MENY STÄNG
Fixa julen utan stress

Fixa julen utan stress

Julen är känd som mysig och fridfull men ändå är det den tiden på året då stressnivåerna ökar rejält. Läs mer om vad du kan göra för att fixa julen utan stress!


Det är ingen hemlighet att man tenderar att bli överväldigad kring jul. Ändå är den stereotypiska bilden utav julen mysig, lycklig och fridfull. Tyvärr är det dock långt ifrån verkligheten för många människor. Kring jul finns det nämligen en förväntan av att saker och ting ska se ut och vara på ett visst sätt. Det ska köpas, pyntas, lagas mat, planeras och slappnas av. Och allt detta i ett redan stressigt schema. Julen är också den högtid som ofta är väldigt traditionsbunden. Något som gärna leder till att man sätter högra krav på sig själv. Krav som är svåra att uppfylla och som istället övergår till en känsla av stress – den beryktade julstressen.

Julen stressar många

Flertalet studier har visat att människors stressnivåer ökar kring jul. I fjol visade också en studie från Skandia genomförd av Novus att december är årets, i särklass, mest stressiga månad. 1000 personer tillfrågades och resultatet visade att en av fem känner sig stressade inför julen och skillnaden mellan män och kvinnor är stor. 14% av de tillfrågade männen uppgav att de kände en generell stress inför julen. Motsvarande siffra för kvinnorna i studien var hela 27%.19% uppgav att förberedelser inför julen med julklappar, pynt, julmat, städning stressade dem mest. 12% av de tillfrågade var oroliga över att pengarna inte skulle räcka till allt som förväntas under julen. 14% av männen uppgav att de kände sig oroliga för din hälsa på grund av stress och andelen kvinnor var 28%. 

Så fungerar stress

Själva känslan av stress är en fysisk reaktion i kroppen. En reaktion som vi upplever när vi känner oss hotade på något sätt. Detta aktiverar, i sin tur, en rad processer i vår kropp, vilka har för avsikt att göra oss redo för det som hotar oss. Hoten kan givetvis komma från vår omgivning men när det gäller just stress kring jul är det mer vanligt att själva hotet egentligen är baserat på de tankar och känslor vi själva har. Det vill säga de krav vi satt upp på oss själva. Våra rädslor om att inte räcka till, hinna med, klara av eller att inte våga säga nej. Blir detta en långvarig stress så skapas en obalans i kroppen som bland annat kan leda till försämrad minnesfunktion och minskad energi. Känslor av depression och sömnproblem är också tätt kopplat till stress och är ett vanligt förekommande i juletid.

Förväntan, felbedömning och påverkan

Människans tendens att förvänta sig det bästa är egentligen ett resultatet av hjärnans funktion kring optimism. Detta i kombination med felbedömning i planering ställer till det. För trots tidigare erfarenheter tenderar vi att underskatta hur mycket tid och ansträngning somliga uppgifter tar.  Något som bidrar till att många människor förväntar sig en rolig, trevlig och avkopplande jul men, i själva verket, får de kanske en jul som slutar kaotiskt och stressigt. Just förväntningar – och att motverka dem – kan orsaka mycket stress. Och, tilläggas ska, att idag styrs dem inte endast utifrån våra personliga krav och nivåer. Utan idag påverkar också sociala medier många. Ett forum där vi konstant kan se hur bra alla andra har det och ett forum som kan skapa ännu mer stress. Stress av att göra lika bra eller till och med bättre och även stress av att hålla alla uppdaterade.



Stress och sömn hör ihop

De flesta känner nog till att sömnen är viktig för oss men ändå är det just sömnen, i perioder av stress, som tenderar att prioriteras bort eller hamna i skymundan. Vad få människor dock inser är att en dålig natts sömn och stress ofta hänger ihop och att god sömn minskar stressen i ditt liv. Sömn fungerar, med andra ord, som en motpol till din stress och den dåliga sömnen förstärker stressens effekter på dig. Utan sömn, i perioder av stress, leder ofta till en negativ spiral och du kommer inte kunna hantera de stressiga situationerna lika bra. Likaså påverkar det en rad hormonella reaktioner i din kropp som, i sig, kan rubba din sömncykel. Detta leder till att när du vaknar känner du dig inte utvilad och det påverkar lätt din dag och ditt välmående.

Kort- och långvarig stress

Kroppen och hjärnan är hos de flesta personer utrustade för att klara av kortare perioder utav stress. Men om man under en längre period är utsatt för ett stresspåslag har kroppen svårt att återhämta sig och den blir då negativ och skadlig för oss. Vid långvarig eller kronisk stress utsätts nämligen vår hjärna för en ständig utsöndring utav hormonen kortisol och adrenalin. Dessa påverkar vår hjärna och de kognitiva funktionerna, som till exempel minnet, negativt och kan även leda till att vi känner oss deprimerade. Under en lång period utav stress utsöndrar även kroppen hormonet noradrenalin vilket kan leda till förhöjt blodtryck, spända muskler och skador på hjärtat. Vi åldras i förtid utav stress och vår tankeförmåga försämras, vår energi minskar och vi blir mindre klartänkta och effektiva. Långvarig stress kan också leda till att vi inte har några energiresurser kvar att hantera oväntade situationer.


Men julen kan faktiskt vara mysig och du kan minska eller eliminera din stress. Mycket handlar om att erkänna och förstå sina känslor för att sedan ta kontroll över dem. Och det finns många verktyg att ta till för att göra detta och således hantera sin julstress. Här får du 6 värdefulla tips att ta med dig på vägen:

1. Gör en to-do lista

Att skriva ner en lista kan avlasta din hjärna men också hjälpa dig att lättare se helheten och vad du faktiskt behöver göra nu och det som kan vänta. För dig som har svårt att skilja på detta så försök att dela upp din lista i måsten och sådant som du vill göra. Detta kan göra stor skillnad för din stress och förmåga att varva ner. 

2. Dra ner på dina sociala åtaganden

Du behöver inte göra allt som du skrivit upp i din kalender. Du har kontrollen att själv styra över vad du hinner och orkar med. Välj ut de middagar, fester och andra sociala åtaganden som du faktiskt känner att har lust att närvara vid och gör det inte “bara för att”.

3. Köp tidigt eller köp kanske inte alls

Att vänta med något till sista stund är sällan ett bra koncept om man känner sig stressad. Här är julshopping ett bra exempel. Vänta därför inte till sista stund utan försök få julklapparna klara tidigt eller pö om pö. Det kan underlätta stressen kring alla inköp. Det kan också vara en god idé att ändra på rutinerna kring själva julklappsinköpen. Kanske är det dags att minska på dem eller göra upp en ny plan med familjemedlemmarna så alla mår bättre. Det ska ju trots allt vara roligt att köpa och ge något till någon, inte ett måste. 

4. Sätt en budget

Att känna ekonomisk press är en av de ledande orsakerna till stress kring jul. Och oro över sin ekonomi är en av de vanligaste orsakerna till grubbel på kvällen. Överallt bjuds vi upp till att konsumera. Black month, julshopping och reor. Att därför sätta upp en budget kan både vara smart men framförallt kännas skönt och mindre stressigt. När du har en konkret budget att följa blir det också lättare att inte falla dit på frestelser och annat som senare kan trigga stress och leda till dålig sömn.

5. Hantera dina förväntningar

Trots dina storslagna planer går aldrig något precis som man önskar – och detta gäller även julen. Så, istället för låta stressen hopa sig längs vägen från eventuella missöden så se det som en möjlighet att träna på att vara flexibel och öva på din motståndskraft. Tänk också på att allt behöver faktiskt inte vara perfekt, det kommer bli bra ändå! I stunder då din hjärna rusar iväg är det viktigt att tänka på vad julen, egentligen, handlar om. En tid att vara med nära och kära och en tid att njuta och vara tacksam. Tänk också på att lustigt nog tenderar sådant som faktiskt går fel att omvandlas till roliga eller fina minnen som du bär med dig. 

6. Prioritera egentid

I tider av stress är det viktigt att prioritera sådant som får dig att slappna av och finna lugn. För om du håller detta i balans är det mer troligt att du kan hantera stressen bättre, sova bättre och må bättre. Varva ner och gör det som gynnar din sömn och sänker stressen på kvällen. Ta ett bad, förbered för morgondagen, drick en kopp te, lyssna på en avslappnande ljudövning, ljudbok eller meditera och du ska se att det hjälper!


Relaterade blogginlägg:

Julstress? Hantera den med dessa 10 tips

6 anledningar till hur julen kan påverka din sömn och vad du kan göra åt det

En guide i hur stress påverkar dig och din sömn

Sover du dåligt? Detta är KBT-knepen som kan hjälpa dig


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.