få ditt barn att sova bättre, Learning to sleep

6 tips att få ditt barn att sova bättre

Under sin första levnadstid sover ett spädbarn mer än vad det är vaket men ingen har sagt att det är lätt för det. Tvärtom är ofta spädbarnstiden förknippad med avbruten sömn för föräldern eller ett barn som sover dåligt och har svårt att somna. I detta inlägg lämnar vi 6 tips som kan hjälpa ditt barn till en bättre sömn och som således kan få hela familjen att må lite bättre!

Vikten av att etablera goda sovvanor

Ditt nyfödda barn har ingen känsla för dygnets timmar och vad som är dag och natt. Detta kan givetvis vara kämpigt för föräldern när det kommer till sovrutinerna och det generella rådet är att inte försöka styra barnets sömn alltför mycket. Men man ska inte heller glömma att just detta är ett gyllene tillfälle att försöka sätta egna ramar och riktlinjer för ditt barns sömn så att det lättare kan somna och sova gott – och på köpet du också.
För precis som sömnen är viktig för dig så är den lika viktig för ditt barn. Att få tillräckligt med sömn är nämligen helt avgörande för såväl ditt barns utveckling av sin hjärna som dess tillväxt överlag. Under sömnen sker en fysisk och psykisk vila och återhämtning och det är under den som ditt barn växer och dess immunförsvar byggs upp. Studier visar att sömnen påverkar en rad olika saker hos människan och däribland vår kognitiva förmåga och sociala utveckling. Därför är det bra att från en tidig start arbeta med och försöka etablera goda sovvanor. Dessutom mår alla i hushållet bra av goda rutiner och om ditt barn sover bra sover förmodligen du och de andra också bra och hela familjen mår bättre.

Så mycket sömn behöver ett barn (cirka):

0-3 månader: 15-18 timmar per dygn

3-12 månader: Upp till 17 timmar per dygn

1-3 år: 12-13 timmar per dygn

1. Se till att få dagsljus

Precis som dagsljus styr vuxnas sömncykel och biologiska klocka (cirkadiska rytm) så gäller även samma sak för spädbarn och barn. Den enda skillnaden är att vid födsel så har inte spädbarn något begrepp om detta utan det är upp till dig att lära dem. Hjärnans sömnmedel, hormonet melatonin, produceras på natten när vi sover eller om vi vistas i mörker länge och slutar att produceras om vi är utomhus i dagsljus. Genom denna process, att vara ute i dagsljus på dagen och sedan ha det mörkt om kvällen hjälper vi kroppen att såväl skilja på dag och natt som när vi ska vara pigga respektive trötta. Därför är det viktigt att få sin beskärda del av dagsljus varje dag. Ta en promenad utomhus, se till att dagsljuset sipprar in genom fönstret hos ditt barn eller har du möjlighet så låt ditt barn sova i sin vagn utomhus. Detta kommer hjälpa ditt barn med att forma och hitta sin biologiska klocka och att naturligt somna lättare och sova bättre.

2. Skapa en sovrutin

Människan lär sig utav upprepning. Tydliga sovrutiner är därför viktiga och hjälper till att signalera till hjärnan att det är dags att sova. Kanske innefattar det att bada ditt barn strax innan läggdags, ge det lite massage, sjunga en visa eller att läsa en godnattsaga. Försök hitta något som blir er grej och upprepa denna, i samma ordning, varje dag och inför varje sänggående. Detta tips kan du med fördel försöka införliva från start då de dagliga rutinerna kommer medverka i att programmeringen utav ditt barns biologiska klocka blir lättare. Du kommer, med andra ord, uppleva att ditt barn får en viss rytm och blir trött vid den tiden på dagen som du rutinmässigt infört vila och nattsömn.

3. Släck ljuset

Barn sover som allra bäst i mörker och vid tre månaders ålder börjar barn producera hormonet melatonin, det vill säga det sömnhormon som signalerar att vi ska bli trötta. Om du utsätter ditt barn för ljus kan det rubba dessa signaler och att somna kan alltså bli svårare. Tänk därför på att släcka ner i god tid innan sänggåendet och detta inkluderar alltså mobiltelefoner, surfplattor, TV, dator och till och med nattlampor. Ju mindre ljus vi utsätts för desto mer naturligt träder melatoninet in och vi blir trötta.

4. Lär ditt barn att somna själv

Kanske känns det egentligen mest naturligt att lägga ner sitt barn i sin säng när det sover men faktum är att det är bättre att lägga ner det när det börjar bli trött, det vill säga, är sömnig men ännu är vaket. Att lära dem att somna själva är viktigt och kan skapa en trygghet för barnet som också gör att det har lättare att hantera situationen av när de sedan vaknar av sig själva. Om du har för vana att låta barnet somna i din famn så kommer också barnet sedan ha svårare att somna på egen hand och i särklass om de vaknar på natten. Man kan säga att man lär dem att kunna lugna sig själva, utan hjälp från mamma, pappa eller någon annan. Försök därför införliva denna metod från start och allt eftersom de blir större kan det modifieras lite. Då kan det vara en god idé att lägga dem redan innan de typiska tecknen för trötthet uppstår så som gäspning eller gnuggning i ögonen. Detta blir en förlängning utav att lära sig att somna och likaså vikten utav punkt 2.

5. Lev som vanligt

Det kan vara frestande att sänka sin röst, TV:n eller musik när man har ett spädbarn i huset. Men försök istället att leva på som vanligt även när ditt barn kommit och ändra inte på det du brukade göra. Barnet kommer vänja sig och likaså kan det hjälpa barnet med dess sömn då dina dagliga aktiviteter gör att det lär sig att skilja på att under dagen är vi aktiva och under natten så sover vi. Även detta hör alltså ihop med programmeringen utav ditt barns biologiska klocka.

6. Var konsekvent

Ha hela tiden den biologiska klockan i åtanke och ju mer konsekvent du kan vara med de sovrutiner du skapat desto bättre. Visst kommer du hamna i situationer som avviker från ditt dagliga schema men så länge du är införstådd med att detta kan påverka ditt barns sömncykel så kan det också vara lättare att acceptera det just för stunden. Även om det ibland kan verka besvärligt så försök som regel att hålla dig till ett konsekvent mönster så sover såväl ditt barn som du bättre.

Tips till dig som förälder:

Om du som förälder behöver hjälp till en bättre sömn kan du ta del av vårt tidigare inlägg och de 10 tips vi listar till en trött småbarnsförälder


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning