MENY STÄNG

Dina sömnstadier och vikten av djupsömn

Hur mycket sömn behöver jag per natt? Sover jag för lite? Detta är frågor många ställer sig själva.
Faktum är att alla människor har olika sömnbehov och hur många timmars sömn en person behöver per dygn kan variera individuellt eller beroende på din ålder. Det kan också tillfälligt påverkas när du till exempel är sjuk, stressad eller har en intensiv träningsperiod.

För somliga vuxna räcker 5-6 timmar fint även om de flesta av oss faktiskt behöver 7-8 timmars sömn för att må som allra bäst. Det viktiga är egentligen din, så kallade, sömnkvalité, vilket alltså betyder att du inte vaknar alltför många gånger så du kan genomgå sömnens alla stadier och i särklass få din djupsömn. För till skillnad från mängden timmar så är behovet av djupsömn något som är synonymt och lika för oss alla. Men vad detta är kan, i själva verket, vara svårt att förstå. Låt oss börja med att titta på de olika sömnstadierna vi ska gå genomgå:

DE OLIKA SÖMNSTADIERNA

1. Insomning
Du går från vakenhet till sömn och kroppen börjar slappna av.

2. Bas-sömn
Kroppen blir ännu mer avslappnad och vi får minskad hjärnaktivitet.

3. Djupsömn
Nu börjar återhämtningen på riktigt och du kan börja drömma. I detta skede är vi mer svårväckta än tidigare stadier.

4. Djupsömnen fortsätter
Din kropp är nu i sin djupaste medvetandenivå och hjärnans återhämtning är i full gång. Kroppstemperaturen, hjärtfrekvensen, blodtrycket och andningsfrekvensen sjunker ytterligare och djupsömnen fortsätter. Nu är du som mest svårväckt.

5. REM-sömn (Rapid Eye Movement)
I detta stadie bearbetas dagens händelser och lagras i ditt minne. Det är även nu du drömmer som mest och stadiet infaller nära det att du vaknar, därav minns du oftast dina drömmar just då.

MER OM DJUPSÖMNEN

Kanske har du hört talas om att djupsömnen är viktig men visste inte att den bevisat faktiskt är essentiell för kroppens återhämtning vad gäller bland annat hormonproduktionen, cellreparation, förstärkning av immunförsvaret, hjärnan, minnet och inlärningsförmågan. Utan tillräcklig djupsömn påverkas alltså ditt liv och vardag.
Rent tidsmässigt infaller djupsömnen oftast när du sovit någon timme och därför är de första timmarna väldigt viktiga för din sömn. Djupsömnen är dock oberoende när vi gått och lagt oss, det vill säga, den styrs alltså inte av ett klockslag men regelbundna sovtider är alltid att rekommendera för att uppnå en långsiktigt god sömnkvalité.

Orolig över din sömn? Gör vårt sömntest nu.

VAD ÄR EN GOD OCH EN DÅLIG NATTS SÖMN?

En god natts sömn ska i de bästa av världar vara lång, oavbruten och innehålla mycket djup- och REM-sömn. Om du däremot vaknar minst 5 gånger per natt och din insomningstid överskrider 20 minuter kan man klassa det som en dålig natts sömn. Om du sover mindre än 5 timmar per natt kan du ha problem med din djupsömn då den varar mellan 3-4 timmar och vi behöver minst 2 timmars djupsömn per dygn.
Du behöver inte oroa dig om du då och då får för lite djupsömn eftersom studier visar att hjärnan oftast kan ta igen just djupsömnen nästa natt om du sover längre då. Om du däremot känner att du mer ofta än sällan sover för kort tid är det dags att titta närmre på dina sömnproblem och vad du kan göra åt dem eftersom personer med sömnbrist oftast måste arbeta med just sin djupsömn.


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning