Hur är din sovrumsmiljö?

5 tips för en bättre sovrumsmiljö

Har du någonsin funderat kring hur ditt sovrum ser ut och hur det påverkar dig och din sömn? Kanske känner du till att stress, hälsa och ålder påverkar sömnen men att din sovrumsmiljö är viktig faller ofta i glömska. Man talar om allt från temperaturer, färgval och ljus och hur dessa element påverkar oss mer än vad vi tror. Så, att investera lite extra tid, kärlek och eftertanke i sitt sovrum är kanske inte en så dum idé? Läs mer om våra tips för en bättre sovrumsmiljö och bättre sömn nedan.

1. SÄNGVAL

Välj din säng med omsorg! Tänk så mycket tid du spenderar i din säng och tänk på hur direkt avgörande den kan vara för din upplevda sömn och hur du känner dig dagen därpå. Ergonomiskt tryckavlastande madrasser gör att kroppen, muskler och leder kan vila i ett mer avslappnat och naturligt läge. På så vis kan det bidra till att eventuella spänningar som skapar värk, obehag eller stress släpper. Ta hjälp av butikspersonal och prova, prova, prova. Det är väl värt din tid och kanske en extra slant!

2. TYNGDTÄCKE

Testa ett tyngdtäcke! Tunga täcken gör, helt enkelt, att du känner dig mer ombonad och skapar trygghet. Det förstärker medvetenheten kring känsla, kropp och sinne och hjälper många att komma till ro. Man finner alltmer stöd för effekten av tyngdtäcke och undersökningar visar faktiskt att cirka 8 av 10 somnar snabbare och får en bättre sammanhängande sömn, 6 av10 upplever också minskad oro och ångest när det använt tyngdtäcke. Mer än 50% känner sig även mer utvilade och lugna följande dag och det gav också god effekt på deras humör och koncentration.

3. TEMPERATUR

När det är dags att sova och kroppen varvar ner sjunker också kroppstemperaturen. Ja, faktum är att den faktiskt måste sjunka för att vi ska kunna somna. Att då lägga sig i ett svalt rum hjälper denna process och gör så att vi somnar snabbare. Det sägs att den perfekta sovrumstemperaturen är 14-18 grader så se till att släppa in lite luft innan du kryper till sängs! Spannet mellan 14 och 18 grader är ju dock ganska stort och kvinnor har, till exempel, ofta lägre temperatur än män. Lös det genom att välja ett täcke med omsorg. Kvinnan ska kanske, förslagsvis, ha ett varmare täcke med anledning av detta.

4. BELYSNING

När mörket faller stimuleras hormonet melatonin i din kropp, vilket alltså är det hormon som gör dig sömnig. Att tänka på hur du arbetar med ljuset i ditt sovrum är därför viktigt. Dimbar belysning kan vara en bra investering, vilken du kan använda när du gör dig redo för att sova. Använd också gardiner, persienner eller annan mörkläggning i dit sovrum. Men viktigt att tänka på är även hur du planerar för ditt uppvaknande. Att införskaffa en gryningslampa är, till exempel, inte en dum idé. Det är en särskild lampa som sakta tänds och lyser starkare och starkare allt eftersom. De kan ofta bidra till ett mjukt, behagligt och naturligt uppvaknande.

5. FÄRGVAL

Färgerna i ditt sovrum har stor betydelse för hur rummet upplevs. Medan kulörta och varma färger kan boosta din kreativitet ska du i sovrummet snarare tänka i en sval och jordnära ton.
Grönt för en känsla av välmående med sig och färgerna vi hittar i skogen sägs vara naturligt stresslindrande. De dovt gröna så som oliv och eukalyptus ger också en lugnande effekt.
Färgen grå är också ett utmärkt val till ditt sovrum.Den har en lugnande effekt och just ljusgrå ger en harmonisk och dämpad känsla. En hav-och himmelsblå färg ger en förnimmelse utav svalkande vågor och skänker avslappning. Även djupare mörkblå verkar lugnande. Inte att förglömma naturens beige och ljusrosa palett som ger värme och trygghet.

Lycka till och sov gott!


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.
Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning