6 anledningar till varför sömn är bra för din mentala hälsa - Ett inlägg av Learning to Sleep

6 anledningar till varför sömn är bra för din mentala hälsa

Idag spenderar många människor mycket tid på att arbeta med såväl sin fysiska som mentala hälsa – under sina vakna timmar. Detta är givetvis toppen men kan också bli totalt meningslöst om du inte får den vila som du behöver. Nej, för då spelar det faktiskt ingen roll hur många timmar du lägger på gymmet, hur noga du väljer vad som hamnar på tallriken eller hur många yogapass du utför. För lika viktig som din kost och motion är, lika viktig är din sömn för en god hälsa. Dessutom gör den att du mår bättre mentalt. Läs mer om det i detta inlägg.

1. Sömn kan minska din stress

Stress och sömn har ett djupt, sammanflätat förhållande. Stress kan leda till sömnlöshet, som i sin tur kan öka mängden stress du upplever. Däremot kan en god natts sömn faktiskt minska stressen och flera studier har visat att personer som sover åtta eller fler timmar per natt har lägre rapporterade stressnivåer än de som sover under åtta timmar. Dessutom minskar många av de vanligaste symptomen på stress genom att sova gott, till exempel som att känna sig överväldigad eller irriterad.

2. Sömn ökar din motståndskraft

Din förmåga att kunna återhämta dig från både de korta som långsiktiga motgångar du stöter på i livet kallas din motståndskraft. Den är viktig och kan faktiskt ses som en av de viktigaste aspekterna för en god mental hälsa då det förhindrar att de prövningar och motgångar du stöter på drar ner dig. Även om man kan känna att vissa människor verkar ha en mer naturlig motståndskraft, så är det inte en färdighet du är föds med utan du kan arbeta på den. En viktigt del i den är då regelbunden och högkvalitativ sömn, eftersom detta ger din kropp energi till att hantera och övervinna problem snabbare.

3. Dålig sömn försämrar din emotionella balans

Har du kort stubin, överreagerar ofta eller känner någon som stämmer in på beskrivningen? Detta kan ofta härledas till sömnen. För det är ingen slump att människor som inte sover bra också tenderar att vara lite mer tjuriga än andra. Forskning har också visat att det räcker med så lite som en natt med dålig sömn för att din hjärnans förmåga att reglera dina känslor ska påverkas. Detta gör, till exempel, att du kan ha svårare att avgöra vad som är viktigt och mindre viktigt och ofta blir en naturlig reaktion att överreagera i olika situationer. Situationer där du med en god natts sömn hade kunnat hålla lugnet bättre. 

4. Tillräckligt med sömn kan förhindra utbrändhet

Högpresterande personer är de mest utsatta för utbrändhet, vilket är ett tillstånd med fullständig mental och fysisk utmattning och detta ofta efter långvariga perioder av stress och trötthet på jobbet. Och utbrändhet är inte ett litet problem man lätt kommer över eller som kan övervinnas med en weekend eller sovmorgon. Utbrändhet kan ha en allvarlig, negativ inverkan på din hälsa och skada din produktivitet på jobbet i flera månader framöver. Så, om du vet med dig att du gärna bortprioriterar din sömn till följd av din arbetsbelastning på jobbet så ska du tänka en extra gång på vilka långsiktiga konsekvenserna det faktiskt kan få. Istället är det bästa sättet att förhindra utbrändhet och att orka och prestera mer att ge dig själv tillräckligt med tid för att koppla av för att kunna återhämta dig varje kväll och natt. 

5. Du blir smartare av att sova bra

Att regelbundet få dina åtta timmars sömn är det bästa sättet för att säkerställa att du kommer vara alert och att din hjärna kommer att fungera optimalt när du är vaken. Flera studier påvisar just de mentala fördelarna med sömn och däribland hur ditt minne, din förmåga att lösa problem och din förmåga att tänka kreativt förbättras. Också din reaktionsförmåga blir bättre och risken att göra misstag minskar.  Omvänt har en brist på sömn följaktligen kopplats till det motsatta samt det faktum att vi då tenderar att skjuta upp saker och ting. En studie visade också att om vi, till exempel, går 17 eller fler timmar utan sömn gör det dig lika psykiskt effektiv som en berusad person.

6. Dålig sömn kan bidra till ensamhet

Att känna sig ensam och isolerad från omvärlden är en väldigt tung känsla. Visst finns det människor som klarar sig fint utan andra människor i sin närhet men när det kommer till relationer är det en annan femma och känslan av att din relation med andra människor på något sätt känns otillräcklig är vanligt. Just denna känslan har kopplats till att inte sova bra med studier som visar att människor är mer benägna att säga att de saknar sällskap och känner sig ofta mer utanför om de sover dåligt och/eller sömnen är av dålig kvalitet.


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning