Ensam och ångest under andra coronavågen? 3 hjälpsamma tips

Att känna sig ensam och lida av ångest under andra coronavågen är inte ovanligt – kanske är denna våg rentav ännu svårare för den mentala hälsan? Ta del av 3 hjälpsamma tips så du lättare kan hantera känslorna.


Känner du dig ensam och lider av ångest under andra coronavågen? Detta är ett vanligt problem. Faktum är att experter menar att du kanske, till och med, kan lida av mer mental ohälsa under andra vågen. Varför? Bland annat för att vi under första vågen av corona hade möjlighet till fler distraktionsmoment i vardagen. Våren och sommaren innebär också mer ljus. Något som i sig också påverkar välmåendet. Vintern är däremot mörkare och kan, i sig, orsaka mer ångest och en känsla av att vara ensam för många människor. Faktum är att det sägs att majoriteten av alla svenskar känner sig mer nedstämda under vintermånaderna och att nästan en miljon utvecklar årstidsbunden depression, på engelska kallad SAD (seasonal affective disorder). Att då addera oron kring coronaviruset hjälper inte en redan ansträngd situation. 


ensam ångest andra coronavågen

Värna om den mentala hälsan

Livet och vardagen har vänts upp och ner. Förändringar i samhället, oro att bli smittad, ovissheten kring hur länge livet kommer vara begränsat eller hur det kommer att påverka oss. Vilka råd man bör följa och inte. Ja, coronapandemin är synonym med många frågor. Och varje dag ställs vi inför olika beslut och scenarion som rör hur vi ska leva med och hantera viruset. Att så många människor utvecklar ångest och en känsla av att vara ensam i såväl första som andra coronavågen är därför inte konstigt. Men desto viktigare är det att nu värna om din mentala hälsa för att bättre hantera situationen. Låt oss hjälpa dig på vägen med några tips på hur du kan gå tillväga.


ensam ångest andra coronavågen

Ensam och ångest i andra coronavågen? 3 hjälpsamma tips

1. Acceptans

När du känner dig ensam och mår vi känner ångest kan den instinktiva reaktion bli att avvisa vår nya pågående verklighet. Men acceptans kan, i själva verket, vara det första steget till en hälsosammare inställning. Starta, till exempel, med att acceptera och bli medveten kring dina känslor av den andra coronavågen. Acceptera att det är normala känslor och rädslor, att du inte är ensam. Om du kan acceptera detta kan det nämligen hjälpa dig att också ändra tankesättet och göra dig mer positiv. 

Mer konkret kan stegen kring acceptans se ut såhär:

Ett första steg är att identifiera tankarna och i vilka situationer dem dyker upp i. För gärna en dagbok över ditt mående och när du känner att oro, ångest och negativa tankar tar över. Allt för att lättare identifiera vad som triggar dem. När du identifierat dina negativa tankar är det dags att skapa distans till dem och ifrågasätta hur realistiska de verkligen är. 

Du ÄR inte dina tankar och det är dags att ändra ditt förhållningssätt till dem. Försök att släppa taget om dem genom att acceptera dem men inte agera på tankarna. Föreställ dig exempelvis att du släpper upp tankarna i himlen som en ballong eller se dem som moln på himlen. Tankarna får sväva där uppe men behöver inte påverka dig. Ta slutligen ett beslut att när de negativa tankarna dyker upp nästa gång så vill du förändra ditt tankemönster.


ensam ångest andra coronavågen

2. Tacksamhet

Att följa rekommendationerna, att minimera sitt umgänge och isolera sig är svårt. Det bjuder ofta upp till frustration över livet vi saknar eller kring de saker vi nu missar. Fokuset hamnar då lätt på det vi inte kan förändra och negativitet skapas. Men om vi däremot lägger fokus på det som vi faktiskt kan vara tacksamma för, trots, till exempel, isolering kan vi ”enkelt” skifta vilken väg hjärnan väljer att ta. 

Så kan du öva tacksamhet:

Testa att starta dagen med lyfta upp det du är tacksam för. Detta kan bli ett effektivt sätt att motverka det negativa som annars lätt tar över när man mår dåligt. Tänk på, säg eller skriv ner allt du är tacksam för. Eller om det är enklare välj, till exempel, ut tre saker. Kanske vill du lyfta upp tre saker du är tacksam för hos dig själv, eller i livet och vardagen. ”Jag är tacksam för…” Säg det sedan högt, i huvudet eller skriv ner det. Genom att göra detta skapar du då ett fokus för dig och din dag som du hela tiden kan komma tillbaka till. Medvetet eller undermedvetet sätter det nämligen ton för din dag och dina tankebanor.

Att regelbundet utöva tacksamhetsövningar tränar också mer än att bara uppmärksamma det du är tacksam för. Du övar dig också på att vara mer i nuet, att vara mer närvarande. Dessutom uppmärksammar du och blir du mer medveten kring dina olika sinnestillstånd och du skapar distans till dig själv. Det öppnar upp för acceptans och uppskattning, vilket ger dig ett inre lugn.


ensam ångest andra coronavågen

3. Ge tid till dig själv

Ett steg i rätt riktning när det handlar om att värna om den mentala hälsan är att ge tid till dig själv.

Börja med att prioritera att ha bra rutiner i livet. Ät, till exempel, varierat och vid regelbundna tider. Sov också vid regelbundna tider. Sömnen styr nämligen vår förmåga att bearbeta och hantera våra känslor. För lite sömn påverkar alltså kognitiva funktioner, känslor och omdömet.

Se också till att göra sådant som får dig på andra tankar. Fundera på exempelvis aktiviteter som gör dig glad eller sådant som du vanligtvis mår bra av och gör det på ett coronaanpassat vis. Kanske innefattar det att ta en promenad, läsa en bok, ringa en vän, titta på en film eller att meditera. Vi vet inte hur länge coronalivet kommer fortgå men sannolikt kommer det betyda att du kommer fortsätta att spendera mycket tid hemma. Försök göra det till något positivt och uppskatta tiden du nu får – med dig själv. 


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Relaterade inlägg:

Coronapandemins potentiella effekter på psykisk ohälsa

Årstidsbunden depression

4 tips att hantera din ångest

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.