6 tips som hjälper dig att sova bättre i sommarvärmen!

6 tips som hjälper dig att sova bättre i sommarvärmen!

Att sommaren är här är glädjande men kanske hade du för en stund glömt hur sommarvärmen påverkar din sömn? I detta inlägg kan du ta del av 6 tips som hjälper dig att sova bättre i sommarvärmen!


Ja, att sova under varma sommarkvällar kan sannerligen vara svårt men faktum är att det är helt normalt. Egentligen kan du se det som ett tecken på att din kropp fungerar som den ska men givetvis finns det saker du själv kan göra för att hjälpa den på traven till en bättre sömn.
Att du har problem att sova i värme härstammar, i själva verket, i att din cirkadiska rytm har svårare att göra sitt jobb och således reglera kroppens funktioner för en god natts sömn. Din metabolism kan påverkas, din utsöndring av hormoner och inte minst din kroppstemperatur påverkas. Temperaturen spelar nämligen en väldigt stor roll för din sömn och faktum är att din kroppstemperatur måste sjunka för att du ska kunna somna. Och just kopplingen mellan temperatur och sömn är väletablerad i vetenskapliga studier. En studie utförd på mer än 750 000 deltagare fann, till exempel, att den en högre temperatur under natten var förknippad med otillräcklig sömn och forskning gjord vid University of Amsterdam har visat att lägre kroppstemperatur förbättrar sömnens djup och minskar antalet uppvaknanden under natten. Och i takt med att den globala temperaturen ökar så ökar också sömnproblemen. Därför kan det vara en god idé att ligga steget före så du vet vilka knep du kan ta till när värmen kommer eller påverkar din sömn.

1. Mörklägg ditt rum

Låt gardinerna var fördragna eller persiennerna nerdragna under dagen i ditt sovrum. Att mörklägga sitt sovrum under dagen kan göra att det hålls svalt framåt kvällen.

2. Lär dig när du ska öppna eller hålla ditt fönster stängt

Håll koll på temperaturerna. Ibland är det ju nämligen svalare inomhus än utomhus och således en bättre idé att ha stängda fönster för att behålla det svalt. Framåt kvällen brukar temperaturen utomhus sjunka och då är det en bättre idé att öppna upp och vädra.

3. Få hjälp att kyla ner sovrummet

Det sägs att den perfekta sovrumstemperaturen är 14-18 grader men det kan vara svårt att uppnå på egen hand under sommaren. Om du därav vill öka tillströmningen av sval luft gör du detta lättast vi en fläkt eller luftkonditionering.

4. Bädda smart

När det blir varmt är det dags att plocka undan ditt tjocka täcke och endast sova med ett tunt påslakan eller en tunn filt. Detta kommer hjälpa din kroppstemperatur att kylas ner snabbare och inte skapa samt kapsla in värmen under täcket.

5. Klä av dig

Undvik pyjamas när det är varmt – och bäst av allt sov naken! Låt kroppen andas och kylas ner på ett naturligt sätt så ska du se att du också kommer somna enklare. Att skippa pyjamasen och sova i bara mässingen har också visat sig vara synonymt med en rad goda hälsoeffekter.

6. Ta en dusch eller ett bad innan läggdags

Lockas du av att duscha i iskallt vatten för att kyla ner kroppen? Det är faktiskt inte en bra idé men en varm dusch däremot är det. En varm dusch kan nämligen främja din sömn medan en kall dusch kan ställa till det för din kroppstemperatur och faktiskt få motsatt verkan. Om du duschar eller badar kallt drar nämligen huden ihop sig och kapillärerna i kroppen släpper inte ut någon värme utan den kapslas istället in. Om du däremot tar en varm dusch öppnar istället dina kapillärer upp sig och värmen frisätts.



Relaterade blogginlägg:

Konsten att sova att sova gott i sommar

5 anledningar till varför du bör överväga att sova naken

Skippa det kalla doppet så sover du bättre i värmen


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning