7 anledningar till att du vaknar mitt i natten

7 anledningar till att du vaknar mitt i natten

Vaknar du ofta mitt i natten? I detta inlägg pratar vi om vad några anledningar till detta kan vara. Är det kanske rentav något du ätit, din tandkräm eller att du lärt din hjärna fel rutin?


Att periodvis vakna under nattens är vanligt. Men om det börjar ske mer regelbundet eller om det skapar trötthet är det dags att göra något åt det. För regelbundna uppvaknanden är inte bra och på lång sikt kan det påverka dig fysiskt och också påverka din hjärna. Experter råder dig att söka hjälp om du har problem att sova längre stunder/ofta vaknar och att detta påverkar dig. Man kan också klargöra att man själv inte gör något som faktiskt kan påverka och hämma en god natts sömn. Här kommer 7 exempel på sådant som kan få dig att vakna under natten.

1. Du glömmer att sängen är till för att sova

Kanske sitter du gärna i din säng och läser, tittar på TV, jobbar eller leker med dina barn? Skiljelinjer vad gäller sängen och vad den är till för kan dock vara bra att bära med sig. För om du har problem med din sömn ska du inte använda sängen till något annat än just sova. Du bör också tänka på att människan mår bra av rutiner och kontinuitet. Vi lär sig utav upprepning och därför är tydliga sovrutiner viktigt. Det hjälper till att signalera till hjärnan att det är dags att sova. Tänk därför till om du använder sängen till annat än sömn. Din hjärna kan associera sängen med aktiviteten du gör under din vakna tid. Således kan det göra det svårt för den att förstå att samma plats sedan ska associeras med sömn.

2. Ditt sovrum är för varmt

Att du kan få problem att sova i ett för varmt rum härstammar i att din cirkadiska rytm har svårare att göra sitt jobb och således reglera kroppens funktioner för en god natts sömn. Din metabolism kan påverkas, din utsöndring av hormoner och inte minst din kroppstemperatur påverkas. Temperaturen spelar nämligen en väldigt stor roll för din sömn och faktum är att din kroppstemperatur måste sjunka för att du ska kunna somna. Och just kopplingen mellan temperatur och sömn är väletablerad i vetenskapliga studier. En studie utförd på mer än 750 000 deltagare fann, till exempel, att den en högre temperatur under natten var förknippad med otillräcklig sömn och forskning gjord vid University of Amsterdam har visat att lägre kroppstemperatur förbättrar sömnens djup och minskar antalet uppvaknanden under natten. Om luftens temperatur således är för hög kan du få svårt att somna eller du vaknar till. Medan du sover kan du inte svettas och skaka på samma sätt som i vaket tillstånd. Så om du blir för varm, kommer därför din kropp att vakna upp av sig själv för att få din kroppskärna och hudtemperatur under kontroll. Försök därför att tänka på att hålla en bra temperatur i sovrummet. Förösk att ha en sovrumstemperaturen på 14-18 grader. Det kan vara svårt att uppnå på egen hand och om du därav vill öka tillströmningen av sval luft gör du detta lättast vi en fläkt eller luftkonditionering.

3. Du måste gå upp och kissa

Om du avslutar din kväll med en kopp te eller stort glas vatten blir du nog inte heller särskilt förvånad när du vaknar mitt i natten för att du måste gå på toaletten. Men det finns dem som har ett annat problem. Detta kallas nokturi och är läkartermen för det som annars oftast kallas nattkissning. – alltså att man vaknar för att gå och kissa en eller flera gånger under natten, vilket också kan störa din sömn. De nattliga turerna till toaletten behöver inte innebära något problem, men om du lider av din nokturi är det en bra idé att söka hjälp. Nokturi är ofta förknippat med utflödesförträngning, diabetes eller blåskatarr men kan också kopplas samman med en icke-fungerande lutfväg. När kroppen känner att luftvägen inte fungerar som den ska, skickar den nämligen ut ett annat andningsmönster och när den gör det komprimeras bröstmusklerna och orsakar hjärtat att tro att blodtrycket är för högt och det vill därav vill dumpa blodvolymen, vilket leder till att blåsan fylls på. Med andra ord kan det alltså handla om sömnapné, vilket är tillstånd där du får upprepade andningsuppehåll medan du sover. Detta beror oftast på att tungan faller bakåt i svalget och täpper till luftströmmen och är ett allvarligt tillstånd som kräver medicinsk hjälp. Ta kontakt med en vårdcentral om du vet att du snarkar och känner dig trött på dagarna. Detsamma gäller om någon i din närhet berättar för dig att du har andningsuppehåll när du sover.

4. Du omger dig bland för mycket ljus på kvällen

När solen går ner och mörkret kommer är det naturligt att vi börjar tända lampor och ljus i våra hem. Kanske också TV, telefonen eller surfplattan gör dig sällskap. Och även om du inte tror att ljuset just du har kan påverka dig eller anstränga dina ögon så kan det faktiskt påverka sömnkvaliteten att utsättas för alltför mycket ljus för nära inpå sömngåendet. Ny forskning rörande vår cirkadiska tid och dygnsrytm har visat att all form av ”artificiellt” ljus, det vill säga, oberoende vilken källa det rör, kan minska eller fördröja frisättningen av sömnhormonet melatonin och således göra att vi har svårare att sova. Och intressant nog har det också visat sig att de personer som anser sig vara ”nattugglor” kan vara ännu känsligare för detta ”nattljus” än andra.

5. Din tandkräm påverkar din sömn

Ja, för vissa experter menar nämligen att ditt val av tandkräm kan påverka hur väl du sover. Och om du använder en tandkräm med mycket mint så kan den påverka din sömn negativt. Tandkrämer med mycket mint innebär nämligen en oral stimulans som kan ”väcka” din hjärna och orsaka att du antingen har svårt att somna eller leda till att du vaknar mitt i natten. Men tandkräm är inte det enda problemet. Var uppmärksam på diverse olika sprayer, eteriska oljor eller ljus som innehåller mint, eftersom dessa också kan göra att din hjärna tror att det är dags att vakna och inte somna.

6. Du äter för nära inpå sänggåendet

Vad du äter, hur mycket och när kan påverka hur väl du sover.
Att inte äta för sent är av vikt för en god natts sömn och om du vet att du ska äta sent om kvällen så dra gärna ner storleken på portionen så blir det lättare för din kropp att hinna smälta maten innan läggdags. Annars är risken att du känner dig uppblåst när du ska sova och att du därmed har svårt att komma till ro. Tips på ett bra kvällssnack är mandlar. De är fullproppade med goda egenskaper och näringsämnen som kan hjälpa dig att sova bättre! De innehåller bland annat tryptofan, vilken producerar två viktiga neurotransmittorer, melatonin och serotonin. Mandlar innehåller även niacin vilket spelar en nyckelroll i vår stressreglering och kan därav hjälpa dig att lindra din stress.

7. Dina stresskänslor tar över

Sömnexpeter är eniga om att stress är en av de största bidragande faktorerna till sömnproblem. Men intressant nog tenderar folk att tänka på stress som kroppens reaktion på något negativt medan en betydande mängd positiva känslor (eustress) kan utlösa samma svar som stress gör. Gemensamt för de båda känslomässiga svaren är att dem ökar dina nivåer av stimulerande hormoner för att få dig att känna dig mer vaken. Situationen kan vara svåra att hindra eller förutspå men en god idé kan vara att titta närmare på olika hanteringsmekanismer som hade fungerat för dig när du upplever intensiva känslor som påverkar din sömn.


Relaterade blogginlägg:

10 sömnförberedande tekniker du måste testa

En guide i hur stress påverkar dig och din sömn

5 livsmedel som får dig att sova bättre


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning