Hantera din oro i den andra vågen av corona

Känner du oro i den andra vågen av corona? Du är inte ensam. Låt oss hjälpa dig hantera din oro! Läs bland annat om KBT-tekniker och en guide från WHO.


Vad ska den andra vågen av corona innebära? Varför har Sverige drabbats så hårt? Hur länge kommer pandemin i själva verket att fortsätta? Kommer jag eller någon jag känner att drabbas? Frågorna kring corona och den andra vågen som svept in är många – ett faktum som väcker stor oro hos många människor. 


andra vågen av corona oro

Den andra vågen av corona skapar oro

Det är helt normalt att känna oro då och då. Oro är nämligen naturligt och något alla människor känner. Och utbrottet av coronapandemin väcker exempelvis naturligt tankar av oro. Förändringar i samhället, oro att bli smittad eller till exempel att någon av våra närstående ska bli smittade. Ovissheten kring hur länge livet kommer vara begränsat eller hur det kommer att påverka oss. Vilka råd man bör följa och inte. Ja, coronapandemin är synonym med många frågor. Något som, till exempel, kan öka känslan av oro och ett faktum som kan bli övermäktigt. Livet och vardagen har vänts upp och ner och brist på rutiner bidrar ofta till ökad känsla av stress och oro.

Vanliga symtom vid oro

  • Hög puls, hjärtklappning
  • Magont, orolig mage
  • Huvudvärk, yrsel
  • Nervositet, ängslighet
  • Svårt att bryta tankemönster och se lösningar på problem

andra vågen av corona oro

Hantera din oro under den andra vågen av corona

I regel försvinner känslan av oro av sig själv och det är alltså oftast något du själv kan hantera. Men ibland går inte oron över. Det kan då ta över större delen av tankeverksamheten och påverkar vardagen. Det är då dags att göra något åt saken. Här följer några konkreta tips att hantera din oro.

  • Hitta en person eller personer som du känner att du kan prata med och som du kan öppna upp dig inför
  • Information kan både hjälpa och stjälpa oro. Försök förstå vad som hjälper dig och vad som stjälper dig. Därefter kan det vara en god idé att begränsa ditt användare av sociala medier och nyhetsappar samt stänga av notiser.
  • Gör något som får dig på andra tankar. Fundera på exempelvis aktiviteter som gör dig glad eller sådant som du vanligtvis mår bra av och gör det. Ta en promenad, läs en bok, ring en vän, titta på en film, meditera. 
  • Prioritera att ha bra rutiner i ditt liv. Ät varierat och vid regelbundna tider. Sov också vid regelbundna tider. Sömnen styr nämligen vår förmåga att bearbeta och hantera våra känslor. För lite sömn påverkar alltså kognitiva funktioner, våra känslor och vårt omdöme.

andra vågen av corona oro

KBT knep för att hantera orosfyllda tankar

Steg 1: Skapa distans till dina tankar

Du ÄR inte dina tankar. Försök att släppa taget om dem genom att acceptera dem men inte agera på tankarna. Föreställ dig exempelvis att du släpper upp tankarna i himlen som en ballong eller se dom som moln på himlen. Tankarna får sväva där uppe men behöver inte påverka dig.

Steg 2: Identifiera dina tankar

För gärna en dagbok över ditt mående och när du känner att oro och negativa tankar tar över för att identifiera vad som triggar negativa tankar.

Steg 3: Analysera och utmana dina negativa tankarna

Ställ motfrågor som; Varför uppstod detta? Var det något i min omgivning som triggade det? Hur tolkar jag situationen och kan man tolka den på annat sätt? Känner jag igen tankarna, är de återkommande? Och vad hade du sagt till en kompis som hade liknande tankar?

Steg 4: Förändring

Ta ett beslut att när de negativa tankarna dyker upp nästa gång så vill du förändra ditt tankemönster. Du är på så vis beredd och du låter inte dem styra dig. Använd strategi 1 eller strategi 3.


andra vågen av corona oro

WHO släpper en stresshanteringsguide att använda i den andra vågen av corona

Oro, rädsla och stress är normala reaktioner när vi upplever ett hot och när vi står inför det okända. Att många därför känner detta under coronapandemin, är enligt WHO, helt normalt. I ett arbete att motverka stress och allt som det kan betyda för individen släpper WHO ”Doing What Matters in Times of Stress: En illustrerad guide”.

Detta är en guide för stresshantering för att hantera motgångar. Guiden syftar till att förse människor med praktiska färdigheter för att hantera stress. Några minuter varje dag räcker för att träna självhjälpsteknikerna. Guiden kan användas ensam eller med tillhörande ljudövningar. Den är baserad på bevis och omfattande fälttester för alla som upplever stress – Var de än bor och oavsett omständigheterna.


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Relaterade inlägg:

Coronapandemins potentiella effekter på psykisk ohälsa

Har du svårt att sova under coronakrisen?

4 tips att hantera din ångest

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning