MENY STÄNG

Gravid? Så fungerar sömnen + några tips!

En graviditet är en stor omställning för kroppen, såväl psykiskt som fysiskt och att sömnen påverkas är väldigt vanligt. Har du kanske svårt att hitta en bekväm sovposition eller blir du kissnödig stup i kvarten? Har du ont eller lider av svullna fötter och ben? Eller känner du kanske oro och grubblar inför din graviditet och förlossning? Dagen därpå vaknar du trött och hängig. Här kommer lite information om sömn under graviditeten som kan vara intressant att ta del av.

DRÖMMER MAN MER SOM GRAVID?

I takt med att barnet växer och rör sig i magen störs per automatik din sömn av detta men kanske har du också märkt att du drömmer ofta och mer intensivt nu? Om du läste vårt senaste blogginlägg där vi talade om en människas sömnstadier så är det precis där förklaringen ligger. Eftersom varje uppvaknande stör och påverkar dessa stadier och då i särklass din djup- och REM-sömn. I en kamp om att ta tillbaka sömn kan du således uppleva mer intensiva drömmar.

SOVER JAG FÖR LITE?

Under en graviditet är trötthet ett av de vanligaste graviditetssymptomen och det är alltså fullt normalt att känna sig extra trött med tanke på allt som pågar i din kropp. Orsaken till din trötthet kan variera från kvinna till kvinna och järnbrist är till exempel ofta vanligt. Om du däremot vet att din trötthet inte har någon medicinsk koppling och du ofta vaknar på nätterna och sedermera känner dig trött under dagarna – och detta pågår under en längre tid är det värt att arbeta med. Som vi tidigare talat om är sömnen A och O för vår kropp- och hjärnas återhämtning och det är även den som gör oss mer motståndskraftiga mot till exempel sjukdomar. Med andra ord är sömnbrist aldrig bra och nu är den tid du behöver samla på dig energi och försöka etablera långsiktiga rutiner. Ett problem man nonchalerar försvinner ju sällan av sig själv utan det är något man får arbeta med.

HUR LÖSER JAG DET?

Att du har ont, är obekväm eller behöver gå på toaletten ofta är tyvärr sällan något du kan styra över. Det du kan göra är däremot att vara proaktiv med din sömnbrist. Starta med att erkänna den och se den som något du kan arbeta med och även om det är svårt så försök göra medvetna val. På så vis skapar du i alla fall de bästa förutsättningarna för din sömn och ditt välmående. Här kommer också 5 tips som kan vara bra att ta med sig.

HÅLL REGELBUNDNA SOVTIDER
Lägg dig samma tid och gå upp samma tid oavsett om det är vardag eller helg. Då lär du kroppen när det är dags att sova och när du ska gå upp.

SÖMNFÖRBEREDANDE RUTINER
Varva ner och gör det som gynnar din sömn och sänker stressen på kvällen. Ta ett bad, förbered för morgondagen, drick en kopp te, lyssna på en avslappnande ljudövning, ljudbok eller meditera.

SKRIV NER DINA TANKAR
Grubblar du vid läggdags? Att skriva ner dina tankar kan hjälpa dig att komma till ro.

DITT SOVRUM
Låt ditt sovrum bli en oas att du kan sova gott i. Bulla upp med mjuka kuddar om det är det du vill ha och låt gärna det vara tyst, mörkt och svalt.

ACCEPTERA DINA DÅLIGA NÄTTER
Sänk dina krav på din sömn. Alla nätter måste inte vara perfekta, det är helt ok. Om du accepterar dålig sömn emellanåt så släpper oftast en del oro och du kommer då kunna somna lättare.


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning