God sömn – nyckeln till godare hälsa år 2021

År 2020, prövningarnas år. Vad har du lärt dig? Visste du att god sömn är nyckeln till god hälsa? Låt oss hjälpa dig att få ett bättre år 2021!


År 2020 har varit ett, minst sagt, utmanande år. Ett år likt inget annat där prövningarna relaterade till coronapandemin avlöst varandra. En värld olik den vi tidigare levt i och ett år då vi gjort stora förändringar. Social isolering, ändrade rutiner, restriktioner, smitta, oro och ångest är bara några av de ord som många förknippar året med. Men nu lider året mot sitt slut och vi ser fram emot en ljusare framtid! Kanske har allt det svåra fört något gott med sig? Kanske kan det faktum att vi tvingats att stanna upp lett till att vi ger mer plats åt att värdera och fundera kring vad som är viktigt för att må bra. Till exempel att en grundsten till god hälsa är god sömn. 

Idag vill vi därför gå igenom 3 viktiga anledningar till varför god sömn får dig att må bättre. Varför sömn är så viktigt och varför du bör bära med dig detta in på det nya året. Vi delar också med oss av 3 effektiva tips att ta till om du får svårt att sova!


god sömn

3 nämnvärda anledningar till varför god sömn är så viktigt

1. Sover du bra så håller du dig friskare

I coronatider som dessa har kanske fokuset på vårt immunförsvar aldrig varit större. Men visste du att sömnen är den viktigaste funktionen för återhämtning? Under djupsömnen sker viktiga uppbyggnadsprocesser i kroppen som, i sin tur, hjälper oss att stå emot infektioner bättre. Under sömnen producerar nämligen immunsystemet skyddande och infektionshämmande ämnen i kroppen, såsom cytokiner. Cytokiner, en grupp proteiner och peptider, vars funktion är att bära kemiska signaler i kroppen och bidra till immunsystemet. De fungerar som en sköld som hjälper att bekämpa olika virus och bakterier. De hjälper oss även att sova vilket ger immunsystemet mer energi och kraft att fortsätta försvarar sig mot sjukdomar.

Vid sömn frigör också kroppen ämnen som bygger upp våra muskler och skelett. Det frigörs även en mängd hormoner och protein som agerar som ett skydd mot infektioner. Proteinet man brukar tala om är AcPb som finns i hjärnan och som verkar nödvändigt för både sömnen och immunförsvaret. Kort sagt, är det under sömnen som kroppen får chans att reparera och kurera sig. Till exempel från de smittor kroppen blir utsatt för under dagen.


god sömn

2. Den mentala balansen blir reglerad under sömnen

Har år 2020 utmanat dig mentalt? Har kanske den värld vi nu lever i fått dig att må sämre? Då är det dags för dig att förstå kopplingen mellan god sömn och mental hälsa.

God sömn minskar ångest, stress och depression. Det påverkar kognitiva funktioner, våra känslor och omdöme. Om du inte sover tillräckligt mycket går du miste om sömnens läkande process. En process som styr hur vi mår och fungerar. Sömnbristens vanligaste konsekvenser är att den kan göra dig både lättretlig, irriterad och nedstämd. Kanske till och med rädd och ångestfylld. Vid sömnbrist tenderar vi också att fokusera på negativa upplevelser, missförstå ansiktsuttryck och att få en kortare stubin. Sover du däremot bra kommer du känna dig mer positiv, alert och ha ett, generellt sett, bättre humör. Forskning har visat att människor som lider av sömnbrist löper 10 gånger så stor risk att bli drabbade av klinisk depression. Detta eftersom man nämligen inte tillåter hjärnan att återhämta sig och bearbeta intryck från dagen. Detta påverkar humöret efterföljande dag och i förlängningen i största allmänhet. 

3. God sömn, en karriärsmöjlighet

Har du kanske en ambition om att visa framfötterna på jobbet år 2021? Att bli mer fokuserad och produktiv i ditt arbete? Då är det dags för dig att titta närmare på sömnen och hur den styr just detta.

Sömnen kan nämligen vara en avgörande faktor för prestation och hur väl man presterar eller hur produktiv man är på sitt jobb. Din förmåga att tänka flexibelt samt förmågan att göra ändringar i redan planerade upplägg försämras vid dålig sömn. Flertalet studier har också visat att sömnproblem är synonymt med minskad arbetsproduktivitet. Likaså att mindre sömn förutsäger både lägre arbetshastighet och långsammare hastighet att slutföra en uppgift. Om man lider av sömnproblem och dem blir långvariga kan det leda till svårigheter att sköta sitt arbete, liksom att leva ett fungerande och tillfredsställande, socialt liv. Om du inte prioriterar din sömn och är trött på jobbet kommer du också bli mer oproduktiv samt att du kommer generera färre och mindre konkreta lösningar på ett problem.


god sömn

3 tips när du inte kan sova

1. Lär känna dig själv och vad som får dig att varva ner

Att hitta sätt att hjälpa hjärnan att slappna av såväl under dagen som när det är dags att sova är viktigt. Det handlar om att lära sig att sända signaler till kroppen. På så vis registrerar den att det, till exempel, är dags att sova och du somnar lättare. Knepet kallas rutiner och det handlar alltså om att vara konsekvent och lära kroppen tecken på att det är dags att sova. Hitta det som får dig att varva ner. Ta ett bad, förbered din morgondag, drick en kopp te, lyssna på avslappnande musik, gör några meditationsövningar eller bara släck ner och gör dig dig redo för natten. Vi skiljer oss inte särkilt mycket från spädbarn utan människan lär sig utav upprepning – oavsett ålder. Tydliga sovrutiner är därför viktiga och hjälper till att signalera till hjärnan att det är dags att sova. 

2. Gå upp ur sängen efter 20 minuter om du inte kan sova

Ett återkommande knep inom KBT är 20-minuters regeln. Den baseras på att du ska gå upp om du inte somnat eller somnat om inom 20 minuter. Det handlar här om att bryta den onda cirkeln av oro och stress som sömnlösheten medför. Och detta gör du effektivt genom att göra något annat en liten stund. Ta fram morgondagens kläder, läs en bok, ta disken, skriv ner anteckningar men undvik TV, telefon och dator. Gör, helt enkelt, något som får din hjärna att tänka på något annat en stund och ditt sinne att vandra. Snart kommer den där sömniga känslan infinna sig. Försök sedan att lägga dig igen efter en stund.


god sömn

3. Ta kontroll över tankarna som stör sömnen

Rusar tankarna ofta iväg vid läggdags och du kan inte sova? Då är det effektivt att skriva ner sina tankar. Detta avlastar inte endast din hjärna och ger dig en chans att lättare somna utan här handlar det om att bli medveten om vad som gör att tankarna far iväg. Över tid kan man lära sig att bli bättre på att kontrollera sig själv när man tänker för mycket. Detta gör du genom att bemöta dina tankar och sedan välja hur du reagerar. Ställ motfrågor som; Varför uppstod detta? Var det något i min omgivning som triggade det? Skapa distans till tankarna och inse att du inte ÄR dina tankar. Försök således att släppa taget om dem genom att acceptera dem men inte agera på tankarna. 



Kom ihåg att…

…det är aldrig försent att få hjälp med dina sömnproblem. Vid just sömnproblem visar studier att kognitiv beteendeterapi (KBT) har en väldigt god effekt. Samt att det är den typ av behandling som dessutom är en långsiktig lösning på problemet. Läs gärna mer om hur vi på Learning to Sleep kan hjälpa dig.

Vi önskar dig ett gott slut på år 2020 med förhoppningar om ett ljusare och friskare år 2021 – fyllt av god sömn!


Relaterade inlägg:

5 anledningar till varför god sömn borde bli ditt viktigaste nyårslöfte

5 tips när du inte kan sova

Så påverkar sömnen din prestation på jobbet

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.