Årstidsbunden depression

Blir du mer trött, nere och uppgiven när hösten kommer? Du kanske lider av årstidsbunden depression eller SAD som det kallas på engelska.


Att årstidsväxlingarna kan vara svåra för vissa människor att hantera står klart. I särklass när det går från ljusare till mörkare tider på året. Faktum är att det sägs att majoriteten av alla svenskar känner sig mer nedstämda under vintermånaderna och att nästan en miljon utvecklar årstidsbunden depression, på engelska kallad SAD (seasonal affective disorder). 

Vad är årstidsbunden depression (SAD)?

Att lida av årstidsbunden depression (SAD) betyder att du i samband med att årstiden skiftar drabbas av depressiva besvär. SAD liknar en vanlig depression och kan ge upphov till liknande symtom. Depressionen inträffar oftast under senhösten och vintern, det vill säga när det är som allra mörkast och tillgången till dagsljus är liten. 


Årstidsbunden depression

Vem drabbar det?

Det finns ingen konstaterad anledning till varför man drabbas av årstidsbunden depression. Däremot har man kunnat se tydliga kopplingar mellan ljus och mörker och hur det påverkar oss mentalt. Också den cirkadiska tiden kan ha ett finger med i spelet. Vi är nämligen genetiskt anpassade för att vara dagaktiva och att återhämtningen sker under natten. När bristan på ljus uppstår kan det rubba detta system och förvirra hjärnan och alla dess mekanismer och hormoner som, i sin tur, styr välmåendet. 

Tecken på årstidsbunden depression (SAD)

De flesta som lider av depression upplever något eller några av dessa symtom:

  • Nedstämdhet
  • Ökat sömnbehov
  • Minskad glädje och lust
  • Sömnproblem
  • Ökad trötthet 
  • Koncentrationssvårigheter 
  • Oroskänslor
  • Ökat sötsug och sug efter kolhydrater

Årstidsbunden depression

Sömn och depression

Depression är idag en av de vanligaste psykiska sjukdomarna men vad få människor vet är att depression och sömnproblem ofta går hand i hand. Somliga med depression sover mer än normalt, det vill säga mer än 9 timmar, och lider av hypersomnia. Andra lider av sömnbrist och forskning visar att risken är 10 gånger så stor att dessa personer även blir drabbade av klinisk depression. Detta eftersom hjärnans återhämtning inte kan ske och intrycken från dagen blir inte bearbetade. Något som sedermera påverkar vårt humör i största allmänhet. 

Tipsen för att undvika årstidsbunden depression

Prioritera att få dagsljus

Det problematiska med mörkret på vinterhalvåret är att serotoninproduktionen rubbas eftersom intaget av dagsljus minskar. En hormon som gör att vi må bra och som är viktigt för att göra oss pigga och glada. Ett effektivt sätt att trots allt få dagsljus under vinterhalvåret är att oavsett väder försöka vara utomhus en kort stund, gärna 30 minuter varje dag. Ta, till exempel, en promenad på lunchen eller något annat som passar dig. Det viktigaste är att du utsätter dig för dagsljus och att du prioriterar det.


Årstidsbunden depression

Försök att hålla regelbundna sovtider

Att gå och lägga sig och stiga upp vid samma tidpunkt varje dag är en av de viktigaste grundstenarna för god sömn, som också visat sig hjälpa vid årstidsbunden depression. Hjärnan söker regelbundenhet så när förändringar såsom årstidsväxlingar uppstår är det bästa du kan göra att gå och lägga dig och gå upp samma tid varje dag för att hjälpa den hänga med. Sömnen styr nämligen också vår förmåga att bearbeta och hantera våra känslor. För lite sömn påverkar alltså kognitiva funktioner, våra känslor och vårt omdöme.

Rör på dig

Att röra på sig är effektivt mot mental ohälsa, inklusive depression. Detta verkar bero på att hjärnan utsöndrar endorfiner när vi rör på oss, vilket ger känslan av välbehag. Dessutom kan fysisk aktivitet få oss att bryta negativa tankemönster. Regelbunden motion är även viktig för sömnen. Den gör ofta att du kan sova djupare och hela natten. Motion gör nämligen att du mår bättre, orkar mer och blir naturligt trött på kvällen. Dessutom minskar regelbunden motion stress, ångest och depression, vilket i sig gör att du sover bättre och djupare. 


Årstidsbunden depression

När du behöver hjälp

Om dina besvär påverkar ditt vardags- och privatliv och ställer till med problem så är det dags att söka vård. Börja med att kontakta din vårdcentral och är du osäker kan du alltid kontakta 1177 för mer information.

Relaterade blogginlägg:

Känslor av nedstämdhet

Lider du av depression?

4 tips för att hantera ångest

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning