Ditt barns sömn och sommartid

Ditt barns sömn och sommartid är inte alltid en bra match. Ett omdiskuterat fenomen som för många föräldrar betyder problem. Låt oss hjälpa dig att lättare hantera omställningen! 


Efter en lång och mörk vinter känns det skönt med sol och mer ljus. Men själva sommartiden är en omställning som ofta sätter käppar i hjulet för många föräldrar. För med en extra timmes dagsljus följer också en förlorad timmes sömn. Något som kan vara svårt för barn att hantera. Rutiner kastas omkull, ljusare kvällar gör det svårare att bli trött och det kan bli svårt att komma i fas. Och visst kan man underlätta tidsomställningen genom förberedelser inför den. Men vad gör man om man missat det? Idag tittar vi närmare på vad som händer i kroppen vid omställningen till sommartid och tips på hur du och ditt barn lättare kan hantera den – nu när den är här. 

Vad händer i kroppen vid omställningen till sommartid?

Tycker inte ditt barn att det är en lika bra idé att sova som du gör? Avviker det plötsligt från era vanliga kvällsrutiner? Lugn, du är inte ensam och problemet du upplever är normalt.

Det som ofta är problemet för barnet vid omställningen till sommartid har och göra med den biologiska klockan. Den förlorade timmen vid omställning till sommartid gör nämligen att den biologiska klockan och cirkadiska tiden rubbas. Något som också gör att barnets sömntryck och hormonutsläpp påverkas. Kroppen styrs faktiskt av den biologiska klockan och dess rytm, cirkadiska tiden. En sömn-och vakenhetscykel som utvecklats för att vi ska hålla oss vakna när det är ljust och bli trötta när mörkret kommer. Den cirkadiska tiden är helt avgörande för vårt välmående och vår hälsa. Så om den är ur balans är det inte så konstigt att både du och ditt barn kan uppleva svårigheter att sova och känna er trötta.

Hur fungerar cirkadiska tiden? 

Den cirkadiska tiden är ett finstämt verktyg, som en klocka med precisa slag och med en hög känslighet för det avvikande. Den håller noggrann koll på den mängd ljus människan utsätts för varje dag. Den ser även till att melatonin utsöndras och att signalen att bli trött och vilja sova skickas. Melatoninnivån håller sig hög under natten och avtar när ljuset kommer och förblir låg under dagen. Under dagen är det istället neurotransmittorerna i hjärnan och kemikalierna noradrenalin och acetylkolin som naturligt ökar och som gör att vi känner oss pigga och vill vara vakna. 


5 tips att hantera sommartiden med ditt barn:

Ditt barns sömn och sommartid

1. Håll regelbundna sovtider för ditt barn

Det är vanligt att tidsomställningen till sommartid gör att barnet går och lägger sig lite senare på kvällen – men detta bör du undvika. För att ändra i det normala sömnschemat är enbart något som kommer gör dig barnet tröttare i längden. Hjärnan söker regelbundenhet och när förändringen med sommartid kommer är det bästa du kan göra att gå och lägga er på samma tid varje dag, oavsett om det är vardag eller helg. På så vis lär man barnets kropp när det är dags att sova och när det ska gå upp. Och barnets hjärna belönar det (och er) med att kunna sova bättre.


barns sömn sommartid

2. Dagsljus är viktigt för ditt barns sömn

Dagsljus styr över cirkadiska tiden och hjärnas sömntryck och vakenhetsdrift. Under dagen byggs nämligen sömntrycket upp, vilket är den process som säger åt oss att vi ska sova. Samtidigt regleras vakenhetsdriften under dagen. Sakta sjunker vakenhetsdriften och sömntrycket tar vid och släpper helt vid sömn. Trötthetshormonet melatonin produceras på natten när vi sover eller om vi vistas i mörker länge. Det slutar att produceras om vi är utomhus i dagsljus. Genom att vara ute i dagsljus på dagen och sedan ha det mörkt om kvällen hjälper vi kroppen att såväl skilja på dag och natt som när vi ska vara pigga/trötta. Därför är det viktigt att få dagsljus varje dag. Ta en promenad, lek eller hitta på något utomhus. Det kan göra stor skillnad för de naturliga mekanismerna i kroppen hos barnet. Något som betyder att det kommer bli naturligt enklare för barnet att somna och sova bättre. 


Ditt barns sömn och sommartid

3. Mörker är viktigt för ditt barns sömn

Liksom att dagsljuset är viktigt för sömntrycket så är också ditt sätt att hantera mörker det inför läggningen det. För vid sommartid, när det fortfarande är ljust ute vid läggdags, kan du underlätta inför barnets sänggående genom att släcka ner lampor, ljus och annan belysning. Dra ner persienner och att skaffa mörkläggningsgardiner kan vara en investering väl värd i barnets rum. Såklart, kan det kännas trist att stänga ute allt ljus och släcka ner men detta är ett effektivt sätt att ”lura” hjärnan. Ett sätt som naturligt lockar fram barnets trötthet och som kommer underlätta för ditt barn att kunna somna. 


sommartid sömn barn

4. Avrunda inte ditt barns dag med en surfplatta eller TV

Brukar ditt barn få titta på TV eller någon skärm på kvällen, nära sänggåendet? Skippa det. Ljus från elektroniska enheter kan nämligen störa barnets naturliga rytm. Och också det säger till hjärnan att vara vaken och alert. För även om barnet sitter tyst och stilla så sker massor inuti. Ljuset från skärmar kan, till exempel, öka stresshormonet kortisol och därmed öka vakenhet och undertrycka frisättningen av melatonin. När hjärnan engageras med intryck före läggdags kan också känslomässiga och hormonella svar utlösas i kroppen, så som adrenalin. Detta kan sedan göra att barnet känner sig uppe i varv och har svårt att somna. Sömnexperter menar att alla människor bör ”koppla ner” minst 60-90 minuter före sänggåendet.


läsa saga barn förälder

5. Skapa en tydlig sovrutin för ditt barn

Människor lär sig utav upprepning. Tydliga sovrutiner är därför viktigt för såväl vuxna som barn. Det hjälper nämligen till att signalera till hjärnan att det är dags att sova. Kanske innefattar det att bada ditt barn strax innan läggdags eller att ditt barn sitter i ditt knä och att ni läser en bok tillsammans. För att just känna närhet är effektivt. Detta eftersom kroppens egna lugn och ro-hormon Oxytocin då utsöndras. Detta får alltså ditt barn att slappna av och effekten håller dessutom i sig en stund efteråt. Försök hitta något som blir er grej och upprepa er rutin, i samma ordning, varje dag inför varje sänggående. De dagliga rutinerna medverkar i programmeringen utav ditt barns biologiska klocka. Du kan alltså skapa en rytm hos ditt barn. 



Relaterade blogginlägg:

Kommer sommartiden att slopas?

6 tips att få ditt barn att sova bättre

Knepen som gör övergången till sommartid lättare

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning