5 tecken på att du får tillräckligt med sömn - Ett inlägg av Learning to Sleep

5 tecken på att du får tillräckligt med sömn

Får du till tillräckligt med sömn? Det kan vara svårt att veta och kanske behöver just du veta mer om de 5 tecken man ska leta efter.


Vi alla känner nog till några av de tecken som tyder på att vi inte får tillräckligt med sömn, men vänder du någonsin på steken och tänker på de ledtrådar som säger att du faktiskt får tillräckligt med sömn?

5 tecken på att du får tillräckligt med sömn

Sömn är nödvändig för vår överlevnad. Vi behöver det, våra kroppar längtar efter det. Och för det mesta känns det som om vi bara inte kan få nog av det. Men hur vet man att man faktiskt får all sömn som kroppen och knoppen behöver? Här är 5 tecken på att du får tillräckligt med sömn – även om du inte tror det.

1. Du vaknar utan väckarklockan

När man vaknar efter att väckarklockan ringt är det vanligt att känna sig yr, desorienterad och inte alls sugen på att stiga upp. Trycker du på snooze-knappen innan du till slut rullar ut ur sängen? Sömnforskaren och professorn Patrick Fuller vid Harvard Medical School har något att säga om saken. Sömnen du får i samband med att vakna med väckarklockan liknar nämligen en bra tupplur. Detta medan det naturliga uppvaknandet är något helt annat. När kroppen är utvilad vaknar du nämligen av dig själv och känslan blir helt annan. Istället för att ha tvingat dig själv att vakna får du känslan av att vara utvilad och istället redo att stiga upp. 


tillräckligt med sömn

2. Du behöver inte koffein-kicken

Koffein är ett måste för många och här pratar man oftast om kaffet. Kaffet kan nämligen vara helt avgörande för att de ska ta sig igenom en dag. För andra handlar det om någon form av energidryck. Men kanske är du en av dem som inte behöver morgonkaffet eller eftermiddagskoppen för att fungera? Just detta kan vara ett tecken på att du får tillräckligt med sömn. Läs gärna mer om vad koffein gör för din sömn i detta inlägg.

3. Du håller vikten

Håller du vikten fast att du inte utfört alla träningspassen eller trots att du inte hållit dig till din diet? Detta kan faktiskt ha och göra med din sömn och att du sover tillräckligt mycket. Flera studier pekar nämligen på att ju mindre människor sover, desto mer väger dem. Desto mer troligt är det också att de lägger på sig vikt framöver.

När du däremot sover tillräckligt mycket mår kroppen bra och hormonernas funktion fungerar optimalt. Man talar här om de hormoner som reglerar din hunger och dina begär. Insulinproduktionen är, till exempel, normal och därav kan du känna mättnadskänslor bättre. Dessutom hålls aptiten i schack. Om du däremot är trött visar studier att du sannolikt kommer känna ett större begär efter mat rik på kolhydrater och socker. Din sömn är alltså direkt kopplad till vad du sedermera väljer att lägga på tallriken.


tillräckligt med sömn

4. Din hud mår bra

Nej, kanske är det inte för inte begreppet ”skönhetsömn” kommit till. Det finns nämligen kopplingar mellan sömnbrist och stress och, i sin tur, en koppling mellan stress och akne.

Läkare och experter menar att när du förlorar sömn är det som att bjuda in stress till kroppen. Detta kan öka, bland annat, glukokortikoidproduktionen. Glukokortikoiden har en rad viktiga effekter på kroppen varav många är relaterade till stress samt att reglera dygnsrytmen. I detta avseendet kan den ökade produktionen göra att du får en vad man i folkmun kallar ”finnattack”. Med en god natts sömn förebygger du sådant och även mörka ringar runt ögonen. Också andra fläckar i ansiktet är svårare att få när du sover tillräckligt mycket. Så, kanske är det inte den där dyra krämen du behöver utan en god natts sömn?


tillräckligt med sömn

5. Du är på bra humör

Ja, du kanske känner igen dig i att humöret inte direkt är på topp efter en dålig natts sömn? Eftersom sömnen är en vital del av välmåendet är känslor och beteenden som det inte konstigt. Sömnbristen kan nämligen ha en verklig inverkan på humöret. Således har en god natts sömn det också. Studier visar att personer som sover tillräckligt mycket upplever mindre ångest, stress. De löper även mindre risk för att bli deprimerade. Därtill känner de sig mer motiverade och kan lättare kontrollera känslorna och reaktionerna vid oförutsedda och jobbiga händelser.

Så, om du känner dig mer positiv och har ett gott humör kan du kanske tacka dig själv för den tillräckliga mängd sömn du gett dig själv!


Gör intresseanmälan idag!

Lämna dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig helt kostnadsfritt.


Relaterade inlägg:

Orsaker till sömnproblem i perioder

Vad händer om man inte sover tillräckligt mycket?

5 frågor som kan avgöra om du sover tillräckligt mycket

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som hjälper människor med sömnproblem genom kliniskt beprövade behandlingsprogram via webb- och mobillösningar. Vår behandling bygger på den senaste forskningen och vi är idag ett av Sveriges ledande digitala hälsoföretag.   Har du sömnproblem? Boka tid idag för medicinisk bedömning