla dig till dina vanliga rutiner så gott det går.

3. VÅGA VARA SELEKTIV OCH SÄGA NEJ 

Gör endast det du faktiskt finner glädje i, välj bort sådant som bara tar din energi.

4. DELA UPP DINA ÅTAGANDEN OCH SAKTA NER

Det finns inget som säger att du inte kan dekorera hemma och förbereda julgodis tidigare än du brukar. Inte heller att du inte kan dela upp din inköp av julklappar eller julmat till exempel.

5. DELEGERA MERA 

Våga ta emot hjälp och våga dela upp ansvaret mellan er alla som firar jul tillsammans.

6. SKAPA AVSLAPPNANDE RUTINER 

Sätt till exempel på skön musik, tänd ett ljus, ta ett bad och drick en kopp te på kvällen. Detta kan hjälpa dig att sända signaler till din kropp att slappna av och kan även hjälpa dig att somna lättare.

7. SÄTT UPP EN PLAN 

Sätt till exempel ett datum då du ska vara klar med dina inköp, dekoration och så vidare. Detta datum blir ett tydligt mål och sedan startskottet för dig att slappna av och njuta av julen.

8. GÖR ANDNINGSÖVNINGAR

När kroppen är stressad kan du motverka dess stress-påslag och processer genom att ta kontroll över din andning och finna lugnet igen.

9. TA DIG TID ATT TRÄNA

Fysisk aktivitet kan hjälpa vid stress. Gå till gymmet eller ta en promenad i dagsljuset. Just ljus är viktigt för vårt naturliga sömntryck.

10. SÄNK KRAVEN PÅ DIG SJÄLV

Allt måste faktiskt inte vara perfekt och det är okej att acceptera sina tillkortakommanden. Allt löser sig ändå ska du se!


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning