Hur mycket sömn behöver man egentligen?

Hur många timmar sover du om natten? Är det antalet timmar som räknas? Hur mycket sömn behöver man egentligen? Få svar på dina frågor här.  


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Sömn gör att kroppen och hjärnan återhämtar sig och bearbetar intryck. Pulsen, kroppstemperaturen, blodtrycket och dina stresshormoner sjunker. Musklerna slappnar av, immunsystemet aktiveras och hormoner bildas. En god natts sömn gör att du lättare kan hantera stress och påfrestningar. God sömn minskar också risken för en rad olika sjukdomar. Sömnen är, med andra ord, avgörande får hur du mår och presterar.

Hur mycket sömn behöver man?

I Sverige menar man att en vuxen, frisk, person brukar behöva mellan 6-9 timmar sömn per dygn. Sömnexperter är dock eniga om att vår hälsa hotas om man inte regelbundet sover 7-8 timmar per dygn. Detta oavsett livssituation, med undantag för ålder eller kortvariga förändringar på grund av sjukdom, stress eller hård träning. För just ålder kan ha ett finger med i spelet. Barn och tonåringar har ofta ett ökat sömnbehov medan äldre har ett minskat. 


hur mycket sömn behöver man

Sover jag tillräckligt mycket?

Förenklat sett brukar man tala om att om du inte somnar eller känner dig trött under dagen eller tidigt på kvällen så sover du tillräckligt mycket. Att du känner dig pigg, glad, vaknar utan väckarklocka och inte behöver en koffein-kick kan också vara indikationer på att du sover ordentligt. Om du känner dig utvilad trots att du endast sovit 6 timmar så är det alltså troligt att du sovit tillräckligt. Om du omvänt sovit 8 timmar men trots allt känner dig trött så sover du sannolikt inte tillräckligt mycket. Alternativt att din sömnkvalité inte är god. 

Kvalitén på din sömn är viktig

Det viktigaste med din sömn är i själva verket inte antalet timmar utan din sömnkvalité. En god sömnkvalité betyder att du inte vaknar alltför många gånger under sömnen. På så sätt genomgår man sömnens alla stadier. Och kanske viktigast av allt – djupsömnen. För till skillnad från antalet timmar, vilket kan skilja sig från person till person, så är behovet av djupsömn lika för alla. 


hur mycket sömn behöver man

Sömnstadier du går igenom

1. Insomning

Du går från vakenhet till sömn och kroppen börjar slappna av.Du går från vakenhet till sömn och kroppen börjar slappna av.

2. Bas-sömn

Kroppen blir ännu mer avslappnad och vi får minskad hjärnaktivitet.

3. Djupsömn

Återhämtningen börjar på riktigt och drömmar kan ta vid. I detta skede är vi mer svårväckta än tidigare stadier.

4. Djupsömnen fortsätter

Kroppen är i sin djupaste medvetandenivå och hjärnans återhämtning är i full gång. Kroppstemperaturen, hjärtfrekvensen, blodtrycket och andningsfrekvensen sjunker ytterligare och djupsömnen fortsätter. Nu är du som mest svårväckt.

5. REM-sömn (Rapid Eye Movement)

I detta stadie bearbetas händelser från dagen och lagras i minnet. Det är även nu du drömmer som mest och stadiet infaller nära det att du vaknar, därav minns du oftast dina drömmar just då.

Läs mer om djupsömn här.


Testa din sömn

Att veta om ens sömn är bra eller dålig kan vara svårt. Därför kan du med vårt sömntest enkelt se hur det ligger till med din sömn och om du behöver hjälp. Testa din sömn här nedan.

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Relaterade blogginlägg:

5 frågor som kan avgöra om du sover tillräckligt mycket

Vad händer om man inte sover tillräckligt mycket?

5 tecken på att du får tillräckligt med sömn

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning