7 saker du kanske inte visste påverkar din sömn

Vad vet du om din sömn och det som avgör hur gott du egentligen sover? Här är 7 saker du kanske inte visste påverkar din sömn!


1. Du känner dig stressad

påverkar din sömn

Visste du att den vanligaste orsaken som påverkar din sömn och skapar sömnproblem är stress? Stress och sömn är nämligen ingen bra match. För vid stress ställer nervsystemet in sig på vakenhet och nivåerna av hormoner som håller dig vaken ökar. Du får därför svårt att varva ner, somna och sömnen blir ytligare. Att vakna tidigt på morgontimmarna och ha svårt att somna om är också vanligt vid stress.

Själva orsaken till stressen du upplever kan bero på många olika orsaker, till exempel ekonomiska bekymmer, en hektisk arbetsplats eller påfrestande fritid. Det kan även vara ett resultat av kraven du ställer på dig själv eller tankar du har om dig själv. 

Läs mer om hur du kan bli av med stressrelaterade tankar


2. Dina tankar som far iväg

oroande tankar

Att tankarna far iväg vid läggdags är vanligt. Det handlar vanligtvis om oroande tankar för jobbet, något som hänt eller något man står inför. Tankar som tyvärr också ofta övergår i något som påverkar din sömn. En oro för sömnen och hur natten ska bli, eller hur man ska klara av kommande dag. En ond cirkel, kan man säga. För mycket tankar omvandlas nämligen ofta till stress. Något som gör att du inte kan sova eftersom nivåerna av hormoner som håller dig vaken, som sagt, ökar. 

När du inte kan sova för att du tänker för mycket är det viktigt att lära sig att bryta negativa tankemönster. Genom bättre insikt i dina tankemönster kan du nämligen påverka och förändra detta. Lär dig arbeta med kontroll och medvetenhet och hitta de hanteringsmekanismer som fungerar för just dig. Till exempel är det effektivt att skriva ner sina tankar om de far iväg. Här handlar det om att bli medveten om vad som gör att tankarna far iväg och över tid kan man lära sig att bli bättre på att kontrollera sig själv när man tänker för mycket.

Här kan du läsa mer om oro


3. Ditt kaffedrickande

påverkar din sömn

Om du månar om sömnen bör du tänka efter vad gäller ditt kaffedrickande och koffein bör intas med försiktighet.

De stimulerande effekterna av koffein tar nämligen flera timmar att bryta ner och kan orsaka störd sömn. Kaffe påverkar adenosinet i hjärnan. Något som, i förlängningen, påverkar ditt naturliga sömntryck negativt och du blir mer pigg istället för att bli trött. Man kan säga att hjärnan luras att vara pigg och den naturliga processen av att göra dig trött blir rubbad. Detta kan, som du säkert förstår, sluta med sömnlösa nätter för dig och endast en kopp kaffe kan faktiskt räcka för att sätta käppar i hjulet för din naturliga sömn.

Här kan du läsa mer om varför kaffe och en god natts sömn inte hör ihop


4. Hur du använder din telefon

påverkar din sömn

Använder du din telefon mycket? Är telefonen det sista du tittar på innan du ska sova eller det första du tar upp när du har svårt att sova? Sluta med det. Att engagera hjärnan med spännande eller provocerande intryck före läggdags utlöser känslomässiga och hormonella svar i kroppen och påverkar din sömn. Själva ljuset från elektroniska enheter kan också störa kroppens naturliga cirkadiska rytm. Detta betyder att vakenheten ökar och undertrycker frisättningen av trötthetshormonet melatonin. Försök därför undvika skärmar 1,5 timme innan du ska sova.

Läs mer om melatonin och din sömn


5. Din fysiska aktivitet

fysisk aktivitet

Det står klart att regelbunden fysisk aktivitet kan främja bättre sömn. Faktum är att studier också visat att just träning faktiskt kan hjälpa dig att sova bättre. Men det är också viktigt att välja rätt träningsform för just dig och i särklass vid rätt tidpunkt på dygnet, annars kan den goda effekten av din träning gå förlorad. Kroppen styrs nämligen av den inre, biologiska dygnsklockan. Denna har en naturlig rytm och följer olika toppar under din dag. Den följer, styr och påverkar, i sin tur, välmåendet och avgör hur vår vi upplever sömnen. Forskning visar att kroppen är som starkast under eftermiddagar och tidig kväll då vår kroppstemperatur är hög vilket skapar de bästa förutsättningarna för din träning.

Läs mer om träning och sömn


6. Du äter sömnmedel

påverkar din sömn

Att inte kunna sova har negativ inverkan på det dagliga livet och ens humör. Att då ta en tablett kan såklart kännas som ett enkelt sätt för att kunna somna på kvällen. Och visst kan sömnmedel vara ett bra hjälpmedel under en kort tid. Men ett stort problem är att många ofta använder sömnmedel längre än vad som är tänkt och skapar ett beroende. Biverkningar av sömnmedel är också vanligt. En del upplever till och med att biverkningarna är direkt kontraproduktiva till läkemedlets syfte. Och istället för att känna sig pigg efter en natts sömn känner man sig dåsig och trött dagen därpå. Något som egentligen inte är så konstigt. Sömnmedel är nämligen ett psykofarmaka som påverkar hjärnan och följaktligen den naturliga sömnen. Sömnen man får känns därför oftast inte lika bra, ger inte samma effekt och känslan av att vara utvilad tenderar att försvinna. 

Bra att veta är att om man har problem med sin sömn är kognitiv beteendeterapi (KBT) en långsiktig lösning på problemet.

Läs mer om skillnaden mellan KBT och sömnläkemedel


7. Dina tupplurar

tupplur

En tupplur kan kännas lockande när man trött och utmattad. Men tupplurar kan faktiskt skapa mer problem längre fram och rubba ditt sömnmönster.

Generellt sett brukar man säga att om du känner att du behöver ta en tupplur så sover du för lite under natten. Om du däremot upplever att du inte har någon problem med din sömn överlag kan en tupplur då och då vara helt okej. Men låt den inte pågå för länge. En del experter menar att det handlar om hur länge din tupplur pågår och att 15-90 minuter kan vara till nytta för din övergripande sömnhälsa. Likaså att det kan sänka ditt blodtryck. Längre tupplurar är däremot inte bra och kan skada din sömnkvalitet under natten. Om dina tupplurar pågår länge och du sedan har svårt att somna om kvällen kan de två alltså vara relaterade.


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning

Långvarig stress och utmattningssyndrom

Lider du av återkommande sömnproblem?

Fakta om stress – Vad är det egentligen?