Borde du ta ut en sleep divorce?

Borde du ta ut en sleep divorce?

Sover du dåligt och störs ofta av din partner? Då är det kanske dags att ta ut en sleep divorce.

Att sova tillsammans med den man tycker om anses det normala enligt traditionellt tänkande men hade du valt att sova åtskilt om du visste att du fick sova bättre? Begreppet kallas sleep divorce eller sömn-skilsmässa och har blivit alltmer omtalat – eftersom det hjälper många med sömnproblem och dessutom förstärker relationer. Ordet skilsmässa får dock många att rygga tillbaka och dra förhastade slutsater men sleep divorce har ingenting att göra med att du vill separera från din partner. Du är fortfarande kär och ni gör allt det där ni brukar om dagarna men om kvällen sover ni åtskilt, antingen i separata sängar eller separata sovrum.
Och om du tänker efter så kanske idén inte är särskilt konstig eftersom era sömnbehov och sömnmönster kan se väldigt olika ut och detta kan, i sin tur, påverka hur väl ni sover – och hur väl ni mår. Du och din partner går kanske och lägger er vid olika tider? Du kanske gillar att sova kallt och din partner varmt? Din partner snarkar kanske eller rör på sig så mycket att du vaknar till? Ja, det finns en rad olika anledningar som kan påverka hur väl man sover tillsammans med sin partner och ibland är lösningen, helt enkelt, att ta ut en sleep divorce.

En bättre relation och ett bättre sexliv med sleep divorce

Men bara tanken av att permanent sova i ett separat rum eller en egen säng från sin partner kan skrämma många. Därtill är det också ett fenomen som ofta är förknippat med mycket skam eftersom många anser att separata sovrum skulle vara ett tecken på ett förhållande i gungning eller ett förhållande utan intimitet. Faktum är att undersökningar gjorda av National Sleep Foundation och Ryerson University i Kanada har visat att ungefär 45 % av de personer som sover i separata rum vill inte offentligt tillstå det eftersom de skäms över det. Men ändå är det vanligare än vad man tror och en annan studie gjord år 2010 av National Sleep Foundation visade att en fjärdedel av alla gifta par sover åtskilt. Så, att det hemlighålls och att det finns ett visst stigma kring ämnet står klart. Men nu uttalar alltfler experter sig i ämnet och menar att sleep divorce kan vara bra och ibland bättre för parrelationer. God sömn ger en partner i balans och dess synergieffekter är många. Ändå undrar många om sleep divorce verkligen kan gynna vår hälsa utan att skada vårt romantiska förhållande?
En ny studie gjord på 2000 par föreslog faktiskt att par som sover i separata sängar kan leda till bättre kvalitetssex. Paren uppgav här olika orsaker till behovet av att sova i separata sängar, bland annat olika sömncykler, att deras partner rörde på sig för mycket i sängen och den största anledningen av dem alla – snarkningar. Studien visade sedan att fyra av tio par sov separat de flesta nätterna och att 34 % av dem hävdade att de hade bättre och mer kvalitetssex och 38 % menade att sova separat hade förbättrat deras förhållande totalt sett. Och kanske är det inte så konstigt? Vi vet, trots allt, att en god natts sömn är A och O för vårt välmående och att det således påverkar och hjälper vårt sexliv känns föga förvånande. Högkvalitativ sömn minskar också stressen och förbättrar vårt humör, vilket båda är faktorer, som i sig, kan göra dig mer angelägen om intimitet med din partner. Givetvis kan själva uppdelningen innebära att spontaniteten minskar, men när allt kommer omkring ökar din vilja att vara intim ju mer du sover. Att få bättre och längre kvalitetssömn ökar, till exempel, testosteronnivåerna, vilket är avgörande för såväl kvinnor och mäns sexualdrift. Dr. Matthew Walker som är professor i neurovetenskap och psykologi vid University of California i Berkley trycker också på vikten av att hitta en rutin kring läggdags och talar om att finna tiden att mysa med varandra morgon och kväll eftersom det kommer gör att kvaliteten på ditt fysiska förhållande faktiskt förbättras.

Passar sleep divorce dig och din partner?

Huruvida en sleep divorce är det rätta valet för dig och din partner beror på hur mycket din partner faktiskt påverkar din sömn och om fördelarna överväger eventuella nackdelar. Det viktigaste är dock att komma ihåg att varje par och varje individ är unik och det finns därmed ingen modell som passar alla. Om du känner igen dig i att din partner håller dig vaken om natten, att hen kanske snarkar, andas tungt, rör sig mycket och du som följd hålls vaken så kan det vara en bra idé att prova på sleep divorce – så du får möjlighet att ta igen förlorad sömn och för att utvärdera om detta hjälper eller stjälper dig och ditt förhållande. God sömn är viktig för vår mentala- och fysiska hälsa och vi måste ge vår kropp och sinne chansen att vila och reparera sig, vilket endast kan uppnås vid kvalitativ sömn. Om du däremot inte känner dig bättre efter några nätter isär, kanske det inte är din partner som är problemet trots allt och likaså om du känner en markant skillnad kan det vara en idé att fundera kring om er sleep divorce ska fortgå.
Att föreslå en sleep divorce kan givetvis kännas svårt och vara en delikat situation. Tänk därför på att vara noga med att beskriva varför du vill ta ut den och beskriv gärna de fysiska och psykiska fördelarna med den så din partner får lättare att förstå att det kommer hjälpa både dig och hen sjäv. Om ni inför sleep divorce så tänk också på att avsätta tid för er att mysa eller göra något som skapar en anknytning mellan er. Sitt nära varandra, mys i soffan, kramas och håll handen framför TV:n, hitta, helt enkelt, något som passar just er.

Relaterade blogginlägg:

6 anledningar till att sömn är bra för din mentala hälsa

Hjälp dig själv eller din partner att sluta snarka

Ny studie: Hur påverkar sömnbrist vår känslomässiga uppfattning?


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning