Lider du av återkommande sömnproblem?

Påverkar din dåliga sömn dig och din vardag? Lider du av återkommande sömnproblem? När vet man om man behöver hjälp? Få svar på vanliga frågor. 


Omkring en tredjedel av Sveriges befolkning lider av sömnproblem då och då. Detta är alltså inget ovanligt och inte heller något du behöver vara orolig över. Kanske hade du en ovanligt stressig dag på jobbet? Drack kaffe för sent eller hade svårt att varva ner? Vanliga orsaker till sådant som kan påverka din sömn. Men om dina sömnproblem däremot blir återkommande och påverkar dig och din vardag är det dags att stanna upp. Dags att fundera på om du lider av återkommande sömnproblem och vad du kan göra åt det. 


återkommande sömnproblem

Vikten av god sömn

För lite sömn påverkar hälsan och välmåendet. Själva mängden sömn är nämligen viktig för att din kropp och hjärna ska kunna återhämta sig och bearbeta intryck. Vid för lite sömn minskar motståndskraften för sjukdomar eftersom immunförsvaret försämras. Det kan, bland annat, öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och Alzheimers. Det hör också ihop med ångest, stress och depression. För lite sömn påverkar kognitiva funktioner, våra känslor och omdöme.

Behöver du hjälp med din sömn?

I Sverige rekommenderas vuxna, friska, personer att sova mellan 6-9 timmar per dygn. Ett tecken på att du sover bra är om du inte somnar eller känner dig trött under dagen eller tidigt på kvällen. Om du däremot sovit 8 timmar men ändå känner dig trött så sover du förmodligen inte tillräckligt mycket. Alternativt är din sömnkvalité mindre bra. Är du nyfiken på hur din sömn ser ut? Med vårt sömntest kan du börja med att få veta mer och om du behöver hjälp med din sömn. Gör testet här nedan.

Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Vad beror dina sömnproblem på?

Varför man har svårt att sova är viktigt att reda ut för att bli kvitt sina sömnproblem. Men orsakerna kan variera mycket och påverkas av sådant som oregelbundna sovtider, livsstilsförändringar, skiftarbete, stress, ångest, depression eller bakomliggande sjukdomar. Här kan du läsare om anledningar till sömnproblem i perioder. 

Behöver du hjälp med dina återkommande sömnproblem?

Vid just sömnproblem visar studier att kognitiv beteendeterapi (KBT) har en väldigt god effekt. Denna typ av behandling är dessutom en långsiktig lösning på problemet. Behandlingen inriktar sig bland annat på att du ska få en ökad kunskap om vad som bidrar till sömnproblemen och du får träna hemma med hjälp av hemuppgifter. Kontakta gärna oss på Learning to Sleep för mer information kring hur KBT fungerar och hur vi kan hjälpa dig. Om du däremot misstänker att det föreligger medicinska problem ska du alltid först kontakta din vårdcentral för mer hjälp.


återkommande sömnproblem

Relaterade blogginlägg:

Vad händer om man inte sover?

Sömn och ångest hör ihop

6 steg till en bättre sömn

KBT – Sömnbehandling fri från sömnmedel

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning