Goda sovvanor är en del av ett friskare liv

Håll dig frisk med goda sovvanor!

Feber, halsont, rinnande näsa och hosta? Du är inte ensam. Vintern är här och med den kommer högsäsongen för infektioner och influensa. 

Att vara sängliggande med hög feber är aldrig roligt. Men istället för att rätta sig i ledet och invänta sin tur är det nu ett perfekt läge att kika på vad du själv kan göra för att boosta ditt immunförsvar. För nej, mörkret och kylan är faktiskt inte bovarna i dramat utan i takt med att vi vistas mer inomhus såhär års får också virusen allt större chans att spridas och överleva längre.
Så vad kan du göra för att påverka din risk att bli smittad eller för den delen att snabbare tillfriskna? Ja, förutom det mest självklara som att en sund kost, hålla sig varm och tvätta händerna hjälper så vill vi, ännu en gång, understryka vikten av en god natts sömn. Detta är helt enkelt grunden till ditt välmående och en otillräcklig sömn påverkar ditt immunförsvar.

FÖR LITE SÖMN GÖR DIG SJUK

Klart står att långvariga sömnproblem ökar risken för att drabbas av bland annat hjärt- och kärlsjukdomar, depression och diabetes typ 2. Men när det kommer till infektioner som influensa och förkylning räcker det faktiskt med ett par dagars sömnbrist för att ditt immunförsvar ska ta skada. Så, om ditt immunförsvar ska ta ledningen mot ett virus så måste du sova bra och ju mer vi kan sova när vi väl insjuknat, desto bättre.

VAD HÄNDER I KROPPEN?

Sömnen är vår viktigaste funktion för återhämtning. Under din djupsömn sker viktiga uppbyggnadsprocesser i kroppen som, i sin tur, hjälper dig att stå emot infektioner bättre. När du sover frigör kroppen ämnen som bygger upp dina muskler och ditt skelett och det frigörs även en mängd hormoner och protein som agerar som ett skydd mot infektioner. Proteinet man brukar tala om är AcPb som finns i hjärnan och som verkar nödvändigt för både sömnen och immunförsvaret. Kort sagt kan man säga att det är under din sömn som kroppen får chans att reparera och kurera sig från de smittor den utsatts för under dagen.

Så, ta hand om dig själv och din hälsa. Sov, vila och låt kroppen återhämta sig. Goda sovvanor och tillräcklig sömn kommer ge dig energi, förbättra din hjärnfunktion och boosta ditt immunförsvar! Och även om behovet av antalet timmars sömn per natt varierar från person till person så brukar 7-8 timmar ofta vara ett bra riktmärke för de flesta.


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning