Insomningsbesvär – Så motverkar du det

Lider du av insomningsbesvär? Att ha svårt att somna är inte ovanligt. Låt oss hjälpa dig motverka det – och ta reda på om du behöver hjälp med din sömn.


Att då och då drabbas av sömnproblem är inte ovanligt. Tankar som snurrar, oro eller anspänning. Kanske vaknar du ofta om natten och har svårt att somna om? Eller kanske är det snarare insomningsbesvär du lider av? Du har, helt enkelt, svårt att somna när du vill sova. Hur det, i sin tur, påverkar dig och ditt liv är väldigt individuellt. Men en gemensam nämnare för människor med sömnproblem brukar vara att man inte känner sig lika utvilad. Oavsett hur det får dig att må finns det knep du kan ta till för att få bukt på insomningsbesvären. Låt oss därför börja med att titta på 5 bra sådana. 


insomningsbesvär

5 tips för att motverka insomningsbesvär

1. Håll regelbundenhet 

En störd sömncykeln kan orsaka sömnproblem och insomningsbesvär. Kanske bryter du, till exempel, din sovrutin under helger? Ett effektivt tips för dig med insomningsbesvär är att lägga sig samma tid och gå upp samma tid oavsett om det är vardag eller helg. Då lär du kroppen när det är dags att sova och när du ska gå upp.

2. Se över din livsstil

Skriv ner sådant du tror kan påverka dig och dina insomningsbesvär. Dricker du kanske mycket kaffe? Hur ser din livsstil ut? Tar du tupplurar? Äter för sent på kvällen? Det du gör om dagarna kan nämligen påverka sömnen och ibland skapa insomningsbesvär. Genom att skriva ner dem får du en tydligare överblick och kan lättare åtgärda saker och ting. 

3. Minska stressen i ditt liv

Stress är den vanligaste orsaken till sömnproblem. Stress gör nämligen att nervsystemet, bland annat, ställer in sig på vakenhet. Du får därmed svårt att varva ner och insomningsbesvär kan uppstå. Själva stressen kan ha många olika anledningar. Om du däremot kan identifiera din stress och ta kontroll över den har du större möjlighet att påverka och förändra den. Här kan du läsa mer om tankar som stressar och ta del av konkreta tips för att motverka det.


insomningsbesvär

4. Lyssna på rätt ljud

Vissa ljud kan hjälpa dig när du lider av insomningsbesvär. Det handlar om ljud som, till exempel, vågor som slår mot en strand, ljudet av ett försiktigt regn eller så kallat vitt brus. Studier visar nämligen att vi sover bättre och slappnar av lättare när vi kan stänga ute störande ljud och lyssna på naturljud eller vitt brus (White Noise). Hjärnan kategoriserar då dessa ljud som icke-hot och de fungerar istället väldigt lugnande. Denna typ av ljud påminner nämligen hjärnan om andningscykeln. Resultatet blir att hjärnan lyssnar en stund och kopplar sedan bort och slappnar av. Detta betyder att du lättare kommer kunna somna till ljudet av lugna naturljud eller vitt brus.

5. Ta hjälp av djupandning

Studier har visat djupandningsövningar kan hjälpa dig när du inte kan sova. Vid djupandning andas du med buken – antingen genom att röra diafragmans muskler nedåt eller bukens muskler utåt. Djupandning ger långsamma och avslappnade andetag som underlättar kroppens avspänning. Det gör att hjärnans elektriska aktivitet förändras från de stimulerande betavågorna till de lugnande alfavågorna. Det lugnar det centrala nervsystemet och gör kroppen redo för djupare sömn. Dessutom fungerar det som meditation för att lugna sinnet. Här kan du hitta ett exempel på guide till hur du utför djupandning steg för steg.


Ta reda på om du behöver söka vård för ditt insomningsbesvär

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn

Om du, till exempel, haft insomningsbesvär under en period längre än 14 dagar kan det vara en indikation på att du lider av någon form av sömnproblem. Och ju tidigare du fångar upp dina insomningsbesvär desto bättre – Och desto färre negativa konsekvenser får det för dig och ditt liv. 

Genom att göra vårt enkla sömntest ovan kan du ta reda på om du behöver söka vård för ditt insomningsbesvär. Sömntestet består endast av 8 frågor så det går snabbt att göra!


Relaterade inlägg:

En guide i hur stress påverkar dig och din sömn

5 tips när du inte kan sova

Svårt att sova? 7 tips från våra psykologer

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning