Din sömn under barnets första levnadsår

Din sömn under barnets första levnadsår

En ny studie visar att nyblivna föräldrar i genomsnitt endast sover fyra timmar och 44 minuter per natt under barnets första levnadsår. Frågan är hur det påverkar dig och ditt barn och vad kan du göra för att ni alla ska få sova bättre?

 

Det var tidigare i år som det sömnteknologiska företaget Simba presenterade en studie de gjort på nyblivna föräldrar. I denna kunde man bland annat konstatera att under barnets första 12 månader sov föräldrarna 59% mindre än de rekommenderade 8 timmarnas sömn per natt och förlorade motsvarande 50 nätters sömn. Studien visade även att föräldrar överlag spenderar 54 minuter per dag på att försöka få sitt barn att somna vilket sammantaget blir nästan 14 dagar som dedikeras till detta ändamålet under barnets första år. De räknade också ut att de steg många föräldrar tar vid läggningen medan de vaggar sitt barn till sömns motsvarade cirka 3 km, vilket sammanlagt blir nästan 120 mil på ett år och kan omsättas till omkring 28 maraton. Låt oss djupdyka i vad detta kan betyda för dig som förälder, ditt barn och allas er sömn. 

 

Sömnbrist förändrar oss

Att många uppvaknade och inkonsekvent sömn tar ut sin rätt står klart och i studien fastslog man även att med med ett barn, som i genomsnitt vaknar tre gånger per natt, så upplevde föräldrarna att just sömnbristen det innebär också gick ut över deras förhållande. Mer än två tredjedelar av brittiska föräldrar tror att de hamnat i diskussioner med sin respektive som en ren följd av att deras barn sovit dåligt och har dåliga sovvanor. 23% av deltagarna i studien trodde också att den förlorade sömnen under barnets första år förändra deras sätt att agera och att de uppträtt mindre likt sig själva. 11% av dem uppgav att det lett dem till att någon gång hallucinera och 44% av dem hade upplevt att de hade svårt att fullfölja en mening och alltså mitt i en mening glömma vad de skulle säga. 8% av dem hade till och med glömt sitt barns namn. Men att allt detta sker är, i själva verket, inte så konstigt eftersom sömnbrist kan förändra oss och driva en människa till sin gräns. 
En utvilad hjärna ger en person förbättrad inlärning och bättre fokus och uppmärksamhet. Under din sömn sorterar och kategoriserar hjärnan upp allt som skett under dagen så att du ska minnas vad du lärt dig och för att du ska kunna lära dig nya saker. Du kan se din hjärna som ett arkiv. Detta arkiv behöver sömn för att kunna fungera så att du minns allt du lärt dig men också för att kunna göra plats för allt nytt som du ska lära dig. Är inte arkivet fungerande kan du alltså inte ta in information på rätt sätt. Sömnbrist kan alltså därav  påverka din uppmärksamhet, ditt fokus och minne. Sömn fungerar också som en motpol till stress medan den dåliga sömnen förstärker stressens effekter på dig. För lite sömn leder ofta till en negativ spiral och du kommer inte kunna hantera de stressiga situationerna lika bra. Efter en dålig natts sömn är det också vanligt att uppleva humörsvängningar. Du är lättirriterad och kan känna dig hotad och kanske överreagerar du lättare. Allt detta är helt normalt eftersom sömnen styr vår förmåga att bearbeta och hantera våra känslor. Sover du inte bra kommer alltså humörsvängningarna som ett brev på posten. Att nyblivna föräldrar därav upplever att de oftare tjafsar eller hamnar i diskussioner är inte så konstigt.
I slutet av studien kunde dock 64% av deltagarna se tillbaka på sitt första år som föräldrar och förundras över hur väl de som personer fungerade, trots sin sömnbrist. 

Fem roliga bekännelser från föräldrar med sömnbrist
  1. Gav mitt barn Spaghetti Bolognese till frukost och trodde att det var middagstid
  2. Blev av med vår vattenkokare men hittade den senare i kylskåpet
  3. Använde kattmat i tvättmaskinen istället för tvättmedel
  4. Satte flaskan med mjölk i mitt barns öra istället för i munnen 
  5. Använde barnmjölk i mitt te

 

Så sover ni alla bättre

Det är viktigt att tänka på att varje barn är unikt och varje familjesituation individuell. Vad som fungerar för andra kanske inte fungerar för dig och i slutet av dagen vet ni som föräldrar bäst om vad som fungerar för ert barn. Barn genomgår ständiga utvecklingsfaser och vad som fungerade idag kanske inte fungerar imorgon men att bara känna till det kan kännas skönt och göra det lättare för dig som förälder att mäkta med. Under resans gång kan det kännas skönt att få lite tips på vad man som förälder kan göra för att försöka få sitt barn att sova bättre. 

– Rutiner

Rutiner, rutiner, rutiner. Ja, det tål att upprepas för människan lär sig utav upprepning. Tydliga sovrutiner är därför viktiga och hjälper till att signalera till hjärnan att det är dags att sova. Barn älskar rutiner och kanske innefattar det att bada ditt barn strax innan läggdags, ge det lite massage, sjunga en visa eller att läsa en godnattsaga. Försök hitta något som blir er grej och upprepa denna, i samma ordning, varje dag och inför varje sänggående. Testa också att berätta för ditt barn att det är dags att sova. På så vis hjälper du dem att etablera rutinen ännu mer. Försök med fördel att införliva rutinerna från start då de dagliga rutinerna kommer medverka i att programmeringen utav ditt barns biologiska klocka blir lättare. Du kommer, med andra ord, uppleva att ditt barn får en viss rytm och blir trött vid den tiden på dagen som du rutinmässigt infört vila och nattsömn. Dessutom mår alla i hushållet bra av goda rutiner och om ditt barn sover bra sover förmodligen du och de andra också bra och hela familjen mår bättre. 

– Närhet och lugna rörelser

De första 6 månaderna är det vanligt att ditt barn behöver en trygg famn för att kunna somna. Hud mot hud är alltid att föredra och också värme och stillsamma rörelser främjar barnets sömn och verkar lugnande. Att därav vagga ditt barn innan du lägger det i sängen brukar fungera bra. 

– Barnet är inkännande

Precis som du blir glad när ditt barn är glatt eller orolig när ditt barn är oroligt så känner barnet också av dina känslor. Om du till exempel är stressad, orolig eller otrygg så kan detta påverka stämningen inför sänggåendet. Försök därför att vara i balans och avsluta dagen på ett sätt som också du känner fungerar för dig så ni tillsammans får en mysig stund och de bästa förutsättningarna för en god natts sömn. 

– Tröst

Håller ditt barn fast i din tröja eller vill greppa i något? Från cirka 4-månaders ålder kan det vara en god idé att få ditt barn att ha en snuttefilt eller ett gosedjur när det ska sova. Detta fungerar som en tillfällig ersättning av föräldrarna och ger en känsla av närhet och trygghet för barnet, vilket gör att dem har lättare att somna. Det kan även hjälpa dem om de vaknar under natten eftersom de då kan greppa tag i snuttefilten eller gosedjuret och återigen känna närhet och trygghet – kanske till och med utan att väcka dig som förälder.

– Tänk på hur dagen ser ut

Det är lätt att tro att ju mer man aktiveras desto tröttare blir man och desto bättre sover man. Detta stämmer dessvärre inte in på alla barn. Visst finns det dem som mår bra av att aktiveras massor under dagen men det är minst lika vanligt med det omvända. För att boka in play-dates, barnaktiviteter, åka och shoppa, fixa ärenden eller köra ett ”lek-race” innan sängdags är inte allt en så bra idé och kan faktiskt få motsatt verkan. Ditt barn kan, helt enkelt, bli övertrött och överstimulerat, vilket kan resultera i att det har svårt att komma till ro på kvällen och sömnen blir försämrad för både dig och ditt barn.

 

Mer tips för en bättre sömn

Om du är i behov av fler handfasta tips på hur du lättare kan få ditt barn att somna och sova gott så läs gärna vårt inlägg om bättre sömn för ditt barn. Vill du som förälder få mer tips om vad du kan göra för dig och din egna sömn så rekommenderar vi dig att läsa om våra tips till en trött småbarnsföräldrar.

 


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på 4 år av egen forskning och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag

Har du sömnproblem så prata gärna med en av våra sömnkonsulter